Проверката на водомерите за сметка на клиента са узаконен рекет, смятат потребители
Проверката на водомерите за сметка на клиента са узаконен рекет, смятат потребители / снимка: sxc.hu
Инж. Георги Илчев
69182
Инж. Георги Илчев
Богомил Николов
  • Инж. Георги Илчев
  • Богомил Николов

Проверките и подмяната на водомерите трябва да не бъдат разход, плащан от клиентите в България. Това коментира в интервю за Дарик инж. Георги Илчев, който вече две години сезира различни институции в страната по проблема.

Според инж. Илчев макар и нормативно заложено изискването за проверката, която най-често преминава с демонтаж и монтаж на водомерите, е вид „узаконен рекет", от който печелят фирмите по веригата. Минимум 50 лева излиза проверката заедно с подмяната на водомера, посочва инж. Илчев, който пита защо ЕРП-тата проверяват и подменят за своя сметка електромерите, с които се отчита далеч по-скъпа стока от водата.

Според Георги Илчев увеличеният преди време от 5 на 10 години срок за задължителна метрологична проверка на водомерите е само частично решение, което не защитава напълно интереса на клиентите: „Става дума за много пари. В България има няколко милиона водомери, които трябва да се проверяват на всеки 5 години. Въпреки че обявяват, че проверката струва около 25 лева, тя е между 45-50 лева, защото се стига до монтаж, демонтаж. Аз съм работил в Германия. Там на всеки 5 години действително се правят проверки, но там хората не плащат нищо. Идват от съответното водоснабдително дружество, сменят само горната част на водомера, корпусът остава, слагат нов, който е проверен, другият го взимат, проверяват го и така се печели по цялата верига".

По думите му у нас са ощетени всички българи: „Наели са си фирми. Няма лошо, стига да няма корупционен елемент, а тук очевидно има. Някой извършва лобистка дейност за тази работа. Минава инкасатор от ВиК, пише ти бележка, че трябва да бъдат проверени водомерите, тъй като срокът им е изтекъл и че трябва да ги подмениш. От този момент ти увеличават базисната цена периодически. В същия миг, когато получиш тази бележка, на вратата на блока се появява съобщение от 3-4 фирми, които правят проверка на водомери. Това говори, че има пълна синхронизация между едните и другите. Срокът действително беше променен от 5 на 10 години. Но това решение не защитава в пълна степен интересите на хората. Това трябва изобщо да отпадне от разходите на клиента".

Асоциация „Активни потребители" отдавна застъпва тезата, че уредите за измерване трябва да са собственост на търговеца, коментира в ефира на Дарик директорът на асоциацията Богомил Николов по повод казуса с проверките на водомерите: „Вижте, колко е просто. Ако цената на дребно на един водомер, който ние можем да си купим отсреща в железарията, е 30 лева, средно, това означава, че ако ВиК дружество поръча 500 водомера на едро, те ще струват най-вероятно на половината на тази цена. От там насетне самата организация по поддръжката и подмяната може да бъде много по-добра. Ясно е, че другият модел е икономически по-изгоден. Накрая винаги сметката се плаща от потребителите. Защо кабелният оператор не ми поставя подобно условие, защото е на конкурентен пазар. Докато тук, в условия на естествен монопол, единственият, който може да гарантира моите интереси, е регулаторът с помощта на законодателството. Още един фундаментален проблем на нашата система и това е, че никой не прави оценка на въздействието на законодателството. Защото ако този проблем беше анализиран, залегнал в една такава оценка на законодателството, веднага ще се види разликата".