Изготвен е проект на Постановление за изменение на Методиката за извършване на индивидуална оценка на потребностите от подкрепа за хората с увреждания. Проектът е публикуван на сайта на социалното министерство и на портала за обществени консултации.
Целта е синхронизиране и прецизиране разпоредбите на Методиката в съответствие със Закона за личната помощ (ЗЛП), относно кръга на ползвателите и определянето на броя на часовете за лична помощ, пише в мотивите на проекта на постановление.
Прави се изменение, съгласно което правото на предоставяне на лична помощ се осъществява при заявена потребност във формуляра за самооценка. Определянето на броя часове за лична помощ се основава на следните четири степени на зависимост от интензивна подкрепа:първа степен на зависимост - до 15 часа месечно право на лична помощ; втора степен на зависимост - до 42 часа месечно право на лична помощ; трета степен на зависимост - до 84 часа месечно право на лична помощ; четвърта степен на зависимост - до 168 часа месечно право на лична помощ.
Прецизират се степените на зависимост, обвързани с определяне на брой часове за лична помощ на базата на индивидуална оценка на потребностите за хората с увреждания, според конкретния случай, съобразно зависимостта от интензивна подкрепа на ползвателя от друго лице за реализиране на различни дейности в ежедневния живот. Така ще се постигне преодоляване на действащия субективизъм, породен от заложения начин за определяне на интензитета на подкрепата на дневна база при необходимост от ограничена подкрепа за персонална автономност, се посочва още в мотивите.
Правото за предоставяне на лична помощ се осъществява при заявена потребност във формуляра за самооценка и в случай че: човекът е с трайно увреждане с установени вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ; детето е с 90 и над 90 на сто вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност без определена чужда помощ.
"Дефинира се конкретен кръг правоимащи за достъп до личната помощ, съобразно реалната нужда на оказване на асистентска грижа за най-нуждаещите се и уязвимите. Предлаганата промяна ще доведе до повишаване ефективността на провежданата държавна политика за предоставяне на лична помощ на хора с увреждания. Измененията предполагат превенция от социална зависимост, недопускане на злоупотреби и рискове за социалната система, финансирана с публичния ресурс. По този начин ще се създаде обективен механизъм за преодоляване на идентифицираните затруднения в областта на личната помощ, пише още в мотивите", се отбелязва в мотивите.
Целта е синхронизиране и прецизиране разпоредбите на Методиката в съответствие със Закона за личната помощ (ЗЛП), относно кръга на ползвателите и определянето на броя на часовете за лична помощ, пише в мотивите на проекта на постановление.
Прави се изменение, съгласно което правото на предоставяне на лична помощ се осъществява при заявена потребност във формуляра за самооценка. Определянето на броя часове за лична помощ се основава на следните четири степени на зависимост от интензивна подкрепа:първа степен на зависимост - до 15 часа месечно право на лична помощ; втора степен на зависимост - до 42 часа месечно право на лична помощ; трета степен на зависимост - до 84 часа месечно право на лична помощ; четвърта степен на зависимост - до 168 часа месечно право на лична помощ.
Прецизират се степените на зависимост, обвързани с определяне на брой часове за лична помощ на базата на индивидуална оценка на потребностите за хората с увреждания, според конкретния случай, съобразно зависимостта от интензивна подкрепа на ползвателя от друго лице за реализиране на различни дейности в ежедневния живот. Така ще се постигне преодоляване на действащия субективизъм, породен от заложения начин за определяне на интензитета на подкрепата на дневна база при необходимост от ограничена подкрепа за персонална автономност, се посочва още в мотивите.
Правото за предоставяне на лична помощ се осъществява при заявена потребност във формуляра за самооценка и в случай че: човекът е с трайно увреждане с установени вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ; детето е с 90 и над 90 на сто вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност без определена чужда помощ.
"Дефинира се конкретен кръг правоимащи за достъп до личната помощ, съобразно реалната нужда на оказване на асистентска грижа за най-нуждаещите се и уязвимите. Предлаганата промяна ще доведе до повишаване ефективността на провежданата държавна политика за предоставяне на лична помощ на хора с увреждания. Измененията предполагат превенция от социална зависимост, недопускане на злоупотреби и рискове за социалната система, финансирана с публичния ресурс. По този начин ще се създаде обективен механизъм за преодоляване на идентифицираните затруднения в областта на личната помощ, пише още в мотивите", се отбелязва в мотивите.