"В писмо от 18 септември 2009 г. се обърнах към Вас и ви напомних, че наближава срокът според Закона за филмовата индустрия (ЗФИ), в който Вие трябва да посочите кои организации ще имат представителство в Националния съвет за кино" - това се казва в писмо на Радослав Спасов, председател на Българската асоциация на кинорежисьорите, до Вежди Рашидов, изпратено и в редакцията на Дарик.
„Според чл. 14 от ЗФИ „два месеца преди изтичане на мандата на всеки от органите по чл. 8, ал. 1 министърът на културата оповестява списък на професионалните сдружения и юридическите лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в областта на филмовата индустрия, както и техните квоти. Необяснимо защо Вие определихте организациите и техните квоти за нов Национален съвет за кино два месеца след законовия срок, с Ваша заповед от 24 февруари 2010. От своя страна, изпълнителният директор на ИА НФЦ Александър Донев също нарушава закона и намалява времето за избор на представители от два месеца на 12 дни", подчертава именитият български оператор. По думите му „това е много кратко време, в което организациите могат да направят своя обективен избор и да посочат своя представител за член на НСК. Също така липсват мотивите, с които се отнема квотата на младите колеги в НСК, която беше специална придобивка, дадена от Вашия предшественик. Намаляването на представителството на организациите в НСК, които имат принос за националното кино, и вкарването на нови организации, неразпознати до този момент от филмовата общност, поставя под въпрос компетентността на Съвета, като това е предпоставка за възможна манипулация", категоричен е Спасов.
И продължава: „На следващия ден, с нова заповед от 25 февруари 2010 г. Вие определяте организациите и квотите както за художествените комисии, така и за финансовата. Но отново не посочвате конкретна квота за всяка организация. И отново изпълнителният директор на НФЦ поставя кратък срок - до 10 март 2010, в който трябва да бъдат посочени представителите на организациите в тези комисии. А Вашите подчинени в нарушение на закона си позволяват да плашат организациите със служебен състав, ако не спазят определения в заповедта срок. Всичко това поставя професионалните организации в екстремална ситуация. Те нямат време да направят своя демократичен и обективен избор. Напрежението допълнително се подсилва от факта, че на две или даже на три организации се определя една обща квота". Според Радослав Спасов това може да се тълкува като целенасочен акт за противопоставяне между организациите.
„Българските филми досега са се правили винаги за българска публика и за европейски фестивали. Никой от нашите режисьори не работи със съзнанието, че го гледат в цяла Западна Европа или в Америка. Но нашите млади режисьори, мисля, че ще оценят възможностите и ще ги използват. Ще бъдат принудени обаче да снимат някои от филмите си на английски. Този език в днешната киноиндустрия е като латинския през Средновековието. Искаме или не искаме, е така" - това са думи на Вашия заместник, когато е бил на работа в частна американска фирма. Но българският език е официален език в Европейския съюз и всяко посегателство върху него е против демократичния принцип на равнопоставеност на народите, на езиците и на културите в ЕС, който изрично ратува за културното многообразие като висша ценност на съвременната цивилизация. В последните месеци българското кино изгуби много придобивки, за чието извоюване му бяха нужни години", се казва още в писмото.
Отвореното писмо на Радослав Спасов завършва така: „Очерта се тенденция на предоверяване на една личност, която демонстративно се дистанцира от легитимните сдружения на филмовата общност - нещо, което може да доведе до трайни негативни последствия за киното. Промените, които се направиха през 2007 г. в ЗФИ доведоха до увеличаване на броя на филмите от пет на седем, съответно и на държавната субсидия за кино. А министерството я намали фрапиращо не в съответствие с процента на намаляване на собствения му бюджет заради кризата. На територията на МК се подготвиха промените в Закона за радио и телевизия. В работната група не бе включен нито един експерт от киното. Националният съвет за кино предложи промени, които се "изгубиха" в МК. Ние не знаем, къде е изготвен Законопроектът за данъчен кредит, но Вие не взехте отношение, въпреки че носите морална, културна и политическа отговорност за него. Направените от Националния съвет за кино конкретни предложения се отнасят за пропуски в Закона за филмовата индустрия. Те се обсъждаха миналата година и бяха приети в сградата на МК. Необяснимо е, когато ще се правят поправки заради данъчния кредит в ЗФИ, защо МК запазва пълно мълчание. Предложеният проект за данъчен кредит е по задокеански модел, който игнорира българското и европейско кино, и е в полза предимно на тези фирми, които извършват услуги в България. Европейското "лице" във филмовата ни индустрия също е за данъчен кредит, но по модел, който да бъде съобразен с европейската практика и който да бъде в полза и на тези, които участват в създаването на културен продукт. След анализ на МФ и на Финансовата комисия към парламента, вносителите на проекта за данъчен кредит го оттеглиха. Това показва, че протестиращите организации са били прави".