/ БТА
Държавата е лишена от пътно поддържане реалистично в следващите от 6 до 7 месеца. Това е времето, технологично необходимо, да се проведе една обществена поръчка. Накърнен и застрашен е общественият интерес и здраве, заяви заместник-министърът на финансите Андрей Цеков по време на извънреден брифинг във връзка с прекратените от АПИ поръчки за ремонт и поддръжка на пътища.

Предпоставя се, че пътната поддръжка следва да продължи да се изпълнява по настоящите договори. Самите те страдат от редица пороци, заяви Цеков. По думите му, действията и бездействията на Агенция „Пътна инфраструктура” на практика изчегъртват всеки един опит за оздравяване на държавната политика в областта на пътищата.

МС сигнализира: АПИ е прекратила всички нови поръчки за ремонт и поддръжка на пътищата

Той заяви, че заради констатираните нарушения следва да се търси административна и наказателна отговорност на отговорните лица.

АПИ поддържа една порочна система, допълни зам.-министърът на финансите, давайки няколко примера:

По инхаус процедури в последните години са възложени дейност и в последствие превъзложени на стойност над 3,6 млрд. лева. Налице са и данни за манипулиране на процедури за възлагане на обществени поръчки. Разходваният обществен ресурс надвиша дори прогнозните стойности на самите обществени поръчки, съобщи Цеков и добави, че най-пресният пример е възлагането магистралата Русе – Велико Търново.

Той отбеляза и нарушения по рамковите споразумения за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. От 2019 до началото на 2021 г. са сключени 34 договора за 757 млн. лева за общ ремонт и поддръжка.

Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Ивайло Стайков посочи, че е разбрал за мотивите на пътната агенция от изнесената информация в интернет и не е присъствал на разговори, водени за това защо се налага прекратяването на процедурите.

Депутатът от „Продължаваме Промяната“ Настимир Ананиев, който е и председател на парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, заяви, че комисията предстои да заседава извънредно по темата, за да търси решение на проблема. 

„Искаме да се разплатим, но с коректния бизнес. Това са около 20% от заданията, които са проверени. Другите трябва да бъдат проверени от ДНСК. Трябва да се провери по какъв начин се е случвало строителството, защото имаме сигнали, че на места не се е случвало, но се очаква да бъде платено“, каза още Ананиев.
БТА, БГНЕС