КЗП алармира, че се увеличава броят на сигнали с неустановени търговци
КЗП алармира, че се увеличава броят на сигнали с неустановени търговци / БГНЕС, архив
КЗП алармира, че се увеличава броят на сигнали с неустановени търговци
92272
КЗП алармира, че се увеличава броят на сигнали с неустановени търговци
  • КЗП алармира, че се увеличава броят на сигнали с неустановени търговци

10% повече жалби срещу търговци в Комисията за защита на потребителите (КЗП) за 2016 г. в сравнение с предната година, отчетоха от Комисията. Европейският потребителски център също отчита ръст на жалбите, като 70% от оплакванията са свързани с проблеми при пазаруване онлайн в други страни от ЕС. Половината оплаквания са срещу търговци регистрирани в Румъния.

Чужденци също са подавали сигнали срещу български търговци. За 2016 г. има около 150 такива жалби предимно от клиенти от Германия, Великобритания и Франция. Чужденците са оплакват най-много от въздушния транспорт, следван от жалби срещу български търговци на чанти, хапчета за отслабване и парфюми.

КЗП ще предложи нормативно решение за контрол на "споделената икономика"

През 2016-а в комисията са постъпили 21 574 жалби и сигнали от граждани. Всяко трето оплакване е за електронни съобщителни услуги и комуникационна техника. Ръст на оплакванията има и в Европейския потребителски център, където за изминалата година сигналите са 1300, което е 30% повишение за разлика от 2015-а.

"Нашите жалби са свързани в над 70% от случаите с онлайн транзакции. На първо място са жалбите, свързани с покупката на различни стоки от битов характер - мобилни телефони, таблети, компютри, печки, перални и други електродомакински уреди. На втора място се нареждат, с над 1/4 от нашите случаи, проблемите в транспортния сектор, най-вече със забавяне на полети и проблеми с багажа на потребителите. Интересна статистика представлява, че повече от половината от българите, които са се оплакали при нас, се оплакват от търговци, които са регистрирани в Румъния", обясни директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов.

Телекомите с най-много нарушения на правата на потребителите

150 са постъпилите жалби на чуждестранни потребители предимно от Германия, Франция и Великобритания. Най-много недоволни клиенти е имало във въздушния транспорт заради неплатена компенсация, непредоставени храна, хотел и напитки, отменени полети и проблеми с багажа.

"Чужденците се оплакват от български търговци, които продават по интернет дрехи, обувки и аксесоари, например чанти. Има и жалби, свързани с различни козметични продукти, най-вече парфюми, продукти за отслабване и гримове", посочи още Арсенов.

Той допълни, че се увеличава броят на сигнали с неустановени търговци, затова преди да пазаруват потребителите трябва да проверят кой е търговеца и има ли данни за него, за да не останат без защита.