Нова мода в кражбата на автомобили, извършвани от българите в Испания. Родните авто-крадци организират секс-партита в Испания, като по време на шоуто крадат луксозните автомобили на участниците. Това разказват пред Дарик полицаи. Патент на родните авто-джамбази било и поставянето на проследяващи устройства в коли, продавани на дилъри за пренос на дрога. След това обаче отново ги крадат заедно с наркотика. Освен скъпите автомобили, родните банди се специализирали в кражбата на скъпа техника. Те действали предимно по скъпите курорти, по Средиземноморието и в столицата Мадрид.
Босовете на българските авто-крадци в Испания са трудно достижими заради сложните схеми на отношенията в бандите. Един от най известните босове на подобни групи в Испания - варненецът Константин Рогов-Рогача, от години е в неизвестност - някъде в Аржентина, твърдят полицаи. Други от лидерите на подобни групи, познати като Джованито и Марионката, пък от години се измъквали при всяка операция на испанската полиция. Преди близо месец неизвестни стреляха във Варна по жената и детето на Ивайло Паунов-Джованито, популярна фигура от старата генерация, малко над средното ниво в йерархията, известен и е на испанските полицаи.
Мирослав Тончев от Криминална полиция: "Много от групите работят само в Испания, без да се връщат в България, докато тези в България гастролират за 2-3 месеца в Испания, връщат се, стоят по 6 месеца тук и по този начин са неуловими в Испания. Те са изключително добре технически подготвени. Вече 2 или 3 години не само в Испания, но и в други страни, има бум на кражбите и застрахователните и лизинговите измами на тежка и строителна техника. Една от схемите е - взима се строителна техника под наем с фалшиви фирми и лица, докарва се в България, страната ни е потребител и транзит за техниката и автомобилите. При лизинговите измами се правят фиктивни фирми, които взимат 4-6 автомобила, впоследствие се спира плащането след първоначалната вноска. Лизинговите компании имат дълъг срок от около 3 месеца за установяване на неплащането, за който период автомобилите са разкомплектовани за части, продадени, пререгистрирани с фалшиви документи".
Крадат се предимно автомобили от германските марки, малка част остава за вътрешния пазар, другата отива за част от бившите съветски републики, Близкия Изток, Турция, Иран, Ирак, Сирия (където има търсене на тежкотоварни автомобили), Мароко. Автомобилите, които остават в България - начините са чрез фалшиви документи и промяна на идентификационните номера, чрез така наречените двойници на актуално регистрирани на Запад автомобили или се ползват документи от страни извън Европейския съюз, например Австралия и Нова Зеландия или се ползват регистрациите на тотално повредени автомобили.
"Засичат се групи, идващи от Испания, но не са познати в България. Групите не са постоянни, понякога се създават само за определено престъпление. Строго е разпределено задължението на всеки член на групата - има някои, които имат техника за отваряне на Бентли и когато се налага, викат тях. По интернет може да се поръча всичко - има китайски сайтове, в които може да си поръчаш програматори за ключове, тапи за заглушаване на GPS системи, апаратура за програмиране на компютри, за снемане на алармената система. Парите от автомобилите често се влагат в недвижими имоти - хотели, къщи, земеделски земи, клубове, където се препират парите. Много трудно е да се стигне до босовете, тъй като те рядко се занимават с престъпната дейност, добре си подбират хората", обясни Мирослав Тончев.
Той допълни: "Има преплитане между авто-кражбите в Испания и наркотрафика от страна на българите- нашите авто-крадци, когато продават коли на групи от Африка, Южна Америка - те им плащат с дрога, която впоследствие те трябва да реализират. Продават крадения автомобил на лица, които се занимават с дрога. Те знаят, че тази кола ще се използва за прекарване на дрога. Изчакват да дойде момента, когато дрогата ще бъде скрита в автомобила и после крадат колата заедно с дрогата. И, естествено, че дрогата я реализират".