Камери вместо пътни полицаи ще ловят нарушителите на пътя
Камери вместо пътни полицаи ще ловят нарушителите на пътя / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Главен инспектор Антон Антонов, шеф на сектор „Пътен контрол” в отдел „Пътна полиция” в МВР
44757
Главен инспектор Антон Антонов, шеф на сектор „Пътен контрол” в отдел „Пътна полиция” в МВР
  • Главен инспектор Антон Антонов, шеф на сектор „Пътен контрол” в отдел „Пътна полиция” в МВР

„Масови убийства” - това е фраза, която точно отразява ситуацията по пътищата в България. Особено през последните три месеца. Горящи автобуси, десетки убити при неправилно изпреварване и шофиране с превишена скорост - това е само част от картината, на движение по пътищата у нас. Статистиката на КАТ сочи, че от началото на 2011 г. в страната са засечени над 700 000 нарушения. Това означава, че всеки трети водач поне веднъж е нарушил Правилника за движение по пътищата. Над 150 000 от тези случаи пък са за шофиране с превишена скорост.

Летните месеци натоварват допълнително трафика по пътищата към морето. Нито полиция, нито камери обаче могат ефективно да спрат движещите се с по 160 км/ч водачи, които често завършват в болници пътуванията си. Реалната бройка на извършените нарушения на правилата за движение по пътищата обаче е доста над официалната статистика на КАТ, просто защото камерите на МВР до момента са малко. По пътя Варна - София, например, са едва две - до бензиностанцията на село Микре и малко след Севлиево. Патрулите на КАТ пък няма как да бъдат на всеки 10-15 км, за да има респект и водачите да се съобразяват с допустимите километри. На практика едва ли има начин да бъдат вкарани в статистика всички нарушения по родните пътища, които реално са над 1 милион годишно, твърдят експерти.

В същото време КАТ има идея да въведе видеонаблюдението почти изцяло и на практика да премахне човешкия фактор при определянето на глоби и наказания. Според МВР това ще допринесе за намаляването на корупцията. Единствената задача на служителите ще бъде да включват камерите в патрулните автомобили. Радарите пък ще излязат от употреба и ще бъдат заменени с устройства, които ще засичат превишената скорост и ще заснемат водачите-нарушители. След това процедурата е лесна - пращане на снимка и фиш по пощата, а ако шофьорът не го плати, следва посещение от съдия-изпълнител. От МВР обясняват, че новата система може и да срещне известни трудности, особено с обработката на данните от камерите. Ето защо най-вероятно тя ще влезе в сила след време. Практиката да се слагат камери в автомобили, които не са обозначени с надпис „Полиция”, вече е факт, твърдят служители на реда.

В същото време със 106 по-малко са загиналите до момента по пътищата на страната, отчитат от МВР. Въпреки това до края на годината все още остават четири месеца. Дали бройката ще се запази по-малка в сравнение с миналата година или за пореден път ще има увеличение на пътните инциденти, загиналите и ранените, ще стане ясно едва в края на 2011 г.

Какви мерки ще вземе МВР в опит да дисциплинира шофьорите по пътищата у нас? Разговор с главен инспектор Антон Антонов, шеф на сектор „Пътен контрол” в отдел „Пътна полиция” в МВР:

Каква е статистиката за нарушенията по пътищата в България от началото на годината? Колко водачи са извършили нарушения и предстои ли да останат без книжки много хора у нас?

От началото на годината са констатирани около 700 000 нарушения, като 150 000 от тях са за превишаване на разрешената скорост. От тези 150 000 нарушения 85 000 са нарушения, констатирани с електронен фиш, което означава, че тези водачи трябва да заплатят само глоба. Останалите около 60 000 са нарушения, които са санкционирани с акт, и според предвидените от закона рамки ще останат без книжка. Но от началото на годината, с въвеждането на електронния фиш и електронизацията на дейността по контрол на скоростните режими, няма лишаване и няма отнемане на контролни точки, освен ако няма, разбира се, повтаряемост на нарушението.

Има ли завишаване на нарушенията по пътищата през летния сезон?

Традиционно всяка година през летния туристически сезон се увеличава трафикът по основните направления за движение, което е обяснимо предвид летните отпуски. Основно силите ни през това лято бяха насочени към регулиране и подпомагане на движението с оглед теснотите на пътната инфраструктура. Крайният резултат може би не би следвало да се измерва в това колко повече нарушения сме констатирали, а колко човешки живота сме запазили, като аварийността и през това лято намалява. Със 106 по-малко са загиналите към днешна дата в сравнение с миналата година. Миналата година имахме най-ниска стойност от 1964-1965 г. насам.

Камерите дават ли резултат?

Разбира се, камерите дават резултат, на първо място като възпиращо средство гражданите да нарушават правилата. Основната идея на автоматизирания контрол и монтажа на тези устройства не е да се наложи максимален брой наказания, а да възпре водачите да нарушават максимално разрешената скорост, тъй като тя формира един доста значителен ръст от аварийност. Средно около 40-45% от загиналите на пътя са в резултат от несъобразена или превишена скорост. Така че ефектът на камерите е по-скоро възпиращ, но от друга страна са констатирани и не малко нарушения. Като сравнение ще кажа, че съставените електронни фишове само за това лято са около 80 000, толкова, колкото бяха издадените документи миналата година. Пак казвам, това са издадени реални документи и платени глоби, не са констатирани нарушения. Има нарушения в процес на обработка, които предстои да се изпратят до гражданите, не могат да бъдат обработени веднага.

Т.е. предполагате, че бройката констатирани и заснети нарушения това лято ще надхвърли 100 000?

Приблизително толкова - около 100 000 ще бъдат констатирани само за летните месеци от автоматизираните технически средства.

Имаше коментари, че на места КАТ монтира само кутии, без камери, точно с този възпиращ ефект.

Да, на места има кутии, в които самото устройство се премества съответно с представител на Българския институт по метеорология, когато това е възможно. Пак казвам, основната идея не е да се налагат повече наказания, а да има възпиращ ефект. Там, където кутията е празна, се осъществява периодичен контрол с автоматизирани технически средства, монтирани в автомобили. Така че не е гаранция, че като липсва камерата в кутията, нарушителят няма да бъде установен и санкциониран.

Често ли правите такъв видеоконтрол от автомобили?

Системата, монтирана в автомобила, предстои да се превърне в основно средство за контрол на скоростта, използвана от служителите в автомобила. Това е отделно от стационарните. Така че вървим към автоматизация и използване на такива уреди. Нашата задача и надежда е, че в близко време няма да има обикновен радар, а ще работим само с автоматизирани уреди, монтирани в автомобилите. Респективно, има ли полицейски наряд да контролира скоростта, той ще я контролира с автоматизирано техническо средство, а не да се спират гражданите, да се създават предпоставки за корупционна среда и неправомерни действия.

Т.е. идеята Ви е полицейските патрули да престанат да спират гражданите, а автоматичен радар да засича кой с каква скорост шофира и по същия път да получават фиша или глобата?

Точно така, без да се спират автомобилите. Държа да подчертая, че автоматизираните уреди в полицейските автомобили работят абсолютно автономно, не се задействат от служител. Единствената намеса, която има той, е да позиционира автомобила и да включи уреда. Оттам нататък уредът сам констатира нарушението, отбелязва го върху снимката и гражданите, които са получили снимки, много ясно могат да видят момента, в който са били засечени.

Кога може да се реализира това?

Като елемент от дългосрочна стратегия не трябва и много да се избързва, тъй като не трябва да се изпреварва дигитализацията с възможностите за обработка, защото все пак ако констатираме много нарушения, а не можем да ги обработим, трябва да има баланс. Пак казвам, основното не е да се налагат наказания, а да се снижи средната скорост, тъй като практиката показва, че повечето граждани управляват минимум с 10 км/ч над ограничението. До 10 к/ч законът предвижда бонуси, а не санкции. Това означава, че колкото е ограничението, санкцията тръгва от 10 км/ч отгоре. Идеята е да се снижи средната скорост и не гражданите да търсят къде се намира патрулът, за да очакват, че там ще бъдат контролирани. Задълженията да се спазват правилата за движение са за всички пътища и важат навсякъде, а не само там където има контрол.

Как стои въпросът с камерите? Мислите ли да ги увеличите като бройка по пътищата в страната? Сега по пътя Варна - София има може би две или три камери.

На този етап камерите действително са недостатъчни. За в бъдеще е необходимо основните направления да бъдат оборудвани със стационарни камери и екшън контрол, ако е възможно, като елемент от интелигентните транспортни системи. Автоматизираните уреди в автомобилите да се използват в градска среда, по по-ненатоварени пътни отсечки, а обикновеният радар почти да отпадне, тъй като там няма снимка, няма доказателствен материал и е трудно. Въпреки че обикновените радари притежават фискална памет, контролът е по-трудно технически осъществим.

Идеята е да замените радарите в патрулните автомобили с видеокамери, тъй като доказателствената им стойност е доста по-голяма?

По-скоро не видеокамери. Това са уреди, които се задействат, не са уреди за видеонаблюдение. Камерата за видеонаблюдение следи непрекъснато пътния поток, докато автоматизираните уреди се задействат при задействане на измерителя. Така че той не осъществява видеонаблюдение непрекъснато, а се сработва само тогава, когато измерителят отчете превишение на скоростта.

Как стои въпросът с чужденците, които извършват нарушения по пътищата? Източна България например през лятото е пълна с румънци. Там как стои въпросът? Как се налагат санкции и въобще могат ли да бъдат намерени тези хора?

Това е един доста сериозен проблем, особено при стационарните уреди, тъй като, минавайки автомобил с румънска регистрация, много трудно се установява собственика. На този етап спрямо тези, които се движат по пътя Русе - Бяла, където имаме стационарни уреди, след изготвяне на снимката и електронен фиш, ги препращаме на румънската страна за отношение. На този етап това са възможностите. В случай, че даден нарушител се установи на място, има разписана бърза процедура в Закона за административните нарушения и наказания и Закона за движение по пътищата, наказателното постановление се издава веднага. В случай, че чужденецът извърши или допусне нарушение, което предвижда лишаване, свидетелството му се отнема с наказателното постановление и съответно заповед за налагане на принудителна административна мярка. Същото се изпраща в страната по произхода на гражданина, като се уведомява и „Гранична полиция” и това лице не може да шофира на територията на страната за срока на лишаване от свидетелство.

А проблемите с ТИР-вете - те често стават участници в катастрофи?

По-скоро допринасят за настъпване на катастрофи, тъй като пътната мрежа, особено първокласната, е двупосочна. Там маневрата изпреварване е една от най-честите маневри, при които настъпват тежки пътно-транспортни произшествия. Не са редки случаите, в които това става при изпреварване на товарен автомобил. В тази връзка през летния период в часовете с усилен трафик камионите бяха спирани на подходящи места. Така че този спад, който имаме, се дължи и на това. Но не бих казал, че е само на това, показателите са много. Нещата са комплексни. Все пак е добре камионите да не се движат в часовете с усилен трафик, това са петък и неделя. Много положителна беше тази стъпка.

Записи на предаването „Афера” от новия сезон по Дарик може да слушате ТУК