Депутат обвини ДПС-министър в рекет
Депутат обвини ДПС-министър в рекет / снимкa: Sofia Photo Agency

 

 

 

След като в продължение на няколко месеца всички медии питаха какво съдържа разработката „Лиани” за незаконно финансиране на ДПС, черна каса на движението и апартамент на столичната улица „Позитано” с пари за подкупи, а всички държавни органи се правеха, че не са чували за такава разработка, изведнъж след смъртта на Ахмед Емин, шеф на кабинета на Ахмед Доган, се разбра, че тя е попаднала в прокуратурата. Малко след това всички запазиха пълно мълчание по случая.

 

 

Разработката „Лиани” е започнала през 2006 г. През февруари 2007 г. работата е спряна, тя е замразена на 21 февруари 2007 г., когато е заведена в Националната служба сигурност в МВР. Преди това по него е работила ГДБОП, чийто тогавашен директор Ваньо Танов седмица преди това, на 13 февруари, е изпратил бланка от "Лиани" до ръководството на НСС, на която е пишело, че папките отиват за становище "по разпореждане на вътрешния министър". Депутатът Йордан Бакалов заяви, че бившият директор на НСС Иван Драшков е прикрил разработката, а депутатът Атанас Атанасов допълни, че той е осъществявал политически чадър над ДПС и е прикривал корупционни практики от последните 7-8 години там.

 

 

Вътрешната комисия в Народното събрание се зае да изслушва тези, които са писали разработката, а директорът на ДАНС заяви, че не знае да има такава разработка. Разработката пък сочи, че един кръг от консултантски фирми, които пишат по поръчка проекти по САПАРД и околната среда, настойчиво обясняват на кандидатите за европари и държавни поръчки, че проектът им ще мине само, ако една част от парите се дадат където трябва. Според разработката, отчисленията стигали до 20-25% от стойността на проекта. От кръга консултанти има вече и едно осъдено лице – адвокатката Ивелина Капралова, член на Централната избирателна комисия за президентските избори от квотата на ДПС – тя бе осъдена за посредничество.

 

 

Тъй като за фактите в разработката „Лиани” никой вече не отронва и дума, екипът ни реши да провери какъв е механизмът за прокарване на проекти в Министерството на околната среда и водите и за незаконни отчисления от тях за партийната каса, как става това и какъв е контролът на Народното събрание върху държавните пари. Това изясни депутатът Евдокия Манева, бивш министър на околната среда и водите:

 

 

Г-жо Манева, каква е процедурата, по която върви един обикновен проект, за да може да спечели някакви пари в МОСВ, например, по проектите за околна среда?

 

Трябва да говорим обаче за финансиране от държавното предприятие за средства за околната среда или от бюджета. Това е единият начин, по който се финансират мероприятията за околната среда. Напълно е възможно и прави впечатление, че дейността на проектите, които се финансират, е много по-висока от стандартните подобни, ако се взимат средните цени за строителство през съответния период, те а преостойностени.

 

Тоест, смятате, че са много надути цените и разценките?

 

Да, аз няколко пъти поставях този въпрос в парламента, особено във връзка с обсъждането на приложение 8 с поименните екологични обекти на общините. Там прави впечатление, че това са обикновено проекти за малки села с под 2000 жители, за които изобщо няма специални задължителни екологични изисквания. Става дума за канализация, обикновено по такива места проблемите се решават със септични ями, но въпреки това се правят изключително скъпи канализационни системи, многократно преостойностени, което означава, че строителната работа се извършва за определения обем по проекта, работа се осъществява, а стойността му над реалната стойност се разпределя, като сигурно всеки по веригата положително получава своята стойност - общината, която е определила изпълнителя на министерството, който много често посочва фирмата, която трябва да изпълни обекта и това всъщност е огромното нарушение. Това е обществена тайна, защото много кметове съобщават за подобни нарушения. Обещава им се да им се дадат пари за определен обект при положение, че на конкурса спечели фирмата, посочена от министерството, а изпълнителят на тези поръчки обикновено е главният секретар на министерството. Много пъти са ми се оплаквали за подобни нарушения, но когато трябва да застанат зад имената си, и фирмите, и кметовете, никой не желае, защото казват, че ако те се противопоставят на тази схема, няма повече да се доберат до никакви средства за околна среда. Затова и тези схеми са недоказуеми, затова и безкрайното самочувствие на Чакъров, който казва: „Предоставете документи за нарушенията и аз тогава ще повярвам”, като че ли някои от тези схеми се правят по документи. Документите са в министерството и това се доказва с една обективна експертиза на действителната стойност на обектите, но никой не желае да я направи.

 

Казахте, че все пак сте успяла да поставите въпроса в Народното събрание. По какъв начин успяхте?

 

Това беше при обсъждането на Закона за държавния бюджет. Посочих 13 села с под 2000 жители, в които се изпълняват канализационни системи с изключително висока стойност, за милиони левове. Абсолютна стена срещу мен! Управляващите не реагираха, разбира се. Колегите от опозицията частично подкрепят, частично мисля, че не се интересуват от този проблем и така въпросът остана само в архивите на парламента, че е обсъждан, но реакцията не доведе до нищо.

 

Кои бяха тези 13 села?

 

Това са няколко села основно в Родопска област, в Благоевградска и Разградска област. Това са села главно със смесено население и толерирани откровено от министъра на околната среда, защото там е много по-лесно да се осъществи прилаганата схема.

 

Излиза, че повече от половината стойност на проектите, дори и по-голяма час т, отива не по предназначение, а в нечия партийна каса.

 

Категорична съм и това не може да бъде доказано по никакъв начин, освен с обективна и независима преценка на стойността на обектите. Непрекъснато има някакви оправдания, че общините провеждали конкурсите, съобразявали се с търга, с предложените цени, но аз мисля, че има друг начин, по който трябва да се проверяват стойностите на тези обекти. Даже при преминал търг стойността на обекта да се преценява на база на средните цени за строителство за подобен вид работа за съответния период. Такава оценка се правеше по време на нашето правителство и договорът не се сключваше, включително на спечелена на търг поръчка по проект, ако той надвишаваше значително средната стойност за съответния вид работи. Презумпцията беше, че не можем да пилеем държавни средства, парите на данъкоплатците, за схеми, които много добре знаем как се организират. Много често фирми на свързани лица играят заедно, знае се коя фирма ще даде условно най-ниската цена, която е много по-висока от средната, от необходимите пари за осъществяване на обекта. Тя печели, останалите уж приемат нормално резултата, а се оказва, че са играчи в една схема. И така се пилеят парите. Всъщност, в последните години наблюдавам, специално от бюджета, а и от предприятието се пилеят пари и са осъществени много по-малко обекти, отколкото би могло, ако се изразходваха пестеливо, ако отговаряха на средните стойности на строителните работи за съответния период и съответния вид строителна дейност.

 

Как смятате, в коя партийна каса отиват всичките тези пари, особено след като разработката „Лиани” показа някакви пътища?

 

Отиват в ДПС, то е съвсем ясно. Много рядко може би някой кмет на БСП успява със своите фирми да направи това. В Министерството на регионалното развитие отиват основно от БСП, в земеделието – в ДПС. Те са си разпределили периметрите на влияние и това са потоците, в които вървят парите. В икономиката вървят в БСП, там също се знае, че има маса нарушения. Толерират се едни фирми, затварят се очите за нарушения. Скоро научих за такива далавери в отрасъла за птиче месо, но искам да събера допълнително данни и ще го направя достояние, защото наистина това безобразие трябва да се бори.

 

Вие лично засичала ли сте случай такива проекти и такива пари да се прокарват и през екоорганизации? Знаем, че всяка екоорганизация може да стане един вид рекетьор, ако й бъдат дадени спонсорски пари.

 

Аз не съм проследила какви точно проекти осъществяват през последните години екоорганизациите, но най-големите нарушения и най-големите далавери стават за строителните обекти, там, където екологичните организации нямат дейност. Те правят повече проекти, свързани с пропаганда на определени дейности, включвания на защитени територии. Аз нямам такива данни, независимо, че съм чувала, че екоорганизациите се нападат една друга, което не е много добре, но то винаги е свързано с разпределение на определени ресурси.

 

Казвате, че всички тези данни не успяват да достигнат до прокуратурата и до полицията и да бъдат преследвани. Никой ли не подава сигнали?

 

Подават сигнали, но няма реакция. Аз съм подала няколко сигнала до прокуратурата и получавам едни формални отговори, включително за рекетиране на фирми от Министерство на околната среда, лично от министъра. Там има една огромна система от разрешителни, всяко от което се получава срещу определено възнаградение. За всичките тези забавяния на комплексните разрешителни една от причините не е само мудността на администрацията, а е продължителното стоене на проекта на разрешителното в кабинета на министъра, докато не се получи съответната отплата за него. А няма страх от санкции от ЕС, защото това са санкции, които ние плащаме, не е от джоба на министъра. И за всичко това няма реакция. Просто няма реакция. Това са неща, които не могат да потънат в земята, те могат да бъдат проверени и затова смятам, че изключително здравословно за България ще бъде, ако се смени управлението на страната след следващите избори. Тогава задължително трябва да се направи сериозна ревизия на всичко, което се е правило, специално със строителните обекти и всеки да получи заслуженото.

 

Какъв е контролът на Народното събрание върху това?

 

Контролът е да задава въпроси и министрите откровено да го лъжат. Сигурна съм, че сте следили парламентарния контрол. Почти няма случай, когато на определен въпрос министърът да не е отговорил, че са предприети всички мерки или че ще се предприемат и всички нередности ще бъдат отстранени. Искам да обърна внимание на два случая – единият е за турската фирма, която строеше хотел в района на Царево в защитена територия. Строителството беше спряно, министърът разтреби как ще накаже нарушителите, издаде акт и не издаде наказателно постановление. Тоест, реално наказание не беше наложено и когато попитах защо не е, той ми отговори, че е започнала прокурорска проверка, но такава започна година и половина след като бе съставен актът. Тоест година и половина той нарочно бави наказателното постановление, за да има формални причини да се оправдае. Другият случай на откровена лъжа е с министър Гагаузов. Установено е и затова зададох въпрос, предоставих информация и на Комисията за борба с корупцията, че в последно време всички пречиствателни станции за питейни води, които се изграждат със средства от Министерството на регионалното развитие, се възлагат практически на една и съща фирма, формално на две, но те са притежание на едно и също лице от Стара Загора. Всичките се изграждат по изключително оскъпени проекти, затова има сигнали на гилдията на професионалистите в тази област. Това са професори от Университета за строителство и архитектура, които многократно са искали да се срещнат с министър Гагаузов, за да му предоставят тази информация. Предоставяли са му я писмено и никаква реакция. На моя въпрос министърът обеща да се срещне с тях, за да се установи за какво става дума, веднага подадох молба и в Комисията за борба с корупцията. Нито министърът си изпълни обещанието, нито комисията реагира. Просто наистина една нагла безнаказаност и аз затова мисля, че е крайно време да се случи нещо в тази държава и всеки, който прегрешава и който нарушава законите, да си понесе заслуженото. Който краде българите, както казват, да гледа небето през квадратчета.

 

 

Десетки сигнали е внасял в прокуратурата точно за незаконно финансиране на ДПС и депутатът Яне Янев и само преди няколко дни той и депутатът Димитър Абаджиев се срещнаха със заместник градския прокурор на София Роман Василев, за да проверят: „Софийска градска прокуратура докъде е стигнала във връзка с твърденията, че се осигурява чадър над ДПС. Това е тема, по която ние сме имали многократни разговори с оперативното ръководство на ДАНС, внасяли сме десетки сигнали и сме обезпокоени от това, че някой е в състояние да прави политически чадъри. В контекста на това, което предстои като доклад от Брюксел, това би предизвикало в страната много страшен обрат. Искаме да видим конкретно по разработката „Лиани” да видим как се работи и какви други разработки има, по нашите сигнали докъде се е стигнало и т.н. Освен това, искаме да разберем всичко свързано с Драшков, защото тази връзка отново отива към тази партия.

 

 

На излизане не се разбра нито за десетките внесени сигнали до прокуратурата, нито за ролята на бившия шеф на контраразузнаването Иван Драшков, нито за чадъра на службите и прокуратурата над това незаконно финансиране. Разбра се единствено, че „по материали от делото „Лиани” още от 2006 г. е образувано досъдебно производство след получения сигнал от НСБОП, по което продължава работата. Даже ноември 2008 г. са дадени допълнителни указания от Софийска градска прокуратура за допълнителни проверки, които да се извършат. Така че, новината е, че работата по досъдебното производство, свързано с материалите „Лиани”, продължава. Ние ще поискаме информация от МВР и от НСБОП, където продължава част от работата и като народни представители в най-близко време ще поискаме допълнителна информация от МВР. Така че, твърденията, че няма данни за незаконно финансиране на ДПС са неточни и неверни.

 

Заместник-градският прокурор съобщи преди няколко дни, че това, по което се води въпросното дело, е срещу служители от МОСВ за длъжностно престъпление. Каква точно е била схемата? Как от проектите за околна среда са отчислявани пари? Вие с това запознахте ли се?

 

С това ще искаме от МВР да се запознаем, с материалите, които са там. Основна част от материалите са в НСБОП. Те касаят схеми за незаконно финансиране и по-точно източване на определени суми от съответни обекти на въпросната институция. Ние сме доволни от факта, че по „Лиани” се работи по три направления и ДАНС продължава да събира информация, прокуратурата също и считаме, че ще има резултати. Искаме да има постановление задържане и затвор за престъпници. Ние очакваме в рамките на месец нещата да бъдат приключени с постановление и да се знае. Но ние имаме уверението, че освен тази разработка „Лиани”, има и други разработки, които касаят висши държавни чиновници.

 

 

Ето как коментира това заместник-министърът на околната среда и водите Чавдар Георгиев: „ПУДООС винаги работи по определен план, приет от управителния съвет, в който има определени приоритети и те са свързвани с изграждане на инфраструктура, свързана с опазване на околната среда. Приоритет номер 1 винаги ни е било опазването на водите, тоест изграждане на ВиК-инфраструктура, управлението на отпадъците, опазване чистотата на атмосферния въздух и доколкото е било възможно сме подпомагали отделни предприятия в изграждане на съответните пречиствателни съоръжения. Това са основите направления, за които сме предоставяли средства. ПУДООС обаче разполага с ограничени средства”.