Игра на думи
Игра на думи / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Георги Савчев, 14.03.2008, в.Култура

Понякога една карикатура в пресата може много по-адекватно и забавно да обясни горещото събитие от деня за сметка на многобройните интервюта, коментари и репортажи. В радиото е малко по-трудно - няма как да покажеш карикатура в ефира, а експерименталните форми върху тривиални събития крият доста рискове: скептичността на слушателя, свенливостта на журналиста да експериментира, способността да заиграеш с досадния новинарски слог. Същевременно традиционният хумористичен поглед към актуалните събития отдавна е изчерпан в българската радиосреда - скечовете, вицовете, фейлетоните почти винаги звучат старомодно и пошло. Затова и забавлението в модерното радио не може да бъде единствено забавление - изчитане на смешки с премодулиран глас и произволен звуков ефект, който да ги разделя. Необходими са водещи, „излезли” от традиционната си роля, постмодерно заиграване със съставните части на новинарския текст, много по-богата звукова среда.

От началото на февруари Дарик радио започна „Национален конкурс за Думи на годината: от А до Я”. В специалния проект журналистите ще търсят последователно „дума на седмицата”, „дума на месеца” и „дума на годината”. Всеки понеделник в сутрешния блок „Дарик кафе” Драгомир Симеонов и Михаил Дюзев представят „мини радио филм” под името „Три неочаквани думи в очакван радиофилм”, в който съчиняват кратки сюжети с новите и необичайни думи, измъкнати от новинарските текстове от седмицата. Веднъж месечно „малко жури” (журналисти, ученици от елитни гимназии, студенти) определя „дума на месеца”, а в края на годината ще бъде изготвена годишната класация под категории като „нова дума на годината”, „най-безсмислена дума”, „най-креативна дума”, „най-често използвана чужда дума в българския език” и т.н.

За таланта на Драгомир Симеонов да разказва нестандартни и забавни истории в кратки и експериментални радиоформи съм писал и преди. Миналата година той създаде една от най-забележителните и забавни рубрики в националния ни ефир - 5-минутния ежедневен радиосериал „Какво промени историята на този ден?”.

Първите издания на „Три неочаквани думи в очакван радиофилм” също са интригуващи и сполучливи: „Думата „кастинг” е първото ни предложение за дума на седмицата. Кастинг е стара българска дума. Подозираме, още Аспарух я е използвал: „Люде, тук ще бъде България. Или да направим кастинг...”

В този ред на мисли Михаил Дюзев има кого да „догонва” - радиофилмите на Драгомир Симеонов засега са по-майсторски и слушаеми. Но и двамата, а и целият журналистически екип на Дарик, „замесен” в играта на думи, умело създават реалност, в която иронията към „актуалните събития” и деконструирането на новинарския текст успяват да привлекат слушателското внимание, а не да го отблъснат. Т.е., наблюдаваме смел, нестандартен радиоексперимент, който на този етап можем да определим като успешен. Или ако прибегнем до сравнението с карикатурата, възможно е „Думите на годината” след време да ни разкрият много по-атрактивно и достоверно най-важните събития на 2008. Дори по-добре от новинарските емисии...