Алборан е морската връзка между Европа и Африка, това е входът към Средиземно море. Когато моряците слушат прогнозата за времето, първо се съобщава именно Алборанско море. Някъде между Испания, Мароко и Алжир е това приказно място, където европейската музикална традиция е склонна да потъне в дълбините на африканския ритъм.
Alboran Trio е името, което избират трима музиканти от Италия, за да овладеят средиземноморските си творчески търсения. Мигновено потънах в първия им албум, който съвсем случайно открих преди години. Малко след това се случи така, че за първи път чух на живо Alboran Trio на Джаzz+фестивала през 2008 в София. Две години по-късно те ще свирят за втори път пред българска публика - на 20 март от 20,30 ч в Sofia Live Club, отново по покана на Джаzz+.
И понеже нищо не е случайно, се срещнах с Alboran Trio ден преди втория им концерт в София. Така разбрах, че съвсем от скоро ударните са поверени на нов член; че след Meltemi (2006) и Neal Gale (2008) те все още нямат нов албум, но е възможно това да се случи следващата година; и че Alboran Trio в състав: Паоло Палиага (пиано), Дино Контенти (контрабас) и Матиа Барбиери (ударни), са в търсене на новото си звучене.
Случайно ли се получи изборът на името - Алборан?
Алборан е морската връзка между Европа и Африка, това е входът към Средиземно море. Интересуваме се от европейски джаз с африкански корени, а не толкова от северноамериканския джаз. Ето затова Алборан символизира нашите творчески търсения, мелодията и хармонията от Европа, съчетани с африкански ритъм. Това е Алборан.
С какво според вас музиката на Алборан е по-различна?
За нас мелодията е много важна. Импровизацията. Но също и взаимната ни работа, защото Алборан не е просто мелодията от едно пиано. Алборан представлява три личности, които работят заедно, за да открият онова звучене. Работихме дълго време заедно, за да го постигнем. Ето това наистина е различното при нас.
Кой от трима ви е "най-неразумен" и най-склонен да поведе другите към импровизации?
В музикално отношение няма конфликт помежду ни. Харесва ни да търсим ново звучене, но в крайна сметка избираме онзи мотив, който наистина ни пасва. От друга страна, импровизацията трябва да помага за комуникацията помежду ни и с публиката, а не да е самоцел. Идентифицираме се с импровизацията, но за нас е важна и комуникацията с хората, които ни слушат.