Пенсионираната бойна подводница „Слава” ще стане частен музей, но не в морската столица, а в Белослав. Това стана ясно на заседание на комисията „Собственост и стопанство към Общинския съвет във Варна. Съветниците дадоха съгласие частната фирма „Инхом” ООД да ползва безвъзмездно подводницата за срок от 10 години, като реализира инвестиционното си намерение да превърне субмарината в частен музей на своя територия.
Подводница „Слава” става частен музей?
В писмо до Общински съвет „Инхом” декларира, че притежава необходимия терен за изграждане на постамент и поставянето на подводница „Слава“ като образец от обществена и туристическа значимост. Заводът им за стъкло е разположен на брега на плавателния канал между Варненското и Белославското езеро, непосредствено до южния пристан на градския ферибот, се отбелязва в сайта на компанията.
Последната гордост на подводния ни флот ще бъде извадена на сушата, като ще бъде поставена върху стъклени постаменти, разкри пред Дарик капитан ІІ ранг Димитър Върбанов, заместник-председател на Съюза на подводничарите . 76-метровата „Слава” има нужда от доков ремонт, за да се укрепи външния й корпус, обясни капитан Върбанов.
Най-вероятно същинската работа ще започне напролет, като ще се изчака разрешението на Министерство на културата за превръщане на плавателния съд в частен музей. Вече е учредена Фондация „Белославско стъкло“, която ще има ангажимент да реставрира и експонира подводницата.
От Съюза на подводничарите декларираха безрезервна обществена подкрепа в превръщането на пенсионираната военна подводница в музеен експонат. Същото направиха и от Съюза на офицерите и сержантите от запаса и резерва и Военноморските сили.
Според общинския съветник Борислав Гуцанов, фирмата „Инхом” трябва да бъде поздравена за намерението й. По думите му обаче е пълно безобразие това, че Община Варна не е успяла да осъществи идеята за подводница-музей.
Липса на финанси отново спира проекта за подводницата музей
Докато плаваше, „Слава” е ходила до Босфора, но никога не е напускала Черно море, разкри Пламен Велчев, който през 90-те години е бил заместник-командир на бойната ни подводница.
„Слава” е участвала в учения както на Варшавския договор, така и на Нато. При тези учения субмарината почти не е била откривана – нито от корабите на Варшавския договор, нито на НАТО, включително и от американските, „Облъчваха ни с тяхната хидроакустика, но не ни откриваха. Даже се стигаше и до скандали, че ние не сме били на място”, разказа още бившият подводничар.
Като юридически съветник на фирмата „Инхом” Пламен Велчев сподели, че музеят „Слава” ще бъде изключително интересен обект. По света има много подводници, превърнати в музеи, които са добра основа за възпитанието на младите, изтъкна той.
„Слава" е единствената ненарязана българска подводница. Има дължина 76 и широчина 7 метра. Дълбочината й на газене е 6 метра, като с пълно оборудване тежи около 1700 тона. Произведена е през 1959 г. в Съветския съюз и беше част от ВМС до ноември 2011 г., когато на официална церемония беше извадена от състава на бойния ни флот.
Идеята за подводница-музей във Варна датира от десетина години, като първоначално вниманието бе насочено към друга пенсионирана подводница на ВМС - „Надежда”. Тя обаче отиде са скрап, а „Слава” бе запазена, заради по-доброто си състояние.
През годините бяха спрягани няколко места за поставяне на подводницата музей. Заради липсата на средства обаче идеята така и не бе реализирана. Спряганата сума бе около половин милион лева.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК
Подводница „Слава” става частен музей?
В писмо до Общински съвет „Инхом” декларира, че притежава необходимия терен за изграждане на постамент и поставянето на подводница „Слава“ като образец от обществена и туристическа значимост. Заводът им за стъкло е разположен на брега на плавателния канал между Варненското и Белославското езеро, непосредствено до южния пристан на градския ферибот, се отбелязва в сайта на компанията.
Последната гордост на подводния ни флот ще бъде извадена на сушата, като ще бъде поставена върху стъклени постаменти, разкри пред Дарик капитан ІІ ранг Димитър Върбанов, заместник-председател на Съюза на подводничарите . 76-метровата „Слава” има нужда от доков ремонт, за да се укрепи външния й корпус, обясни капитан Върбанов.
Най-вероятно същинската работа ще започне напролет, като ще се изчака разрешението на Министерство на културата за превръщане на плавателния съд в частен музей. Вече е учредена Фондация „Белославско стъкло“, която ще има ангажимент да реставрира и експонира подводницата.
От Съюза на подводничарите декларираха безрезервна обществена подкрепа в превръщането на пенсионираната военна подводница в музеен експонат. Същото направиха и от Съюза на офицерите и сержантите от запаса и резерва и Военноморските сили.
Според общинския съветник Борислав Гуцанов, фирмата „Инхом” трябва да бъде поздравена за намерението й. По думите му обаче е пълно безобразие това, че Община Варна не е успяла да осъществи идеята за подводница-музей.
Липса на финанси отново спира проекта за подводницата музей
Докато плаваше, „Слава” е ходила до Босфора, но никога не е напускала Черно море, разкри Пламен Велчев, който през 90-те години е бил заместник-командир на бойната ни подводница.
„Слава” е участвала в учения както на Варшавския договор, така и на Нато. При тези учения субмарината почти не е била откривана – нито от корабите на Варшавския договор, нито на НАТО, включително и от американските, „Облъчваха ни с тяхната хидроакустика, но не ни откриваха. Даже се стигаше и до скандали, че ние не сме били на място”, разказа още бившият подводничар.
Като юридически съветник на фирмата „Инхом” Пламен Велчев сподели, че музеят „Слава” ще бъде изключително интересен обект. По света има много подводници, превърнати в музеи, които са добра основа за възпитанието на младите, изтъкна той.
„Слава" е единствената ненарязана българска подводница. Има дължина 76 и широчина 7 метра. Дълбочината й на газене е 6 метра, като с пълно оборудване тежи около 1700 тона. Произведена е през 1959 г. в Съветския съюз и беше част от ВМС до ноември 2011 г., когато на официална церемония беше извадена от състава на бойния ни флот.
Идеята за подводница-музей във Варна датира от десетина години, като първоначално вниманието бе насочено към друга пенсионирана подводница на ВМС - „Надежда”. Тя обаче отиде са скрап, а „Слава” бе запазена, заради по-доброто си състояние.
През годините бяха спрягани няколко места за поставяне на подводницата музей. Заради липсата на средства обаче идеята така и не бе реализирана. Спряганата сума бе около половин милион лева.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК