Вградени везни ще дебнат за претоварени камиони на пътя
Вградени везни ще дебнат за претоварени камиони на пътя / Дарик Варна, архив

Система за автоматизирано измерване и санкциониране на претоварени превозни средства беше представена на областните управители от Североизточния регион – Варна, Добрич, Шумен и Търговище. Идеята е, без да се нарушава трафикът, да се засичат камионите със свръхтегло. Проектът е само на идейно ниво, но ако има интерес към него, ще бъде разработен. Това обясни Велина Топалова, регионален мениджър на фирма “Лирекс”, която изготвя системата.

Предложението е  на определени места – на входно-изходните точки в градовете и по магистралите, да бъдат вградени везни в пътната настилка. Те ще измерват теглото на преминаващия автомобил, без той да спира. Ако се установи, че превозното средство е претоварено, то ще трябва да отбие за по-прецизно претегляне. За тази цел ще бъдат монтирани електронни табла, които ще сигнализират на водача да спре за по-точно претегляне. Това измерване ще се осъществява на специално изградени отбивки, на които ще има оператор и стационарен кантар.

И на пътя, и на отбивката ще бъдат монтирани камери, които ще следят целия процес. Те ще записват номерата на всички автомобили нарушители. Ако дадено превозно средство откаже повторно претегляне, неговият номер ще бъде записан, като по-късно ще му бъде търсена отговорност.

Системата ще бъде максимално автоматизирана и ще се намали влиянието на човешкия фактор, каза Топалова. Идеята е претоварените камиони да не се допускат в градовете, където да разрушават пътната настилка. Чрез събираните глоби общините и областите ще имат средства за възстановяване на повредените настилки. Освен това ще се осъществи превенция от евентуални инциденти по пътищата заради претоварване, обясни Топалова. Не рядко ТИР-ове отнасят цели къщи, след като не могат да вземат остър завой заради свръхтеглото си.

Подобна система съществува в Европа, но представената днес е разработена за българските условия и е съобразена с нашето законодателството. Все още не са правени подробни разчети колко ще струва, но предварителните данни сочат, че нововъведението ще глътне около 200 хил. лева, каза областният управител Данчо Симеонов.

“Тепърва ще се мисли дали е изгодно тази система да бъде включена в плановете ни за развитие, за да може с европейски средства да бъде изградена в цялата област”, посочи Симеонов.

Управителят на фирма “Пътища и мостове” инж. Росен Колелиев се изказа, че системата е удачна, но преди да бъде въведена, трябва да се направи преглед на българското законодателство. Той даде за пример случая с бетоновозите, които не могат да се използват на 100% в България, тъй като съгласно  сегашната наредба те излизат извън нормите  и подлежат на санкция.