Доскоро момчетата се женеха 15-годишни, а момичетата ставаха майки на 12-13 години, разказва Николай Николов от „Център за стратегии по проблемите на малцинствата”. Подобни примери имало и сега, но тенденцията била момчетата да сключват брак след 17-та си година, а момичета – когато станат поне на 15. Според Николов вдигането на възрастовата граница в голяма степен се дължи на това, че много цигани са имали възможност да работят в Европа и да сравнят живота там с този в България. Болшинството от ромските деца отпада от училище преди 6 клас, а процентът на завършилите средно образование е малък. Според Николов във Варна има около 25 000 роми, от които със средно образование са около 1000 души, а висшистите са не повече от 60.
Васвие Тодорова, която от 6 години работи с деца от малцинствата от „Аспарухово”, смята, че в квартала ромите продължават до най-късно образованието си. Голяма част от тях завършвали 8 клас, докато родителите им имат най-често 6 клас. Има цяло едно такова поколение, което днес вече има деца, споделя наблюденията си Тодорова. Според нея в Аспарухово през последните години също се е вдигнала възрастта, при която се сключва брак. Докато преди майки са ставали 15-годишни момичета, сега те вече се женят и раждат на 19-20 години.
Най-ниска е възрастовата граница в „Максуда”, където децата започват да правят секс на 14 години и след 2-3 години вече са родители. До преди няколко години използването на презервативи в гетото беше тема табу, но нещата малко се промениха, след като започнахме програма за превенция на СПИН, разказва Жеман Хасан от сдружение „Съучастие”. Той отчита като недостатък, че в училищата не се обръща внимание на половата просвета на учениците. Повечето от тях в „Максуда” прекъсвали образованието си след 5 клас.
На децата им липсва модел на подражание и в такъв често се превръщат дилърите и проститутките от гетата, защото печелят добре, смята Николай Николов. Той е изчислил, че образованието на ромче струва двойно по-евтино от годишната издръжка на един затворник. Много от парите, предназначени за интеграцията на малцинствата обаче не стигали до гетата, а се губели при организациите, играещи на ролята на посредник. Затова крайният резултат е неграмотни, необразовани и неквалифицирани роми, завършва Николов.
Той заедно с още 21 души получиха удостоверения за завършен курс за социални медиатори в 4 варненски училища – ОУ„Марин Дринов”, НУ„Васил Левски”, ОУ „Иван Рилски” и ОУ „Добри Войников” в село Каменар. Задълженията на медиаторите са да бъдат връзката между родителите и учителите и да предотвратяват ранното напускане на училищата от ромчетата.