Реформа слива Драматичния театър с Варненската опера
Реформа слива Драматичния театър с Варненската опера / Дарик Варна

Театърът и Операта във Варна се сливат в едно цяло. Драматичният театър „Стоян Бъчваров” и Оперно-филхармоничното дружество ще бъдат преобразувани в Театрално-музикален продуцентски център – Варна, става ясно от проектопостановлението на Министерския съвет за театралната реформа.  Новият продуцентски център ще бъде държавен културен институт, в който ще се създават и играят спектакли в областта на театралното, оперното и балетното изкуство.

В документа обаче не се поставя конкретен срок за формиране на новия център. Не става ясно нито кой ще го ръководи, нито колко хора ще бъдат съкратени в резултат на сливането. Записано е единствено, че Министерството на културата иска 1, 8 млн. лв. от централния бюджет за 2010 г. за обезщетения при прекратяване на трудовите правоотношения и при неизползван платен годишен отпуск. Тази сума евентуално ще бъде отпусната за всички театри в страната, на които предстои обединение.

Ключов момент от реформата е преминаването на културните институти към системата на т.нар делегирани бюджети. Въвеждането на този принцип ще даде право на директорите да се разпореждат самостоятелно със средствата, да извършват промени в рамките на утвърдените с бюджетите им приходи и разходи, да определят числеността на персонала и индивидуалните възнаграждения на работещите в тях.

Според директора на театър "Стоян Бъчваров" Пламен Димитров целта на сливането на двете културни институции е съкращаване на средства, което би се отразило негативно на тяхната работа. "Все още не сме наясно с финансирането и параметрите на реформата, но когато разберем нещата в детайли, ще помислим за предприемане на някакви действия по въпроса", коментира за Дарик Димитров.

Едно бъдещо равнопоставяне между театъра и операта би било удовлетворително, тъй като от 2000-та година Основната сцена се стопанисва от театралите, въпреки че те са 70, а ние 240 човека, коментира директорът на Варненската опера Даниела Димова. Според нея самостоятелното финансиране на колективите не е лоша идея, както и възможността всеки директор да определя политиката с произтичащите от това отговорности.

Трябва да се има пред вид обаче, че при определянето на критерии като брой представления и публика е нужно да се търси балансът между комерсиалната и възпитателната функция на операта, посочи Димова. "Преди всичко тя е институция, която има духовно значение и не може да се търси печалба на всяка цена. Ако това се случи, би било пагубно", изрази мнение директорът на операта.