Хората, участвали в изграждането на Аспарухов мост, бяха щастливи да се срещнат отново след 40 години, пише "Черно море".
Аспаруховият мост на 40 години
Уникалното съоръжение e изградено от края на 1972 г. до 8 септември 1976 г. и е струвало около 42 млн. лв.
„Правителството реши да направи такава инвестиция. Изграждането на моста беше наложително, тъй като когато се построи новият плавателен канал, нямаше как да се преминава по друг начин от града към Аспарухово и южното черноморие. Случи се така, че мостът над стария канал беше съборен случайно от един руски параход, което съвсем прекъсна връзката. По спешност беше изграден понтонен мост, но това беше временна мярка. В момента, когато беше пуснат новият плавателен канал, беше открит и Аспарухов мост. Работеше се денонощно, нямаше друг начин съоръжението да е готово навреме" - каза за вестник „Черно море" ръководителят на инвеститорския контрол на Аспарухов мост инж. Емил Бенлиев.
Около 1500 строители от цялата страна са се включили в работата по моста. „Малко хора сме били през цялото време на строителството на обекта. Аз съм бил от първата копка до последната довършителна работа и бях най-младият в инженерния състав тогава. Наистина направихме чудеса от храброст, за да завършим моста в срок. Ежедневието ни днес, 40 години по-късно, показва колко е било необходимо съоръжението. Видяхме как за няколко месеца това лято по време на ремонтните дейности на практика спря транспортното сърце на града ни" - коментира инж. Марин Добрев.
„Работили сме по 18 часа, за да постигнем нормата за деня, а покойният вече директор инж. Цанко Цанев ни проверяваше непрекъснато. Разбира се, че всеки ден се сещам за онези години. Всеки път, когато мина по Аспарухов мост си припомням как сме работили тогава и мисля, че това е пример как трябва да се работи и днес. От наша гледна точка ремонтът това лято беше извършен много бавно, не работиха с това темпо, с което работехме ние" - коментира Георги Петков - оператор на машина, с която са се изливали основите.
„Ние бяхме с друго съзнание, с друго мислене, времето беше различно, може колелото отново да се завърти, не знам", допълни арматуристът Йордан Димитров.
„Мотивацията тогава беше друга... Ние строяхме за нашата родина... Никой не питаше колко пари ще вземе, колко време ще работи - 6 часа ли, 8 ли... На три смени се работеше. За нас беше голяма радост, нямаше събота, нямаше неделя... Спомням си, че през зимните дни, когато почти никакви превозни средства не се движеха са ме вземали с бетоновоз от вкъщи, за да дойда на обекта. Аз отговарях за контрола на строителните материали и мога да гарантирам, че всеки грам бетон, чакъл, пясък и стомана е минал през лаборатория, за да бъде всичко както трябва. Бях само на 28 години, когато директорът ме изправи пред четирима министри и те ме питаха какви материали са ми нужди, за да бъде качествен бетонът за моста. Аз им казах, че искам измит чакъл от Силистра, пясък и цимент. Целият завод в Златна Панега произвеждаше цимент само за Аспарухов мост. От Силистра се носеше двойно промит чакъл, който на място още веднъж го миехме. Така стана мостът. Никой не си позволи да направи компромис с качеството" - отбеляза инж. Тодорка Фурнаджиева.
Аспарухов мост е открит с почести от Тодор Живков на 9 септември 1976 година. „Мостът беше осеян от край до край с хора", спомня си Йордан Димитров. „По време на откриването бяхме наградени с медали. Тодор Живков ни приветства и каза, че това е един от най-големите мостове в Европа" - допълни Георги Петков. „За нас държавните почести по време на откриването не бяха важни. Бяхме доволни, че предадохме обекта, в уречения срок и всички се чувствахме като герои, бяхме горди с работата си" - каза Тодорка Фурнаджиева.
По време на откриването на моста, на държавния глава е връчен паспорт с гаранция за няколко века на съоръжението, издаден от директора инж. Цанко Цанев.
„Според мен все още не са необходими ремонтни дейности, а само поддръжка. Мостът поне още 100 години ще може да се използва нормално. Капацитетът на съоръжението е около 24 000 возила в денонощие. Все още той не е изчерпан, но ако трафикът продължи да се развива с тези темпове до няколко години ще трябва да започне строителството на втори мост" - коментира инж. Емил Бенлиев.