Пловдивската опера гостува със „Селска чест" и „Палячи" на сцената на Старозагорската опера тази вечер от 19.00 часа. Режисьор на двете постановки е Нина Найденова, художник на декора Иван Токаджиев, художник на костюмите и куклите Николина Костова-Богданова, хореограф Боряна Сечанова.
На 27 януари на диригентския пулт ще застане Диан Чобанов, а главните роли са поверени на солистите на Пловдивската опера Марияна Панова, Таня Иванова, Стоян Даскалов, Михаил Пулиев, Петър Данаилов, Валерия Мирчева, Светлана Иванова и Марк Фаулър.
Когато младият Маскани решава да участва в конкурса за едноактни опери на издателя Сонзонио с операта „Селска чест", дори и през ум не му е минавало, че ще спечели първата награда. И не само това - неговата опера се превръща в една от най-гледаните и обичани опери в оперната литература. По ирония на съдбата на същия конкурс е отхвърлена операта „Палячо" на Леонкавало, защото не отговаря на условията - тя е в две действия. Но ето че вече десетилетия двете вълнуващи общочовешки драми се представят с голям успех в една вечер и шестват по световните сцени като ярки образци на веристичната идея.
Сюжетът е от живота на обикновения човек, драмата е подчинена на вечните теми за любовта и изневярата. Според режисьорската концепция „двете едноактни заглавия са обединени от една и съща тема, разглеждана огледално, в един спектакъл от две части, където действието се развива на едно и също място - Сицилия, земята на Честта, но в различно време, пречупено през погледа на Жената и през погледа на Мъжа. Внушение правят и гигантски кукли в мащаб 1:20, които се извисяват над изпълнителите на сцената.
Режисьорката Нина Найденова:
„....В "Селска чест" доминира женската позиция по въпроса за изневярата. Майката, Годеницата и Любовницата - три жени, три различни съдби под погледа на "обществото".
В "Палячо" мъжкото его, мъжката чест, мъжката страст, надпревара, похот, сила са водещите в действието доминанти. Личната драма на Артиста - клоун Палячо, прераства в протест срещу своята Публика, нещо повече, прераства в протест срещу влиянието на общественото мнение. Дали това обаче е проблем само на Артиста, който разгръща, своите страсти, разголва своето Аз на сцената - арена, сам пред своята публика или е проблем на много от нас? Като, че ли всички ние правим повече заради другите, които гледат, изискват, очакват и ни съдят, а не заради самите нас или близкият човек до себе си.
В това се състои и актуалността на темите, поставени в "Селска чест" и "Палячо" - две произведения написани един век назад, където Любовта, Изневярата като предателство и Честта воюват в името на това, да си свободен да избираш, да бъдеш "Себе си"!"