Наказват оператор на тел. 112, не реагирал адекватно на обаждане
Наказват оператор на тел. 112, не реагирал адекватно на обаждане / netinfo

Европейската комисия е предприела мерки да задължи мобилните оператори до 2012 година да подобрят техниката за локализация на обажданията на телефон 112, това каза при посещението си в Шумен главният директор на „Национална система 112” Стоян Граматиков. След като това стане факт, едно обаждане ще може да бъде засечено  с точност до 20-30 метра.

 

„Към момента локализацията на обажданията напълно удовлетворява европейските изисквания”, подчерта Стоян Граматиков. Сега системата работи на ниво клетка. Точността на локализация е най-голяма там, където има най-много клетки на мобилни оператори. Извън градовете една клетка може да покрива до 35 километра.

 

Стоян Граматиков каза, че оператор от Районния център 112 във Варна ще бъде наказан, защото е реагирал неправилно при обаждане. Това е станало на 30 януари, когато мъж от Шумен е звънял за да съобщи, че не се чувства добре и, че най-вероятно има хипертонична криза. По гласа му жената преценила, че неговото състояние не е тежко и не сигнализирала Спешна помощ. Минути след първото обаждане последвало второ - този път от приятел на мъжа. Едва след второто обаждане операторката направила конферентна връзка с екип на Спешна помощ, който отишъл на място. „Екипът установил, че случаят не е спешен, но въпреки всичко операторката не е реагирала адекватно, тъй като е трябвало да се свърже с медиците още при първото обаждане”, каза Граматиков.

 

20 434 обаждания от Шуменска област са регистрирани на телефон 112 от началото на годината до сега, съобщи Стоян Граматиков. Най-много са обажданията от община Шумен – 8 583, следвана от община Нови пазар – 2 170. Най-малко обаждания има от Смядово – 664.

 

Наказват оператор на тел. 112, не реагирал адекватно на обаждане
netinfo
На срещата с журналисти присъства и директорът на Районен център 112 – Варна Никола Вълев, който съобщи че рязко са се увеличили обажданията  на тел. 112  от Шуменско на 20 и 21 февруари, заради сложната зимна обстановка. Той уточни, че след обаждане на 112, екип на "Гражданска защита" е помогнал на мъж и възрастна жена, които са били заседнали в преспите в района на село Белокопитово.

 

По принцип пиковите моменти са сутрин и вечер, когато хората отиват или се връщат от работа. През лятото има много обаждания за хора, припаднали от жегите, каза Вълев.

 

Благодарение на обаждане на тел. 112 е бил спасен живота на мъж, направил опит за самоубийство, съобщи още Никола Вълев. Обадил се е свидетел, който видял, че мъжът се готви да скочи от 8-мия етаж на съседен блок. На мястото са били изпратени екипи на пожарната и Спешна помощ. Докато очевидецът говорил с оператора, мъжът скочил, но явно в последния момент се уплашил и се хванал за перваза на терасата на 4-тия етаж. Минути след пристигането на лекарския екип самоубиецът се пуснал. Той е паднал на мека почва и не е пострадал сериозно, освен това веднага му е била оказана медицинска помощ.

 

Главният директор подчерта, че тел. 112 е само за спешни случаи, а не за информация. Той даде пример с взривовете в Челопечене, когато много хора са звъняли, за да питат какво се случва. Около 50% са фалшивите обаждания на този телефон, но фрапиращи случаи са много по-малко в сравнение с други страни на ЕС. Например във Финландия редовно звънят на 112, за да си поръчват пица, каза Стоян Граматиков. Един от любопитните случаи в България е на малко дете, което позвънило, за да каже, че се страхува, тъй като било само вкъщи. По-късно през деня, оператор се обадил на родителите му, като поискал те да предупредят сина да не се обажда без спешен повод на тел. 112. На следващия ден обаче, детето отново позвънило за да се оплаче, че е било бито от родителите си, заради обаждането на спешния телефон.

 

 

Подробностите, чуйте от репортажа в прикачения файл.