При пълна зала "Катя Попова" в Плевен премина представянето на Оратория "Заветът", с което беше отбелязана кръглата 90-та годишнина от рождението на един от майсторите на българската хорова песен, симфоник, общественик, професор по композиция в НМА - проф. Александър Танев.
„Това е изключителен подвиг! Искам да изкажа благодарност от името на семейството ми и от името на всички, които бяха свързани с делото на Александър Танев затова, че в Плевен се направи отново ораторията „Заветът“, която беше написана за 1300-годишнината от създаването на българската държава. Тогава – през 1981-ва г. се изпълни от Шуменската филхармония, направи се един запис и това беше. Честно казано, аз не вярвах, че ще може пак да възкръсне и когато съвсем спонтанно преди около година ми беше направено предложението да направим ораторията „Заветът“, първоначалната ми реакция беше: „Не е възможно! Как ще стане?“. Това, което се случва в момента ме вълнува извънредно – и като професионалист, и като дъщеря на Александър Танев, както и като човек, който помни изпълнението през 1981-ва година“.
Това каза специално за Дарик проф. Борислава Танева непосредствено след края на генералната репетиция на монументалната оратория „Заветът“, която Плевенска филхармония подготви заедно с хор „Гена Димитрова“ и Детски хор „Звъника“ за плевенската публика в чест на 90 години от рождението на нейния автор – Александър Танев.
Дъщерята на композитора проф. Борислава Танева, която е професор по пиано и педагогическа практика в Клавирна катедра към Инструменталния факултет на НМА, сподели още впечатления от поставянето на на ораторията „Завет“ в Плевен:
„И хор "Гена Димитрова", и оркестърът на Плевенска филхармония, и детският хор "Звъника" в Плевен са на едно изключително ниво и въпреки, че ораторията е писана за много по-голям хор, те абсолютно компенсират и мисля, че на сцената се получава много хубава енергия, заедно с емоцията, която струи от диригента Деян Павлов. Всъщност това е произведението и те са и емоционално вътре - в рамката му и би трябвало да е гордост за Плевен, че има такива състави, с които това, което се прави тук за българската музика е невероятно“.
Проф. Борислава Танева определи съхраняването на хоровите традиции в Плевен като изключително здравословно за града:
„Мисля, че специално в хоровото изкуство, всичко страшно много зависи от диригента – човекът, който дава на изпълнителите импулса и енергията, и който предлага нещо интересно и прави изкуството привлекателно. И Детски хор „Звъника“, който пее по такъв начин... Честно казано не очаквах, възхитена съм и целувам ръцете на всички тези хора, които се трудят по този начин – професионално, честно, искрено и добронамерено за това, което правят и така трудът им е стойностен, смислен и качествен“.
На въпрос на Дарик относно бъдещето на Оратория "Заветът", която беше изпълнена в Плевен 36 години след първото и единствено й изпълнение пред публика, Борислава Танева сподели и добрата новина, че Министерството на културата е съдействало за дигитализирането на партитурата на Оратория „Завет“ от проф. Александър Танев и така материалът ще бъде съхранен завинаги.
„Партитурата беше до сега само, както е написана - с молив, а сега след дигитализирането й нещата стават вече малко по-лесни за едни следващ изпълнител, макар че аз не знам в кой град в България има такъв оркестър с хор на това ниво“, коментира проф. Борислава Танева.
Във връзка с отбелязването на 90 г. от рождението на Александър Танев тази година бяха организирани 17 концерта в страната:
„Всъщност беше лесно да се организират концертите, защото любовта, която баща ми сееше в сърцата на българите сега се връща. Никой не ми каза “ме мога“, „ще видим“. Всички казваха „да, правим го“. Така стана и с ораторията „Заветът“ – абсолютно спонтанно и пак в зала „Катя Попова“, в която идвах по друг повод. И пак изразявам своята огромна благодарност към Министерството на културата, защото сега вече материалът за ораторията е създаден, а и от тук нататък имам грижата и други творби на Александър Талев да бъдат изписани на компютър, за да може да останат завинаги“.
В изпълнението на Оратория "Заветът" участваха солистът Александър Крунев - бас баритон и актьорът Веселин Плачков като четец,
Диригентът на Плевенска филхармония Деян Павлов, под чиято палка повече от 110 изпълнители представиха монументалната оратория, каза:
„Много съм щастлив, че аз съм диригентът, който заедно с нашия директор Любомир Дяковски и дъщерята на проф. Александър Танев, взехме решението отново да бъде изпълнена тази епохална за българската музика оратория „Заветът“, която е посветена на 1300 от създаването на Българската държава. В нея всъщност става дума за завета на хан Кубрат към неговите синове, които тръгват към Европа и един от тях е Аспарух, който основава Българската държава.
Много съм щастлив, защото премиерата се е състояла с участието на проф. Иван Вулпе като диригент, който беше мой учител по оперно дирижиране така, че се получава и една приемственост. Да не говорим, че съм израснал с Борислава - дъщерята на Александър Танев, а той беше мой професор по композиция.
Според диригента Деян Павлов, Оратория „Заветът“ е върхът в творчеството на Александър Танев, който има много специфично отношение към вокалното пеене:
„Тук има голям смесен хор, детски хор, симфоничен оркестър, солист – бас баритон и четец. Ораторията се състои от 6 части, които представляват различни етапи от основаването на нашата държава с различни исторически моменти. Такова епохално и батално произведение отдавна не сме правили и смятам, че това е един много добър етап в нашия цикъл „Обичам българската музика“ и благодаря на нашия директор Любомир Дяковски, че ми гласува доверието аз да правя тези цикли, защото съм израснал в Съюза на българските композитори, където работеше моят баща и аз се чувствам задължен да дирижирам българска музика“, каза Деян Павлов.
darik
dariknews.archive
Това каза специално за Дарик проф. Борислава Танева непосредствено след края на генералната репетиция на монументалната оратория „Заветът“, която Плевенска филхармония подготви заедно с хор „Гена Димитрова“ и Детски хор „Звъника“ за плевенската публика в чест на 90 години от рождението на нейния автор – Александър Танев.
dariknews
„И хор "Гена Димитрова", и оркестърът на Плевенска филхармония, и детският хор "Звъника" в Плевен са на едно изключително ниво и въпреки, че ораторията е писана за много по-голям хор, те абсолютно компенсират и мисля, че на сцената се получава много хубава енергия, заедно с емоцията, която струи от диригента Деян Павлов. Всъщност това е произведението и те са и емоционално вътре - в рамката му и би трябвало да е гордост за Плевен, че има такива състави, с които това, което се прави тук за българската музика е невероятно“.
darik
„Мисля, че специално в хоровото изкуство, всичко страшно много зависи от диригента – човекът, който дава на изпълнителите импулса и енергията, и който предлага нещо интересно и прави изкуството привлекателно. И Детски хор „Звъника“, който пее по такъв начин... Честно казано не очаквах, възхитена съм и целувам ръцете на всички тези хора, които се трудят по този начин – професионално, честно, искрено и добронамерено за това, което правят и така трудът им е стойностен, смислен и качествен“.
darik
„Партитурата беше до сега само, както е написана - с молив, а сега след дигитализирането й нещата стават вече малко по-лесни за едни следващ изпълнител, макар че аз не знам в кой град в България има такъв оркестър с хор на това ниво“, коментира проф. Борислава Танева.
Във връзка с отбелязването на 90 г. от рождението на Александър Танев тази година бяха организирани 17 концерта в страната:
„Всъщност беше лесно да се организират концертите, защото любовта, която баща ми сееше в сърцата на българите сега се връща. Никой не ми каза “ме мога“, „ще видим“. Всички казваха „да, правим го“. Така стана и с ораторията „Заветът“ – абсолютно спонтанно и пак в зала „Катя Попова“, в която идвах по друг повод. И пак изразявам своята огромна благодарност към Министерството на културата, защото сега вече материалът за ораторията е създаден, а и от тук нататък имам грижата и други творби на Александър Талев да бъдат изписани на компютър, за да може да останат завинаги“.
В изпълнението на Оратория "Заветът" участваха солистът Александър Крунев - бас баритон и актьорът Веселин Плачков като четец,
dariknews.archive
„Много съм щастлив, че аз съм диригентът, който заедно с нашия директор Любомир Дяковски и дъщерята на проф. Александър Танев, взехме решението отново да бъде изпълнена тази епохална за българската музика оратория „Заветът“, която е посветена на 1300 от създаването на Българската държава. В нея всъщност става дума за завета на хан Кубрат към неговите синове, които тръгват към Европа и един от тях е Аспарух, който основава Българската държава.
Много съм щастлив, защото премиерата се е състояла с участието на проф. Иван Вулпе като диригент, който беше мой учител по оперно дирижиране така, че се получава и една приемственост. Да не говорим, че съм израснал с Борислава - дъщерята на Александър Танев, а той беше мой професор по композиция.
dariknews
„Тук има голям смесен хор, детски хор, симфоничен оркестър, солист – бас баритон и четец. Ораторията се състои от 6 части, които представляват различни етапи от основаването на нашата държава с различни исторически моменти. Такова епохално и батално произведение отдавна не сме правили и смятам, че това е един много добър етап в нашия цикъл „Обичам българската музика“ и благодаря на нашия директор Любомир Дяковски, че ми гласува доверието аз да правя тези цикли, защото съм израснал в Съюза на българските композитори, където работеше моят баща и аз се чувствам задължен да дирижирам българска музика“, каза Деян Павлов.
dariknews.archive