Вероятно доста от притежателите на кредитни карти неведнъж са си задавали някой от следните въпроси: „Как мога да се предпазя от злоупотреби с кредитната ми карта?”, „Как да гарантирам сигурността на картата си?”, „Как да ползвам правилно картата си и как да я управлявам разумно?”. В настоящия материал ще се опитаме да отговорим на някои от тях. Управление на кредитната карта Трябва да се обърне внимание на разписката, издавана след транзакция с картата. Задължително е тези бележки да бъдат пазени, поне до излизане на месечното извлечение, в което са включени. Така когато го получат, картодържателите могат да проверят дали всичко е коректно. SMS известяване SMS за транзакция Услугата може да има различни имена – „SMS Детектив”, „SMS известие”. Картодържателите получават SMS за извършени транзакции с картата. Той съдържа информация за сумата, датата, часа, мястото, търговеца и типа на транзакцията - плащане или теглене в брой. Услугата обикновено се заплаща от картодържателя. Внася се еднократна регистрационна такса (около 2 лв.). Цената на съобщенията зависи от тарифния план на мобилния оператор. Сумите се удържат автоматично: 1. От лимита по картата ; 2. От предварително определен от клиента депозит – 5 лв., 10 лв., 20 лв. или повече, според желанието на клиента. SMS за дължима вноска Изпраща се също и SMS за дължимата месечна вноска. Обикновено около 15 дни преди крайната дата за погасяване на вноските. Тези SMS-и обикновено са безплатни за клиента. Месечно извлечение В него се съдържа пълната информация за всички операции, осъществени с кредитната карта през предходния отчетен период. Картодържателите са длъжни да следят получават ли тези извлечения редовно. В случай че отговорът е отрицателен, то те трябва да се обърнат към издателя на картата им и да настояват за такова. Освен пълната информация за всички транзакции само в извлечението картодържателите могат да видят всички такси и комисионни, които са им били удържани. Застраховка срещу злоупотреби Застраховката срещу злоупотреби с кредитната карта е доброволна и за сметка на клиента. Тя е срещу неправомерни плащания или изтеглени суми, с открадната или изгубена карта. Понякога, при сключването на такава застраховка, картодържателят получава като бонус и безплатна регистрация за SMS-известия за извършени с картата операции. Процедури при злоупотреба В случай че установи злоупотреба с кредитната карта, то картодържателят трябва да насочи възраженията си към институцията - издател на картата. Според Закона за паричните преводи, електронните платежни инструменти и платежните системи ако платежният инструмент е употребен неправомерно, от различно от оправомощения държател лице и тази неправомерна употреба не е била по вина на държателя, то докато бъде съобщено на издателя на картата за загубата, кражбата или отнемането й по един или друг начин, вредите от неправомерното използване на картата ще се понесат от картодържателя. Размерът на загубите, които ще бъдат заплатени от него, се определя от договора, подписан между издателя и картодържателя, като този размер не може да надхвърля 300 лв. След момента, в който е било съобщено на издателя за загубата (кражбата) на картата, издателят трябва да заплати на картодържателя средствата, изплатени след като издателят е бил уведомен. Ако не бъде получен отговор, или резултатът не удовлетворява картодържателя, следващата инстанция, към която следва да се обърне, е Помирителната комисия за платежни спорове, която е създадена със споменатия закон. Надяваме се с казаното до тук да сме внесли известна яснота относно начините, които биха ни помогнали да управляваме разумно кредитната си карта, а и в предпазването от евентуални злоупотреби с нея. Не е маловажно да бъдем достатъчно добре информирани и по отношение на действията, които трябва да предприемем, в случай че сме установили злоупотреба с кредитната си карта.