„В наши дни в България специално обособени зографски школи няма”, разказва Пламен Малинов от Иконописното ателие в ЕМО „Етър”. До края на август в Изложбената зала над Дърворезбарската работилница в музея може да бъде разгледана изложбата „В ателието на тревненските майстори“.
Тревненските майстори изграждат една църква от темелите до ключа – първи са дюлгерите, след тях резбарите и накрая зографите
„Всички са смесени. Някои от по-сериозните иконописци имат собствено виждане, което е най-ценното при създаването на една икона. Защото другото е да създаваш реплика. Днес много малко се използва яйчна темпера. Обикновено възпитаниците на университета във Велико Търново по-стриктно спазват нормите на рисуване. Там се изучават технологиите на иконописване и те ги следват, но с времето това се променя. Но важно е как въздейства една икона. Сега най-търсените икони са „новогръцки”, които са много цветни, пъстри”, споделя иконописецът.
„В ателието на тревненските майстори“
Пламен Малинов предпочита да рисува икони, които следват традициите на старите български зографи, творили в Охрид. Иконописецът има особено уважение към руските школи и към творчеството на Ел Греко.
Тревненските майстори изграждат една църква от темелите до ключа – първи са дюлгерите, след тях резбарите и накрая зографите
„Всички са смесени. Някои от по-сериозните иконописци имат собствено виждане, което е най-ценното при създаването на една икона. Защото другото е да създаваш реплика. Днес много малко се използва яйчна темпера. Обикновено възпитаниците на университета във Велико Търново по-стриктно спазват нормите на рисуване. Там се изучават технологиите на иконописване и те ги следват, но с времето това се променя. Но важно е как въздейства една икона. Сега най-търсените икони са „новогръцки”, които са много цветни, пъстри”, споделя иконописецът.
„В ателието на тревненските майстори“
Иконописецът Пламен Малинов, ЕМО ЕТЪР
Иконописецът Пламен Малинов, ЕМО ЕТЪР