На предстоящото заседание на общински съвет Добрич - на 27 октомври, ще бъде разгледано предложение за временно спиране от експлоатация на Ядрено магнитен резонанс /ЯМР/ в "ДКЦ - II" ЕООД в Добрич. Входира го зам.-кметът по икономическо развитие Надежда Петкова, според докладна от настоящия управител на дружеството д-р Валери Веселинов, постъпила в кметството на 27 август т.г. Констатациите в докладната са, че от 9 юли 2009 г. дружеството е установило липса на магнитно поле и завишен разход на течен хелий. За експертиза и ремонт са необходими десетки хиляди левове. Подробности ще откриете в пълния текст на докладната в сайта на община Добрич на секция Общински съвет.
Зам.-кметът предлага съветниците на Добрич да дадат съгласие ЯМР в ДКЦ - II временно да се изведе от експлоатация, като управителят да проучи коя е оторизираната лаборатория за тaзи марка ЯМР и да проведе консултации с представител на фирмата производител, които да дадат окончателно становище относно техническото състояние и бъдещата експлоатация на уреда.
ЯМР в ДКЦ - ІІ заработва на 30 януари 2006 г. За трите години той реализира разходи за 297 000 лева и приходи в размер на 172 000 лева т. е. апаратът е работил на загуба от самото си пускане в действие, сочи докладната на д-р Веселинов. По мнение на специалистите, месечно трябва да се извършват около 200 броя прегледи, като граница която гарантира икономически ефективното му използване. За пример може да се посочи, че през месец април 2008 г. най-високо достигнатата бройка прегледи е едва 46 броя.
На 26 октомври 2004 г. зам.-кметът Галина Митева внася в Общински съвет Добрич искане за банков кредит на ДКЦ - ІІ за закупуване на ядрено-магнитен резонанс. Съветниците вземат решение на сесията на 27 юли 2005 г. общината да стане поръчител за банков кредит за сумата 789 048 лева. Търговската банка е избрана от комисия, в която влизат председателите на три постоянни комисии - здравеопазване, финанси и приватизация. В случай, че общинското дружество изпадне в несъстоятелност, Общината поема изплащането на 144 000 лева годишно лихва и главница до погасяване на кредита. Кредитът е за 10 години.
Под ръководството на тогавашния директор д-р Силвия Демирева ДКЦ - ІІ се сдобива с ценния уред за диагностика, който е втора ръка, на цена 789 хиляди и 48 лева. По време на откриването на 30 януари 2006 г. в присъствието на депутати, кметове и председателя на ОбС д-р Мирослав Попов, д-р Ганчо Витанов - представител на фирмата-вносител на апарата, обяснява, че по качество Ядрено-магнитният резонанс в Добрич е втори след апарата в Правителствената болница в кв. "Лозенец" и е по-добър от апаратурата на Военно-медицинска академия в София, както и тази на Пирогов. Обучени в Пирогов да боравят с резонанса са сегашният зам.-областен управител д-р Катя Ганова и д-р Блага Николова. Самото изследване трае минимум 30 мин., в които пациентът лежи абсолютно неподвижен. ЯМР е закупен от японската фирма "Шимацо", която му е направила и основно рециклиране, а от фирмата-доставчик "Витанов и сие" гарантират минимум 15 години живот още.
Попитах тогавашния председател на постоянната комисия по здравеопазване към общински съвет д-р Георги Желев, който е съветник и в този мандат, защо се получи така, че представеният като добра инвестиция за Добрич ядрено-магнитен резонанс, не е рентабилен?
Предишният мандат на общинския съвет даде съгласие на ДКЦ - ІІ да закупи магнитно-ядрен резонанс /ЯМР/, като цялата процедура след това беше извършена от управителя на ДКЦ /д-р Силвия Демирева - б.р./. По нейно време никой не е могъл да знае, че закупуването на точно такъв апарат, с такава степен на износване, не би могъл да работи след 2-3 години нормално. Още повече, че самият търг, аз между другото сега се запознах с документацията по провеждането, е бил направен като търг за доставка на точно този апарат - тоест не е могло да участват други фирми, които биха предложили други апарати на същата цена, нали, да има конкуренция все пак.
Защо се получава така - всичко е в правомощията на управителя? Защо се е получило така, че е избран нерентабилен апарат?
Сега, от дистанцията на времето е много лесно да се дават оценки какво е трябвало да се случи. Пак повтарям, общинският съвет и конкретно комисията по здравеопазване, дадохме принципно съгласие за закупуване на ЯМР на еди си каква стойност, точно не мога да се сетя. Оттам насетне комисията, която е провела търга е изготвила своя документация и аз не мога от днес да кажа защо така се е получило. Но според мен, не се е получило нормалното, в смисъл че наистина за тези пари, които са дадени преди няколко години, е могло да бъдат закупени други, може би с по-малки възможности, но пък чисто нови такива.
Сегашното решение, което се предлага - за временно спиране, от Ваша гледна точка добро ли е?
След като сме запознати със сегашното положение от няколко месеца, то всеки нормален човек би си задал въпроса ако една апаратура не работи, тоест тя не носи никакви приходи, а поддръжката й в едно стабилно състояние изисква много пари, то какво да се направи. По-добре да не се правят тези разходи за поддръжка, тъй като няма никаква гаранция, че ще заработи. Става така, че продължават да се наливат пари, а в края на краищата е по-добре да не се правят тези разходи и да се търсят други варианти.
От думите Ви стигам до извода, че би трябвало да се потърси отговорност от тогавашния управител на ДКЦ - ІІ за нередно проведен конкурс?
Аз не знам доколко е проведен нередно, но наистина би могло да се проконтролира самият процес от момента на даване на съгласие как и по какъв начин е направен. Не съм компетентен орган да давам такива заключения. Според мен всичко е направено с добри чувства, но ефектът не винаги е положителен. Добре е да се провери този конкурс, без предварително да се посочват виновни.
Чуйте разговора в прикачения файл.