Изваждат кораба Коста Конкордия
Изваждат кораба Коста Конкордия / БГНЕС
Изваждат кораба "Коста Конкордия"
66552
Изваждат кораба "Коста Конкордия"
  • Изваждат кораба "Коста Конкордия"

500 инженери от 24 държави започнаха работа по изваждането на потъналия кораб „Коста Конкордия", който потъна в началото на миналата година край бреговете на Тоскана, след като се блъсна в скала. Операцията е най-скъпата в историята на корабоплаването и ще струва 600 милиона евро. 300-метровият плавателен съд, който тежи 114 000 тона и лежи на една страна под 66-градусов ъгъл, ще бъде издигнат с помощта на 22 огромни "крика". Катастрофата през януари 2012 г. отне живота на 32 души, а 64 бяха ранени. Двама от пасажерите все още се водят безследно изчезнали.

Корпусът на круширалия кораб "Коста Конкордия" е отделен от рифа край италианския остров Джилио, където беше заседнал от януари 2012 г., предадоха ДПА и Асошиейтед прес. Инженер Серджио Джирото съобщи, че три часа след началото на операцията по изправянето му корабът не помръдвал. След като са били приложени 6000 тона сила, екипът е видял с подводна камера как корпусът се отделя от рифа.

Изправянето на круизния кораб "Коста Конкордия" може да продължи повече от прогнозираните 10-12 часа, заявиха експерти, участващи в операцията, цитирани от ДПА. "Дори ако отнеме 15 или 18 часа, важното за нас е да го направим добре", заяви Франко Порчелакия, един от инженерите,работещи по спасителната операция. "Честно казано, не можеше да върви по-добре от това", добави той.

Експертите внимателно завъртат кораба с помощта на стоманени въжета. След това те ще използват като противотежести резервоари, окачени на откритата част от кораба, като ги пълнят вода. Според Порчелакия, ще минат още 4 до 6 часа, преди да се стигне до този етап. Досега частично потъналият круизен кораб е бил завъртян на 10 градуса. За да се изправи, трябва да се обърне на 65 градуса.

Гранитните скали, върху които е легнал кораба, са сред най-твърдите, твърди Ник Слоун, главен инженер на компанията за вдигане на кораби „Титан Салвидж": "Цялото оборудване ще поеме огромна тяга по време на операцията. Няма да имаме възможност да я повторим. Имаме само един шанс, така че като започнем, трябва да сме 100% сигурни, че сме готови."

Екипът на Слоун е изградил три изкуствени кея около кораба и е излял 18 000 тона цимент под него, образуващи платформа върху която той трябва да легне, преди да бъде издигнат с помощта на огромни цистерни, пълни с въздух.

Фирмата-собственик на кораба - „Коста Крочере", предложи компенсация от по 11 000 евро на пътниците, която е приета само от 1/3 от тях. Преди два месеца приключи делото срещу висши служители на „Коста Крочере". Петима от тях получиха до две години затвор, но наблюдатели не смятат, че ще излежат присъдите си, тъй като според италианския закон това невинаги се изисква, ако те са под две години.

Делото срещу капитана на „Коста Конкордия" Франческо Скетино продължава по-късно този месец. Той е подсъдим за убийство по непредпазливост, загуба на кораб и напускането му преди спасяването на всички пътниьци.

От самото начало тръгнаха слухове, че Скетино не е можел да се концентрира върху задачата по спасяването на пътниците и кораба заради аферата си с молдовската танцьорка Доминика Чемортан, с която вечерял по време на катастрофата. От самото начало обаче 25-годишната Чемортан защити действията на капитана.

"Много хора намекват, че между мен и него е имало нещо, но това просто не е вярно. На кораба работех като сервитьорка, но бях повикана на мостика, защото говоря 5 езика и трябваше да се отправят съобщения към пътниците. Много ни беше трудно да помогнем на хората, които бяха като стадо овце и не знаеха какво да правят, тъй като бяха много изплашени."

Изваждат кораба "Коста Конкордия"
netinfo