Съветът за електронни медии (СЕМ) и Сдружение „Национален съвет за саморегулация“ подписаха меморандум за сътрудничество. Те ще продължат да си партнират и да споделят информация за ефективна регулация и саморегулация. Ще се реагира и при съмнение за нарушение на правилата, приложими за търговските съобщения. СЕМ и НСС ще координират усилията си за постигане на по-високо ниво на медийна грамотност и подобряване на знанията и разбирането на гражданите за правилата в областта на регулацията и саморегулацията на рекламата и за реда за прилагане и механизмите на действие на саморегулацията на рекламата.
Така СЕМ утвърди своята дългогодишна политика на саморегулация, която има ключова роля за поддържането на етични стандарти както в журналистическата работа, така и в търговското слово.
Ето и пълния текст на меморандума за партньорство:
Правна рамка и цели
Според чл. 4а от Директива 2010/13/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 10 март 2010 година за координирането на някои разпоредби, установени в закони, подзаконови и административни актове на държавите-членки, отнасящи се до предоставянето на аудиовизуални медийни услуги (Директива за аудиовизуалните медийни услуги), изменена с Директива (ЕС) 2018/1808 на Европейския парламент и на Съвета от 14 ноември 2018 г., държавите-членки следва да насърчават използването на съвместното регулиране и създаването на благоприятни условия за саморегулирането чрез приетите на национално равнище кодекси за поведение в координираните с Директива за аудиовизуалните медийни услуги области;
Съгласно Съображение 44 от Директивата за аудиовизуалните медийни услуги и 13 и 14 от Директива (ЕС) 2018/1808, инструментите за съвместно регулиране и за саморегулиране, прилагани в съответствие с различните правни традиции на държавите-членки, могат да играят важна роля в осигуряването на високо ниво на защита на потребителите. Мерките, насочени към постигането на целите в обществен интерес в сектора на аудиовизуалните медийни услуги, са по-ефективни, ако се предприемат с активната подкрепа на самите доставчици на тези услуги. В съответствие с различните си правни традиции, държавите-членки на ЕС отчитат допълващата роля, която ефективното саморегулиране може да играе по отношение на законодателни и съдебни и/или административни механизми и неговия полезен принос към постигането на целите на Директива за аудиовизуалните медийни услуги.
Съвместното регулиране осигурява „правна връзка“ между саморегулирането и националния законодател в съответствие с правните традиции на държавите-членки;
Директивата за аудиовизуалните медийни услуги, включително и измененията с Директива (ЕС) 2018/1808, са въведени в българския Закон за радиото и телевизията („ЗРТ“). Според чл. 4б от ЗРТ се насърчават саморегулирането и съвместното регулиране чрез кодекси за поведение и стандарти. Кодексите за поведение и стандартите включват и Национални етични правила за реклама и търговска комуникация, разработени от Сдружение „Национален съвет за саморегулация“. Съгласно ЗРТ, Национални етични правила за реклама и търговска комуникация са задължителни за доставчиците на медийни услуги и платформи за споделяне на видеоклипове. Чл. 126г от ЗРТ във връзка с чл.127 от ЗРТ предвиждат правомощия за Съвета за електронни медии за налагане на имуществена санкция на доставчици на медийни услуги и на доставчик на платформа за споделяне на видеоклипове в случай на неспазване на решенията на етичната комисия на НСС.
Съветът за електронни медии (СЕМ) и „Национален съвет за саморегулация“ (НСС) желаят да координират усилията си за по-добра медийна грамотност и подобряване на знанията и разбирането на гражданите за използване и прилагане на механизмите на саморегулацията на рекламата.
СЕМ и НСС разполагат с богата експертиза и достъп до информация за добрите практики и развитието на регулацията и саморегулацията в областта на търговските съобщения в Европейския съюз, в рамките на сътрудничеството на СЕМ с европейските регулатори за аудио-визуални медийни услуги, и на НСС с European Advertising Standards Alliance (EASA) и изразяват готовност да обменят експертна информация.
НСС има за цел развитие и утвърждаване на социалната отговорност и бизнес етика чрез провеждане на саморегулация в областта на търговските съобщения, в съответствие с приложимото законодателство и добрите европейски практики. НСС провежда дейност на саморегулация чрез етичните си комисии; информационна дейност и участва в публичното обсъждане на регулацията в областта на търговските съобщения.
СЕМ и НСС ще продължат да обменят информация за сигнали за нарушения на правилата, приложими за търговските съобщения, в рамките на правомощията на СЕМ и Етичната комисия на НСС.
Като взеха предвид горното, СЕМ и НСС се споразумяват за следното:
Споделяне на информация за ефективна регулация и саморегулация
Чл. 1. (1) СЕМ и НСС ще продължат да си партнират при съмнение за нарушение на правилата, приложими за търговските съобщения, като:
СЕМ ще информира и подава жалби към НСС при получаване на информация от потребители и/или съмнения за нарушения на Национални етични правила за реклама и търговска комуникация, изработени от НСС;
НСС ще информира СЕМ при съмнения за нарушение на разпоредбите на Закона за радиото и телевизията относими към търговските съобщения, в рамките на правомощията на СЕМ.
(2) Страните ще споделят информация за развитието на преписките и крайния акт, в рамките на приложимите норми.
Популяризиране на правилата в областта на регулацията и саморегулацията на търговските съобщения
Чл. 2. (1) СЕМ и НСС ще си партнират при организирането на обучения, дискусионни форуми и публични събития, свързани с регулацията и саморегулацията на търговските съобщения.
(2) СЕМ и НСС ще координират усилията си за постигане на по-високо ниво на медийна грамотност и подобряване на знанията и разбирането на гражданите за правилата в областта на регулацията и саморегулацията на рекламата и за реда за прилагане и механизмите на действие на саморегулацията на рекламата.
(3) СЕМ и НСС ще си съдействат за популяризиране на регулацията и саморегулацията на търговските съобщения в отношенията с други регулатори и институции.
Чл. 3. СЕМ и НСС ще обменят експертна помощ и информация при осъществяване на своята дейност.
Чл. 4. Изпълнението на конкретни дейности по настоящия Меморандум се извършва при взаимно зачитане на независимостта на Страните и в съответствие с приложимото законодателство.
Чл. 5. Настоящият меморандум влиза в сила от датата на подписването му и се сключва със срок на действие до 31.12.2025 г.
Така СЕМ утвърди своята дългогодишна политика на саморегулация, която има ключова роля за поддържането на етични стандарти както в журналистическата работа, така и в търговското слово.
Ето и пълния текст на меморандума за партньорство:
Правна рамка и цели
Според чл. 4а от Директива 2010/13/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 10 март 2010 година за координирането на някои разпоредби, установени в закони, подзаконови и административни актове на държавите-членки, отнасящи се до предоставянето на аудиовизуални медийни услуги (Директива за аудиовизуалните медийни услуги), изменена с Директива (ЕС) 2018/1808 на Европейския парламент и на Съвета от 14 ноември 2018 г., държавите-членки следва да насърчават използването на съвместното регулиране и създаването на благоприятни условия за саморегулирането чрез приетите на национално равнище кодекси за поведение в координираните с Директива за аудиовизуалните медийни услуги области;
Съгласно Съображение 44 от Директивата за аудиовизуалните медийни услуги и 13 и 14 от Директива (ЕС) 2018/1808, инструментите за съвместно регулиране и за саморегулиране, прилагани в съответствие с различните правни традиции на държавите-членки, могат да играят важна роля в осигуряването на високо ниво на защита на потребителите. Мерките, насочени към постигането на целите в обществен интерес в сектора на аудиовизуалните медийни услуги, са по-ефективни, ако се предприемат с активната подкрепа на самите доставчици на тези услуги. В съответствие с различните си правни традиции, държавите-членки на ЕС отчитат допълващата роля, която ефективното саморегулиране може да играе по отношение на законодателни и съдебни и/или административни механизми и неговия полезен принос към постигането на целите на Директива за аудиовизуалните медийни услуги.
Съвместното регулиране осигурява „правна връзка“ между саморегулирането и националния законодател в съответствие с правните традиции на държавите-членки;
Директивата за аудиовизуалните медийни услуги, включително и измененията с Директива (ЕС) 2018/1808, са въведени в българския Закон за радиото и телевизията („ЗРТ“). Според чл. 4б от ЗРТ се насърчават саморегулирането и съвместното регулиране чрез кодекси за поведение и стандарти. Кодексите за поведение и стандартите включват и Национални етични правила за реклама и търговска комуникация, разработени от Сдружение „Национален съвет за саморегулация“. Съгласно ЗРТ, Национални етични правила за реклама и търговска комуникация са задължителни за доставчиците на медийни услуги и платформи за споделяне на видеоклипове. Чл. 126г от ЗРТ във връзка с чл.127 от ЗРТ предвиждат правомощия за Съвета за електронни медии за налагане на имуществена санкция на доставчици на медийни услуги и на доставчик на платформа за споделяне на видеоклипове в случай на неспазване на решенията на етичната комисия на НСС.
Съветът за електронни медии (СЕМ) и „Национален съвет за саморегулация“ (НСС) желаят да координират усилията си за по-добра медийна грамотност и подобряване на знанията и разбирането на гражданите за използване и прилагане на механизмите на саморегулацията на рекламата.
СЕМ и НСС разполагат с богата експертиза и достъп до информация за добрите практики и развитието на регулацията и саморегулацията в областта на търговските съобщения в Европейския съюз, в рамките на сътрудничеството на СЕМ с европейските регулатори за аудио-визуални медийни услуги, и на НСС с European Advertising Standards Alliance (EASA) и изразяват готовност да обменят експертна информация.
НСС има за цел развитие и утвърждаване на социалната отговорност и бизнес етика чрез провеждане на саморегулация в областта на търговските съобщения, в съответствие с приложимото законодателство и добрите европейски практики. НСС провежда дейност на саморегулация чрез етичните си комисии; информационна дейност и участва в публичното обсъждане на регулацията в областта на търговските съобщения.
СЕМ и НСС ще продължат да обменят информация за сигнали за нарушения на правилата, приложими за търговските съобщения, в рамките на правомощията на СЕМ и Етичната комисия на НСС.
Като взеха предвид горното, СЕМ и НСС се споразумяват за следното:
Споделяне на информация за ефективна регулация и саморегулация
Чл. 1. (1) СЕМ и НСС ще продължат да си партнират при съмнение за нарушение на правилата, приложими за търговските съобщения, като:
СЕМ ще информира и подава жалби към НСС при получаване на информация от потребители и/или съмнения за нарушения на Национални етични правила за реклама и търговска комуникация, изработени от НСС;
НСС ще информира СЕМ при съмнения за нарушение на разпоредбите на Закона за радиото и телевизията относими към търговските съобщения, в рамките на правомощията на СЕМ.
(2) Страните ще споделят информация за развитието на преписките и крайния акт, в рамките на приложимите норми.
Популяризиране на правилата в областта на регулацията и саморегулацията на търговските съобщения
Чл. 2. (1) СЕМ и НСС ще си партнират при организирането на обучения, дискусионни форуми и публични събития, свързани с регулацията и саморегулацията на търговските съобщения.
(2) СЕМ и НСС ще координират усилията си за постигане на по-високо ниво на медийна грамотност и подобряване на знанията и разбирането на гражданите за правилата в областта на регулацията и саморегулацията на рекламата и за реда за прилагане и механизмите на действие на саморегулацията на рекламата.
(3) СЕМ и НСС ще си съдействат за популяризиране на регулацията и саморегулацията на търговските съобщения в отношенията с други регулатори и институции.
Чл. 3. СЕМ и НСС ще обменят експертна помощ и информация при осъществяване на своята дейност.
Чл. 4. Изпълнението на конкретни дейности по настоящия Меморандум се извършва при взаимно зачитане на независимостта на Страните и в съответствие с приложимото законодателство.
Чл. 5. Настоящият меморандум влиза в сила от датата на подписването му и се сключва със срок на действие до 31.12.2025 г.