Една ракета, две мисии: лунни апарати, построени от американски и японски компании, стартираха своето „споделено пътуване“ до Луната, демонстрирайки нарастващата роля на частния сектор в изследването на космоса.
На борда на ракетата Falcon 9 на SpaceX, която излетя от космическия център „Кенеди“ във Флорида, се качиха апаратът Blue Ghost на Firefly Aerospace и японският апарат Resilience на ispace, който ще разположи и микророувър.
И двете мисии без екипаж имат за цел да надградят успеха на базираната в Тексас компания Intuitive Machines, която миналата година стана първата частна компания, успешно кацнала на небесния съсед на Земята.
Доскоро меки кацания на Луната бяха постигани само от няколко добре финансирани национални космически агенции, като се започне от Съветския съюз през 1966 г.
Сега обаче няколко нововъзникващи американски компании се опитват да повторят този подвиг в рамките на експерименталната програма на НАСА „Търговски услуги за лунен товар“, предназначена да намали разходите и да стимулира лунната икономика.
САЩ планират да установят трайно човешко присъствие на Луната по-късно това десетилетие в рамките на програмата „Артемида“, като използват търговските партньори за доставка на критично важен хардуер, които изпълняват задачата на много по-ниска цена отколкото мисиите, ръководени от правителството.
„Всеки етап, който завършим, ще предостави ценни данни за бъдещи мисии и в крайна сметка ще задържи Съединените щати и нашите международни партньори в челните редици на космическите изследвания“, заяви главният изпълнителен директор на Firefly Aerospace Джейсън Ким.
„Firefly е готов за изстрелване. Да се отправим небето!“, каза още той.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня