Майка съм на дива тийнейджърка, с която често водим следния диалог:
- Крайно време е да ме пуснеш на дискотека! – настоява тя.
- Пак ли започваме. По дискотеките е опасно, а ти си само на 16... – опитвам се да не се изнервям аз.
- Мамо, аз съм ВЕЧЕ на 16! – това, последното, почти през сълзи.
Сигурна съм, че в много български семейства, не само в моето, се водят подобни разговори. Сигурна съм още, че и вие като мен се вълнувате от промените в новия закон за училищното образование, които бяха оповестени преди броени дни. Вечерен час за учениците, досиета на децата за техните добри и лоши прояви, оценки за поведение, „не” на пиърсинга и татуировките, глоби за безотговорни родители... Сериозни мерки за справяне с дисциплината в училище, за която всички знаем, че е критична. И някъде между тях – забрана на солниците в училищните и студентските столове. Докато просветното министерство пресолява манджата с драконовски мерки, здравното ведомство обезсолява (буквално) обяда на децата. Вредата от солта не оспорвам, няма да оспорвам и нуждата от затягане на дисциплината. Дори мисля, че е крайно време нормативно да се уточнят възрастта, след която можеш сам да отговаряш за себе си, часът, в който децата трябва да са при семействата си и глобите, ако не спазваш правилата. Имате моя глас за вечерния час! Имам обаче няколко въпроса към просветния министър Вълчев и заместника му Атанасов. Кой и как ще следи нощните заведения? Как ще бъдат санкционирани онези, които наливат евтина водка на децата ни и се правят, че не виждат наркопласьора в дискотеката? И как ще се справите с родителите, които не се интересуват къде са децата им нощем? Имам и още въпроси. За личностната характеристика на хлапетата. Класният ръководител ще прецени ли добре талантите на всяко едно от децата в поверения му клас? И как ще се избегне субективизмът при описване на прегрешенията на учениците? Защото за даден учител определена тийнейджърска постъпка може да е гаф, а за друг преподавател – проява на силен характер. А тази личностна характеристика не прилича ли на досие? Списък на постиженията на детето, гарниран с картинка на поведението му. Например: „Иван Тодоров участва в олимпиада по математика и в международно състезание по информатика. Представи се отлично. Не чак толкова блестящо е поведението му. Забелязван е системно как се крие да пуши. Движи се в неформална среда със съмнителни субекти, което налага извода, че може да провали големия си потенциал …» На какъв документ ви прилича това? А, да! Да не забравя да попитам колко точно дълбоко деколте се смята за неприлично? И колко е къса неприлично късата пола? И ако изгонят ученичка от час за обеца на носа, ще й напишат ли неизвинено отсъствие? Тя обецата ще я махне, но татуировката на рамото как ще заличи? След всички тези въпроси имам и една препоръка. Здравното министерство да забрани солниците на колегите си от образователното ведомство. Има опасност да пресолят новия закон за образованието! Но пък честно да ви кажа – щипка дисциплина повече няма да ни навреди. Стига да не изтървем в чинията повече.