Търговците и производителите на горива ще се съобразят с държавната политика и ще калкулират по-високия акциз, но това ще оскъпи всички останали стоки, каза председателят на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев.
Това е политическо решение, очевидно за политическите решения не търсят бизнеса. Ние ще поискаме среща в Министерството на финансите, за да видим по какъв начин това, което е взето като политическо решение ще бъде материализирано в закона.
При положение че такова решение е взето и оповестено, най-вероятно то вече е необратимо, т.е. едва ли бихме могли да убедим държавата в обратното. Но ние ще се опитаме – от гледна точна на бизнеса и, разбира се, на потребителите на горива това е правилно решение.
В графика, който е договорен с Европейската комисия, специално за безоловните бензини мисля, че 55 лева беше повишението за 2007 г., за оловните - 160 лева. Това повишаване до какво оскъпяване би довело на крайната цена на един литър бензин?
При липса на други фактори – 5-6 стотинки нормално на литър.
Ако се добави и половината от предвиденото за 2008 г.?
Стават десетина – толкова, колкото горе-долу се тиражират. Сами по себе си тези десетина стотинки не звучат смущаващо, но вече изчислени при един резервоар води между 3 и 5 лева за собственика на автомобила. Ако това се случва всяка седмица или на две седмици, това вече си е разход.
Може ли да се каже в един литър бензин каква е цената на акцизи и данъци?
Над 60%.
За фирмите от бранша има ли някаква загуба, която те ще понесат?
По-високият акциз не означава автоматично по-нисък ръст на печалбата. От време на време фирмите от бранша предприемат такива стъпки дали като фирмена политика, дали като общо решение на бранша, за да смекчат удара върху крайния потребител. Смекченият удар означава смекчена негативна реакция на пазара спрямо съответната стока. От тази гледна точка фирмите от време на време предприемат такива стъпки, но те не могат трайно да компенсират по-високите данъци, защото в крайна сметка те си имат акционери. Ако тази политика доведе до спадане на печалбата, то тогава би трябвало да се изтеглят от България, да потърсят нови пазари, т.е. да търсят нова реализация.
И ще продължат да си печелят, а потребителят ще купува малко по-скъпа стока.
Те ще продължат да калкулират възвръщаемост такава, каквато е нормална за този бизнес, а онова, което държавата налага като увеличение, ще се пренесе върху крайния потребител. При положение че горивото тръгна нагоре, колкото и малко да е това, вероятно то ще се отрази и на другите стоки. В никакъв случай не чертая апокалиптични картини и не казвам, че в момента, в който горивото се качи с още 5 стотинки, такситата ще увеличат с 30 стотинки тарифата, хлябът ще поскъпне и въобще че ще настане криза. Не – но по начина, по който търговците купуват по-скъпо гориво, респективно плащат по-скъпа електроенергия, по-скъпа вода, те някъде трябва да отразят тази нараснала цена в крайния си продукт. Това рефлектира в общата цена на живота ни, в инфлация.
От 1 януари България ще е член на Европейския съюз. Движението между България, Гърция и Румъния ще бъде много по-безпрепятствено, няма да има митници, няма да има граница. Ще се очаква ли подбиване на цената на течните горива, които се продават у нас, в сравнение с тези, които са в Румъния и в Гърция?
Цената на горивата, поне с Гърция – откъдето имам преки впечатления, е в общи линии сравнима. Едва ли по подобие на Западна Европа нашите коли ще зареждат в Гърция или обратно – гърците ще идват специално да зареждат при нас.
А контрабанда от съседните държави, които не са членове на ЕС, очаквате ли?
Далеч по-резонно е вместо да се увеличават акцизите, да се ограничава сивият пазар, да се ограничава незаконната икономика, защото това вкарва повече доходи в държавата. Държавата много повече губи от това, че горива минават нелегално границата, или като друг вид горива с по-нисък акциз и съответно по-ниско ДДС – отколкото тези стотинки, които ще събере на литър.
Освен това там социалният ефект е правопропорционален на търсената цел – колкото повече се ограничава сивата икономика, толкова по-добре за целокупния бюджет и за всеки потребител. Вярно е обаче, че това е по-бавна мярка. За да ограничиш с 1% сивата икономика, трябва да положиш много повече усилия отколкото с вдигане на акцизите.
Ние призоваваме държавата да предприема дългите и тежки мерки, за да има позитивен ефект за цялата икономика, отколкото бързите и лесни мерки, които пълнят бюджет, но пък афектират хората и пазара.