Кметът на София Бойко Борисов в интервю за Дарик
Имахте успешна среща с представителите на Европейската инвестиционна банка и от самия Филип Мейстад получихте уверение, че експерти на банката в съвсем кратък срок ще направят проучвания. Вашите очаквания какви са?
Когато се каже среща с банка, включително и много мои приятели, се подвеждат, че става въпрос за една обикновена банка, независимо, че се нарича Европейска инвестиционна. Трябва да се знае, че това е банката на Европейския съюз, че нейни гуверньори са министрите на финансите на всички европейски страни и за наша радост от 1 януари и нашият министър Орешарски също ще бъде там. Това е банката, която обслужва големите проекти на ЕС. Именно там се намира и проектът „Джаспър”. Това са експертите, които дават консултантските услуги на държави и градове като България и София, а и не само. Аз бих препоръчал по този начин да действат и останалите градове в България, които по-най-добрия начин, най-бързо по критериите на ЕС помагат да се подготвят проектите и тогава имаме шанса да се класираме, да вземем парите и да направим съответно и инфраструктурата, и всичко това, което хората мечтаят.
Въпросът е на нас с какво ще ни бъдат полезни, освен с консултантските съвети и финансирането след това?
Вие си спомняте, че само преди няколко месеца премиерът на България изпрати писмо, с което каза, че това си е общински проблем и няма за какво да се занимават с него. Най-добрите експерти от ЕС, които бяха тук, и сега ще дойдат отново и ще им напишат доклад, категорично казаха, че това е национален проблем, на държавата и на нас. И държат отговорни всички за него. Освен това години наред се тероризираше населението на София с екокатастрофи и предсказания за най-страшни неща, ако има завод, ако има депо. И тъй като ние не вярваме на своите експерти, затова ЕИБ ще плати на тези експерти, те ще дойдат, ще ги разведем из депата в България, ще им покажем терените, на които могат да бъдат изградени заводи и те накрая ще ни напишат – на това място завод, на това – депо по еди-каква си технология. И тогава няма да се съобразявам, а и няма да слушам стотиците екоорганизации, които когато говорят за този проблем, все едно във Виена, или в Берлин, или в Мюнхен, или в Мадрид, няма такива заводи. Ние ще направим точно по европейски модел същите заводи и депа – същото, което са направили много години преди нас тези държави.
Въпросът е кога ще се случи това и, докато експертите проучват и дават своите съвети, какво ще се случва с боклука на столицата. Защото това, за което говорите е хубаво, но е в дългосрочен план? А междувременно балите стоят, сметищата преливат и Вие по-добре от мен знаете какво се случва.
Президентът каза: „За последните 6 години два пъти сме им предлагали помощ, България не я е искала”. На базата на това, което съм заварил, аз съм направил за тези месеци максимума проблема да го превърна в европейски и те да ни дадат безвъзмездно пари и експерти, за да го направим, както трябва.
Аз Ви питам колко време ще отнеме целият този процес по консултирането, после по изграждането, по посочването на депата и най-важното - по изграждането на прословутия завод, за който от години говорим и все не може да потръгне от никъде.
Именно това вчера договорихме, след като подпишат доклада, той става задължителен и за правителството, и за нас и започват да текат срокове.
Какви са те?
Срокове на изграждане на завода. За съжаление това не е картинка да седнеш с молива и да я нарисуваш.
Да, но знаете горе-долу във времето как ще се движат нещата, година, две, пет, десет…
Най-скорошното време за построяване на завод с процедурите е 3 години. Аз мисля, че всичко, което бъде сведено под 2 години за изграждането на завод, а мисля, че когато няма повече какво да умуваме след като ни дадат доклада, и правителството в лицето на министерството на екологията ще се задейства по-бързо и може и да съкрати процедурите на всичко това.
Как стои въпросът с финансирането?
Нали уж за това е финансирането, осигурено е 80-85% от грандовите схеми, сиреч безвъзмездно от ЕС и съответно 15-20% от финансиране от наша страна.
Значи 3 години в най-лошия случай и ако се съкратят процедурите – малко по-рано. Междувременно какво ще се случва с боклука на столицата?
Искам да ви помоля, когато говорите за боклука, да не казвате „на столицата”. Точно такъв е проблемът на всеки един български град. България няма нито един завод по европейски критерий за преработка на битовите отпадъци. И ако в момента медиите са съсредоточени върху интересната тема за София, то същия проблем има и Бургас, и Варна, и Русе и всички ще имат. Депата не са решени, трябва да има заводи за преработка на битовите отпадъци. Вече сме започнали процедурите, другите, мисля, че още не са. Трябва да се мисли глобално за решаването на този проблем в цялата страна.
Вие сте кмет на София и затова Ви питам как ще се реши въпросът. Имате ли достатъчно места?
„Дарик” е национално радио и би трябвало да се интересува от проблемите на другите градове.
Разбира се, че е така и Вие знаете, че го правим. Но в момента ви питам за гражданите на София.
За гражданите на София мога да кажа, че както им бях обещал, няма да има криза с боклука, продължаваме да действаме, на верния път сме, имаме стратегия и работим съвместно с ЕС, което гарантира абсолютно европейска технология, защитаваща здравето на хората и действаща по европейски модел. Какво повече да кажа за хората?
Имах предвид дали имате нови идеи за места за депониране на отпадъците, какво се случва със Суходол, по-конкретни неща?
Когато експертите, двама германци и един холандец, напишат къде да е депото, къде да е заводът, каква да е технология, какъв да му е капацитетът, тогава ще ви кажа. И който иска да спори с тях, да спори. Аз няма повече да се занимавам с по 20-30 човека стачни комитета, които на мой гръб да се правят на интересни пред обществото. Договорено е до 10 това да се случи, от които имаме 5 работни, в които да обикалят депата и терените. Имат 3 дни за пътуване от Европа до София и обратно и 2 дни за писане на доклад. Това са повече от кратки срокове.
Вашият заместник Велизар Стоилов тази седмица за пореден път извади на преден план идеята за затваряне на центъра на столицата по някакъв начин, да се заплаща за влизане на автомобили. Има ли вече проект?
Този проект ще бъде осъществен, едва когато общинската фирма „Паркинги и гаражи” бъде трансформирана и приходите от нейната дейност влизат не в предприятията, а в общината. Защото в момента всички приходи, които идват от общинските фирми влизат в самите фирми, хранят бордовете на директорите им, покриват разходите им и в същото време един лев приход няма в общината. В момента текат основни ремонти на булеварди, които не са пипани 20-30 години. За да ги направим добре, да направим и тротоарите, и бордюрите, и осветлението, и мантинелите, и маркировката, това изисква много време и труд. Дванадесет булеварда се правят в момента в столицата. В понеделник ще пуснем „Стамболийски”. В този квартал направихме канализация за 2,5 млн. лева.
Има ли конкретни проекти, по които се работи в момента в общината, докато се вземе решение за трансформацията на „Паркинги и гаражи”?
Дотогава няма да има проекти.
Вчера стана ясно, че фирма „Егида” е пред фалит, служители напускат. Какво става? Каква ще е съдбата на фирмата?
Близо една година аз моля тези хора да си оптимизират дейността – там, където са на три смени да минат на две, през нощта да ползват ток, да махнат Борда на директорите, да махнат заместник-директорите. Аз не знам да има частна охранителна фирма със седем души Борд на директорите и с трима заместник-директори, която се дотира с близо 8-9 милиона от общината. Дали са ми справка за динамиката на приходите и разходите от стопанисването на търговските обекти и рекламно информационните елементи – това са билбордовете. 78 билборда има „Егида”, които са направени с приходите от тях, за да си изравни баланса. На коя фирма в България се дават такива екстри? Ето какво са ми написали: общо приходи – 76 277 лева – от всички тях заедно с приходите от подлези, а разходите за поддръжка – 98 600 лева, сиреч минус 22 хиляди. Затова, че съм им дал билбордовете и подлезите, трябва да им дам още 22 000 лева. Коя фирма в света, която работи на загуба, съществува? Само и само, за да храни партията на Праматарски, защото по партийно-квотен принцип Демократическата партия, Праматарски отговаря за нея. Там са набутани партийци.
Как вече ще се процедира с тази фирма, която както казвате „храни партията на Праматарски”?
Това са толкова много пари и аз Ви съветвам днес, когато отворят офертите за начина, по който ние настоявахме, да се продаде и се продава общинската фирма „Пътища и съоръжения” да чуете за какви пари ще бъде продадена. Освен това има основен принцип, който важи за всеки един бизнес: конкурс, конкуренция и който спечели. Всичко се прави публично с конкурс. Който спечели, той ще охранява или ще прави пътищата или осветлението. Конкурсно начало за всичко и както не съм допуснал за една година нито един търг да се проведе под масата. До този момент не сте ни критикували за нито един търг. И ще видите какви резултати ще се постигнат. Миналата седмица имаме 17 200 000 приходи само от дадено право на строеж, ще видите днес какви пари ще изкараме от продажбата на това дружество. Мога да Ви кажа, че тук цената ще е такава, каквато за всичките години на приватизация в София не е получена. И всичко това ще отиде за пътища, асфалт и ремонт на детските градини и училищата.
Исках да Ви питам и за бездомните хора в София, защото идва зима и пак ще има проблеми с настаняването им. Смятах да не Ви питам за политика. Но днес вестник „Стандарт” излиза с един план „Б” за спасяване на дясното. Димитър Абаджиев щял да напуска ДСБ, да идва в ГЕРБ.
На 3 декември ще говоря за политика, аз се отказах от политиката, за да си свърша работата в София и мисля, че с новите булеварди, с новото осветление, с десетките вече паркове и градини, които правим и откриваме непрекъснато, с канализацията, която пускаме на толкова места, с осветените емблематични сгради на града… Аз ще си свърша работата. За задръстванията искам да Ви кажа, че сега в София се движат три пъти повече коли, отколкото пътните артерии могат да поемат. Няма организация, която да промени това нещо. Т-образните кръстовища например, всеки който разбира от тази дейност знае, че когато те са запушат, в двете посоки става задръстване. Градът е конструиран така. И увеличаването на населението ще доведе до още по-големи задръствания. А това, че безработицата в София е под 3%, че в София са съсредоточени близо 67% от инвестициите в България - ние не можем да поемем всички бедни, болни, бездомни, скитници, роми, които прииждат в София.
Но те съществуват така или иначе. В държавите-членки на ЕС е намерено решение и на този проблем. Все пак искам да Ви задам един политически въпрос: Имате ли информация, че ще се създава нова парламентарна група след изборите от тези хора от ДСБ, СДС и НДСВ, които са съмишленици на Вашата бъдеща партия и на Вас самия като обединител на дясното?
Единственото, което ме интересува в момента, е да довърша булевард „Вапцаров”, спешно да започна бул. „Шипченски проход” с подмяна за първи път и на трамвайните линии. Сформираме три аварийни групи, които преди зимата да минат всички улици, ако е възможно, и там, където има цепнатини, или в скоро време е възможно да се появят дупки, да бъдат запълнени. Това ме интересува.