В деня на детето КАТ организира серия от инициативи, с които децата се запознаха с правата и задълженията им като пешеходци. Паралелно от 2 юни КАТ стартира и друга инициатива за закрила на децата на пътя. Пътна полиция призовава шофьорите да карат с включени фарове, като същевременно се засилва превантивния контрол и полицаите ще следят за рисково поведение и игри на деца по платното и в близост до него. Шефът на столичния КАТ Богдан Милчев обясни какви други мерки ще предприеме КАТ от 1 до 15 юни:
По време на акция „Ваканция" ще дадем на децата препоръки, които трябва да спазват, за да мине безопасно ваканцията им. Най-важното нещо и за децата, и за възрастните е, че не трябва внезапно да се излиза на уличното платно. Като пешеходци трябва да обозначим своето намерение по някакъв начин, трябва да бъдем наясно, че няма шофьор, който иска да ни удари, но въпреки това се случва. Защо се случва? Защото понякога ние неразумно изскачаме на пътя непредпазливо. Не трябва да говорим по телефона докато пресичаме, защото тогава сме разсеяни и не чуваме автомобилите. Трябва да бъдем концентрирани, трябва мислим за това как да пресечем безопасно, защото наистина е опасно да се пресичат улиците. И ние самите сме виновни, а и културата на шофьорите все още не е на нивото, на което ни се иска. Близо 90% от шофьорите в София започнаха да спират на пешеходни пътеки и това е видимо в града. Но тези 10%, които все още не спират, всеки един от тях е потенциален убиец на пътя. Затова всички ние трябва да впрегнем усилия, за да няма жертви на пътя, особено сред децата, които са най-често пешеходци.
Споменахте за културата на шофьорите за спирането на пешеходна пътека. Имат ли я българските шофьори? Като че ли самите пешеходци не смеят да направят две крачки на пътеката.
Това нещо наистина беше така. В момента можете да застанете на която искате пешеходна пътека и ще видите, че ако два автомобила не спрат, третият ще спре. Започнаха да спират. За миналата година имахме над 7000 водачи, санкционирани за това, че не спират на пешеходни пътеки.
Санкциите ли карат хората да спазват правилника?
Санкциите са едно от нещата. Културата, възпитанието, манталитетът - също, много са факторите, но един от основните е санкцията. Затова има закони и наказания, които да имат този превантивен ефект - да не нарушиш, за да не бъдеш санкциониран. Надявам се, когато бъдат приети промените, които са предложени, т. е. да се отнема шофьорската книжка за един месец и глоба от 200 лева на шофьор, който не осигури предимство на пешеходец, тогава нещата ще станат още по-лесни за контрола, а и шофьорите ще бъдат още по-мотивирани да спират на пешеходни пътеки
Сигурно сте усетили непрестанните дъждове, които обсипват столицата през последно време. Богдан Милчев не отрече, че в дъждовно време е по-опасно - както за пешеходците, така и за водачите:
За съжаление, нашите шофьори все още не са подготвени достатъчно добре, защото това, което забелязвам, е, че 20 минути след като падне дъжд, стават множество пътнотранспортни произшествия. За щастие, повечето са леки, без сериозни инциденти, но това само по себе си говори, че ние трудно се адаптираме от сухата настилка към мокра.
Защо?
Подготовката не водачите е едното много важно нещо. Важна е и техническата изправност на моторните превозни средства. Но след дъжда стават около 30-40 произшествия.