Отец Панкратий: Не съм луд
Отец Панкратий: Не съм луд / netinfo

Църквата да създаде ведомствена полиция, която да охранява храмове и манастири, поиска бившият игумен на Гложенския манастир йеромонах Панкратий в интервю за Дарик радио. Той е под домашен арест в Правешката света обител, срещу него е образувано дознание за хулиганство и посегателство срещу чужда собственост. След спречкване с гост на манастира йеромонахът на два пъти подпали канцеларията, стреля с газов пистолет, а после запали и джипа си.

Ето какво разказа за Дарик йеромонах Панкратий:

Подпалил ли сте нещо където и да било в манастира?

Кой е видял, заснел, документирал и доказал. Ако има такива, нека се явят пред дознание, пред следствие, пред съд и да го кажат и докажат.

Може и да сте, може и да не сте?

To be or not to be? That is the question.

Защо запалихте джипа си?

Кой го е казал и го е доказал, че аз съм го запалил. Прекарах 24 часа с първоначална мярка „задържане под стража” в РПУ - Тетевен, 24 часа за освидетелствуване в психодиспансера в Ловеч, където трима лекари-специалисти не намериха никакви маниакални наклонности. Не съм луд, не съм ненормален. Всичките ми действия са следствие на силен афект – това означава гняв, ярост, причинени от нещо. А вие защо не се запитате какво ме е провокирало…

Това е и следващият ми въпрос, какво ви провокира наистина?

Третият въпрос е защо стреляхте и срещу кого, моля ви се. Стрелях срещу фалша, лъжата, лицемерието, на една умряла и рухнала в забрава система. Става въпрос за Държавна сигурност, КГБ. Първият, срещу когото съм дръзнал да стрелям, е генерал-майор от КГБ и Държавна сигурност.

Как ви провокира, какво направи? Пиянска свада ли се получи, той ли беше прекалил с алкохола?

Атаката срещу манастира е добре обмислена и организирана. Ръководени от алчност, стремеж за материално благополучие на лицата, които изобщо са включени в тази схема.

Вие страхувате ли се за живота си, след като казвате, че всичко това е организираната атака?

Думата страх за мен не съществува. Страхът е плод на болно въображение, а моето е наред.

Кой стои зад тази атака?

Друго не мога да ви отговаря по отношение на тези въпроси.

Редно ли е един свещеник да стреля в мирни времена?

Какво разбирате под мирни времена?

Няма война, не сме под робство…

Всичко е много относително. Да сте чували за конфликти между католици и протестанти, ислямски фундаметализъм, джихад, баски сепаратисти, конфликтът, който протича между Грузия и Южна Осетия и т.н. Ние монасите да не сме паднали от Марс с ангелски крила, ние също сме хора, ние също изпитваме болка, гняв в следствие на студ, топлина и т.н.

Господ прощава за това?

Господ е безкрайно човеколюбив и милостив.

Използвал ли сте за самоотбрана ловната пушка, открита в манастира след ареста ви?

Моля, много ми е интересно ловна пушка?! Аз очаквам да намерят реактивна установка – „Град”, „Драгунов” и ядрени бойни глави, и едва ли не в пещерата Моровица това да е моят пещерен комплекс „Тора Бора” по подобие на Осама бин Ладен.

Какво въоръжение трябва да има в манастирите, за да се опазят от грабежи и от такива хора, за които говорим?

Ако се върнем в близката история - в периода на Възраждането, чували сте откъде идва понятието пандур или пандурин. Пандурин е била въоръжена охрана, която е изпълнявала функции за охрана, за отбрана на манастирите. Това са били светски лица или специално назначени, които са били с пушки, пищови, и са изпълнявали функциите да охраняват и отбраняват храмове и манастири и всички ценности, които се намират в тях. Ако тази държава помисли и направи нещо, както всички банки, офиси, държавни сгради, учреждения, всички културно-исторически паметници, музеи. Защо не се създаде църковно-манастирска полиция, охранителна фирма, която да е със съответната квалификация, със съответното въоръжение, със средства не за унищожаване на някой, който е направил опит за грабеж или палеж, или за каквото и да било, а да може да се възпрат такива лица, които идват с престъпни криминални намерения. Църквата е отделена от държавата. Тя е бедна, изоставена и притисната в ъгъла. Ние сме принудени едва ли не да се превръщаме в компаньонки или жигола, в какво ли не, за да намираме средства да поддържаме тези културно-исторически обекти.

Мислите ли да съдите човека, който ви провокира, за да се стигне до тук?

Абсолютно, с чиста съвест.

Разкайвате ли се за това, че се стигне до тук?

Да, в период на Богородични пости сме. Този период е време за разкаяние, за покаяние, за пост, за молитва.

Онази вечер бяха започнали Богородичните пости, вие бяхте ли употребили алкохол?

Употребил, никъде нито в устава на Българската православна църква, нито в каноните по време на поста... Постът е доброволен подвиг. Не храната замърсява човека, замърсява го това, което излиза от устата му. Това са хули, лъжи, клевети, това са нещата, от които трябва да се пазим.