Орлин Пенев: Със сигурност ще расте цената на „Гражданската отговорност”
Орлин Пенев: Със сигурност ще расте цената на „Гражданската отговорност” / netinfo

Ново поскъпване на задължителната „Гражданската отговорност” готвят застрахователните дружества тази година. Освен 2-процентния ръст, който идва заради новия данък върху застрахователните премии, цената на задължителната полица ще скочи с още поне 5-10%. Какво ще се случи, ако все повече автомобили се движат по републиканските пътища без „Гражданска отговорност”? И още - какво ще се случи със здравните фондове, които също ще станат застрахователи?

Г-н Пенев, отминаха ли най-тежките моменти за застраховането заради кризата?

Мисля, че най-тежката част е минала, но икономиката все още е в стагнация и ако има подем, той ще е изключително малък. Пазарът е изключително много зависим от автомобилното застраховане. 72% от общо застрахователния пазар в България са автомобилни застраховки, така че ако има подем в автомобилния пазар – продажба на нови автомобили, продажба на автомобили втора ръка, увеличение на обхвата на „Гражданска отговорност”, увеличение на премиите по „Гражданска отговорност”, е възможно да има увеличение на премийния обем в общото застраховане. Животозастраховането предполагам, че ще остане на нивото на миналата година.

Имайки предвид влезлия от тази година данък върху застрахователните премии от 2%?

Аз не мисля, че този данък ще окаже някакво съществено влияние върху застраховките, тъй като средната премия по „Гражданска отговорност” е от порядъка на 200 лева, това на практика означава, увеличение за потребителя с 4 лева, което не смятам, че е съществено.

Като отворихте дума за „Гражданска отговорност”, вярно ли е, че има сериозен отлив от тази застраховка, въпреки че е задължителна, намалява обхватът й и може да се стигне до санкция от Европейската комисия?

Определено обхватът седи около 75% от последните няколко месеца, което е доста под нивото на това, което се изисква от нас. А колкото до санкциите. Единствената санкция, която може да получим, е да ни извадят от Съвета на бюрата и да започнем да пътуваме със Зелена карта.

Което обаче ще оскъпи изключително много застраховката при пътуване в чужбина

Да, и това ще вдигне рязко цената. Зелената карта преди за 15 дни струваше около 65 евро. Т.е. тази цена ще се върне. Сега годишната полица струва около 100 евро.

Можем ли да очакваме тези 100 евро средно да се увеличат до края на годината?

Сигурно ще се увеличат.

Може ли да прогнозирате с колко или още е твърде рано?

Малко ми е трудно и Вие сте права, че е твърде рано, но поне с 5% или 10% ще има увеличение до края на годината.

Очаквате ли да се появят нови застраховки или нови пакети, които малко или много да раздвижат пазара?

Обикновено, когато се формират пакети, цената на пакета като сбор е по-евтина от колкото ако купувате застраховка по застраховка от същия вид. Нормално е човек, когато си купува „Гражданска отговорност” да има и каско. Повечето хора си купуват и „Гражданска отговорност”, и каско. Затова, застрахователят като иска да увеличи обхвата по „Гражданска отговорност”, прави някаква отстъпка от каското. Така че тези пакети ще продължат да вървят, дали ще бъдат комбинирани със „Злополука на местата”, със застраховка „Помощ при пътуване” или някакъв „Assistance”, това вече е решение на застрахователя. 

Идеята КАТ да наблюдават с камери дали автомобилите имат „Гражданска отговорност” или не ще има ли ефект?

Според мен ще има голям ефект. Вижте, аз винаги съм казвал, че „Гражданска отговорност” не е застраховка, а е някакъв тип социален гарант – всеки от нас плаща за това, че ако нанесе вреда на трето лице, някой път то трябва да бъде обезщетено. Тъй като не всеки от нас има финансови възможности да плати подобно обезщетение, се явяват застрахователите. И неплащането на подобна застраховка е липса на отговорност към нашето общество.

Ако оставим настрана „Гражданска отговорност”, какво очаквате от другите сектори в застраховането? Вече казахте, че животозастраховането ще остане на миналогодишните нива.

При животозастраховането очаквам да се задържи на същите нива като миналата година, което би било много добро постижение, тъй като при животозастрахователния пазар е много чувствителен към резките икономически промени. Имущественото застраховане сигурно ще остане на същото положение и аз затова казвам, тъй като пазарът е изключително доминиран от автомобилното застраховане, ако има развитие, то то ще бъде там. Ако тръгнат пак ипотечните кредити, то помощта, която ни оказаха банките при имущественото застраховане беше чрез ипотечното кредитиране, когато се застраховаха всички новозакупени имоти, имаше някакъв ръст. Сега тази година, тъй като няма ръст на продажбата на имоти, даже има спад, имущественото застраховане остана на същите нива, даже малко надолу.

Възможно ли е пазарът при здравните застраховки да се промени рязко, ако се осъществи идеята частните здравни фондове да се преобразуват в застрахователни дружества и доколко тази идея изобщо е реална?

Аз съм сигурен, че тази идея ще бъде осъществена, тъй като тя беше залегнала като едно от мероприятията, които трябваше да се проведе даже до края на миналата година, в стратегията на Комисията за финансов надзор, тъй като това е изискване на Европейската комисия – здравните фондове да се преобразуват... по-скоро да се надзирават като застрахователни дружества. Трябва да имат съответния капитал, да имат съответните резерви и да се управляват като застрахователни дружества.

Т.е. това, което Вие казвате, е, че те реално няма да променят дейността си и да започнат да действат като застрахователи, но ще бъдат надзиравани като такива.

Те по принцип ще бъдат контролирани като застрахователи и ще бъдат надзиравани като застрахователи, но дейността им доколко ще бъде променена – това, което чета в медиите, е, че те се опасяват, че дейността им ще бъде променена. Аз се надявам дейността им да не бъде променена, тъй като според мен здравните фондове вършат изключително добра работа. Според мен трябва да се демонополизира Националната здравноосигурителна каса, тъй като в противен случай няма да има реална конкуренция между частните фондове и държавата.