Кирчо Атанасов: Образованието е приоритет на държавата
Кирчо Атанасов: Образованието е приоритет на държавата / netinfo
Заместник-министърът на образованието Кирчо Атанасов в интервю за предаването „Седмицата” на Дарик радио:

Нека и с вас да започнем малко по-философски този разговор. Тази седмица карахте децата да пишат преразказ на разказа "Сърце" на Ангел Каралийчев. Това е разказ за щедростта на бедния. Сирачето Нешко Татарчето дава всичките си събрани с много мъка левчета на Трайчо да си купи цървули, та да не ходи бос през зимата. Дала ли е България всичко, което има, на учителите? Както е направил. . . нали, учим децата, че трябва да си толкова щедър, че всичко да дадеш.

Да, така е, и изразните средства, които се използват в литературата, понякога не могат в буквалния смисъл да се прилагат в редовния живот, в реалния живот.

Какъв е смисълът децата да ги учим на работи, дето няма да ги прилагат?

Не, напротив, ние трябва да учим децата на онова, което те трябва да се стремят да направят. И всеки един, който ползва литературата за своето възпитание, тя го тегли напред, т.е. тя показва онова, което той трябва да направи, към което трябва да се стреми. И в тоя аспект смятам, че и ние в България правим онова, и в частност Министерството на образованието и науката, онова, което е възможното, за да постигнем тая цел наистина онзи обективен, реалистичен и реален приоритет, който образованието винаги е имал в България, да намери все по-конкретни и реални измерения.

Добре де, обаче излиза, сега тези учители от френската гимназия, които пишат шестици на всички, това ще доведе до даване на стипендии, които ще са определени стотици хиляди, милиони левове. Значи държавата ще ги намери и ще ги даде. Значи излиза, че има някакви пари още. Или искате да кажете, че децата няма да получат стипендиите си, от френската гимназия например?

Не, такъв начин на разсъждение не може да бъде реалистичен, защото подходът, който се предлага във формата на протест, значи никой не казва, че заплатите са високи и няма смисъл да се повишават - това е очевидно, то въобще не подлежи на съмнение. Въпросът е за формата на протест, който се използва, дали тя няма да влезе в противоречие със задачите, които има един педагог, а именно да мотивира учениците да учат по-добре и повече.

Не, аз ви питам за парите - ще платите ли стипендиите на децата от френската гимназия?

Ако те знаят, че ще получат шестици, първо, се демотивират учениците, и второ, нали тези ученици, които пък са учили досега и са получавали шестиците реално, сега към тях ще се изравнят веднага и онези, които нехаят и които по-слабо учат, и тогава този досега, който се е учил както трябва, ще каже - какво излиза сега, че моят труд не е оценен. Значи може и всеки един, който не прави такъв труд, веднъж да му се каже - ето, и ти имаш същите правомощности.

Добре, ама вашата логика, господин Атанасов, може да се преведе и така. Моите учители от класическата гимназия, като са учили латински и старогръцки и сега го преподават, са мислели, че ще взимат повече, отколкото взима един ватман, или че техният проблем ще бъде гледан за 20 часа, така, както направи българското правителство с проблема на ватманите. А се оказва, че няма смисъл да се учи, защото като знаят латински - и какво? По-добре да бяха учили да карат трамваи.

Това, което казвате вие, е точно това, което казвам и аз. Значи, не бива да се демотивира човекът да учи. В никакъв случай, в никоя възраст - нито в ученическата, нито след това като стане голям човек, както казвате вие, нали, за учителите, които знаят латински. Така че смятам, че примерът с ватманите не бива да бъде заразителен и не бива да се счита като изключение, което да стане правилно. Вие знаете още от римско време тая поговорка, че изключенията не бива да стават правило.Ако имаме сили...

А защо за ватманите ще е изключението, а не за учителите?

...като че ли това се опитва да се направи, което смятам, че пък не е добре.

Добре де, кой е по-големият приоритет на България - трамвайният транспорт и градският транспорт или образованието? Явно нямаме пари за всичко. Кое е по-важно за българите според вас в този момент?

Сега, всички неща са важни, а образованието. ..

Ама не може да е всички.

... винаги е било важно, то през всички периоди е било важно. И пак казвам, когато се направи някакво изключение, това не означава, че така трябва да става навсякъде. Ето например...

Ама защо България избра...

... нима навсякъде шофьорите в България са с повишени заплати? Не навсякъде - само в столицата.

Ама защо България избира... вие съгласен ли сте като заместник-министър…

Значи това е някакво изключение, което се е преценило, че трябва да бъде направено в даден момент, и е било направено...

Вие съгласен ли сте...

...трябва да знаят, че това е наистина изключение, не е някакво правило. Ако в цялата страна това беше станало, във всички градове, тогава вече човек може да задава тия въпроси, които задавате и вие.

Вие съгласен ли сте, че изключението трябваше да бъде за шофьорите, а не за учителите? Вие лично съгласен ли сте?

Е това вече е гледна точка на всеки един от нас.

Вашата каква е...гледна точка? Съгласен ли сте, че това беше вярното изключение?

Когато правителството вземе едно решение, то вероятно е имало някакви мотиви и тия мотиви редното е да ги уважаваме. Ние може да не се съгласим с тях, но просто трябва да уважаваме мотивите и на другия, който мисли различно от нас в това отношение.

Друг аргумент на учителите - Румъния. Заплатите там са по 450 евро, а българските управляващи не могат да дадат такива пари на българските учители. Значи ли това, че възможностите на румънските управляващи са в пъти по-големи от тези на българските? Всъщност цитирам ви вас, защото вие казвате през седмицата, че всичко трябва да е съобразено с възможностите на държавата.. .

Така.

Значи излиза, че възможностите на нашите управляващи са. .. колко пъти, да ги обърнем тия 450 евро - 900 лева, значи са два, три пъти по-големи от възможностите на румънските управляващи.

Аз бих казал, така, с лека корекция, че възможностите на държавата Румъния се изглежда в тоя момент по-големи не на управляващите, а на самата държава и тя е намерила някакъв ресурс, защото всяка държава си има свои особености. Ние например нямаме нефт, а те имат нефт. Имат и разни други неща, които може би ние нямаме, и те са намерили този ресурс, и много хубаво, че са го направили това. Ние само можем да го приветстваме. Но когато нашата държава няма тоя ресурс, просто можем само да съжаляваме, че нямаме тия възможности.

Ама Румъния не е два, три пъти по-добре от България. Значи те имат приоритет и са казали, че за учителите ще има по-големи възнаграждения. Очевидно е, че те не са три пъти по-добре от България.

Сигурно пропорциите обаче вътре в държавата Румъния са може би в такъв контекст, какъвто може би и при нас, това не мога да ви кажа, защото не съм се занимавал конкретно с тоя въпрос, но така или иначе, щом са направили...

Т.е. вие смятате, че ватман на трамвай в Букурещ взима значи 450 евро, значи трябва да взима 1200 евро ватман на трамвай, за да се запазят тия пропорции.

Това не мога да ви кажа как, какво взимат там, просто нямам тая информация.

Не знам дали разбрахте тая седмица, че заради пазенето на стачките от полицията са отделени допълнително 2 милиона и 200 хиляди лева да им се плаща извънредно на полицаите. Сещам се в края на комунизма директорката на моята гимназия Гергина Тончева беше казала във "Всяка неделя", беше цитирала Ленин, че в една държава, в която полицаите получават повече от учителите, не отива на добре. Вие съгласен ли сте с това, с Ленин?

Да, да, така е, така е, помня много хубаво нейното изявление, защото и аз тогава бях неин колега, директор на гимназия в Пловдив, и знам за това, и съм съгласен с тези нейни.

Т.е. тия 2 милиона и 200 хиляди примерно, вместо да се дадат на полицаи да вардят учители, нали, няма ли решение да се дадат за учители?

Щом като не е взето, значи вероятно има някакви проблеми, т.е. това, което трябва да се даде, то не е в тоя контекст, не е в тоя порядък, а това просто е някакво следствие от други неща, които стават.

Колко от учителите протестират всъщност? Имате ли картината в страната?

Не, не, това не сме, ние не броим такива неща, нито пък искаме информация. Това е право на всеки един учител да заяви своето становище, своето мнение по всякакви въпроси, включително и по този.

Над хиляда учители били подали молби за работа в чужбина. Имате ли такава информация?

Не, нямам. Ние не събираме такава информация. Това за работа в чужбина, знаете, че отдавна това е един проблем, който стои пред България, но обикновено най-добрите заминават за там, което е за съжаление, но това е така. При сегашните отворени граници и при равноправното ни членство в Европейския съюз един от принципите на Европейския съюз, знаете, е свободно движение на хора и на капитали, разбира се, но на хора. За нас сега това е най-големият проблем.

Господин Атанасов, аз се опитвам в тоя разговор да се ориентирам - вие съгласен ли сте с политиката на правителството, в което участвате, в която малко, както в комунистически времена, работническата класа беше толерираната за сметка на интелигенцията, да го кажем с ония изразни средства.

Ами, щом аз съм в екипа на Министерството на образованието, явно че приемам тази политика. Мога да имам някои резерви и съображения, но си ги изказвам по съответния ред, който е установен, за да може, нали това е и целта, и такъв е демократическият принцип на управление - всички разновидности на мненията да се съберат и накрая да се изработи едно общо мнение. Мисля, че развитието на нещата и дейността на ръководството на нашето правителство има една линия, която вероятно ще доведе до онова, което всички искаме.

Т.е. не може да се очаква от вас като заместник-министър на образованието да се самозапалите, както казва министърът?

Това е израз на моя министър, разбира се. Не, това не са средствата, чрез които трябва да протестираме.

За да привлечете вниманието на колегите си, че тая работа не е нормална.

Да, смятам, че има и други резерви за ,възражения, за протест, за разговори и не са изчерпани възможностите.

Да завършим с вашия ясен отговор - приоритет ли е на България образованието?

Безусловно да. Това е приоритет на българския народ, никога не е свалян от. . .

Ама той на народа е - децата ходят, пращат ги на училище родителите им. Въпросът е на българските управляващи приоритет ли е, как се измерва той със съотношенията с парите, които се дават за това нещо?

Смятам, че навсякъде, където се съобщава кои са приоритетите - и на съответните конгреси, които бяха проведени в последно време на управляващите партии, част от управляващите партии, беше заявено, че образованието наистина е приоритет. Това не е свалено от документите, които ще управляват тези партии в следващите години. Така че определено считам, че е приоритет. Друг е въпросът, че този приоритет може да има по-големи, по-ясни измерения. Това е другото, което би трябвало в следващото време да се случи.

Добре, благодаря ви, господин Атанасов. Заместник-министърът на образованието Кирчо Атанасов, той отговаря за средното образование, в "Седмицата" на "Дарик" радио с подобен, впрочем, извод на този на председателя на Върховния административен съд, че и да е приоритет образованието, то май повече е в декларациите по конгресите.