Камерите хващат 1/3 от пътните нарушения в София
Камерите хващат 1/3 от пътните нарушения в София / снимка: Sofia Photo Agency, архив
1/3 от нарушенията на шофьорите в София са установени с видеонаблюдение
46651
1/3 от нарушенията на шофьорите в София са установени с видеонаблюдение
  • 1/3 от нарушенията на шофьорите в София са установени с видеонаблюдение

Една трета от нарушенията на шофьорите в София на ден се установяват чрез видеонаблюдение. В столицата има три стационарни и пет мобилни камери, които заснемат нарушенията на близо 200 водачи всеки ден. Това съобщи за Дарик началникът на „Пътна полиция" към СДВР Богдан Милчев. Ето какво обясни главен инспектор Богдан Милчев:за броя на случаите на пътнотранспортните произшествия в столицата след масовите проверки за пияни шофьори и как столичният КАТ се опитва да се справи с корупцията сред пътните полицаи:

Все още продължават масираните проверки и ще продължат. Дори когато мине денят, в който сме обявили масираните операции, ние продължаваме да работим много активно в тази посока. Предизвикахме всичко това да се случи в София и да проверяваме водачите за алкохол, защото зачестяваха - всеки ден имахме по един-двама водачи, които реализираха пътнотранспортни произшествия след употреба на алкохол.

Открихте една интересна тенденция за дамите, които сядат зад волана след употреба на алкохол...

Тенденцията, която констатирахме, че около 15 процента от водачите, които хващаме с алкохол, са дами, общо взето продължава да се запазва и в момента. Явно е дошло време, когато и жените започват да карат пили.

От 1 ноември започнахте акция „Светлина", няма гратисен период този път. Можете ли да обясните какво означава това? Шофьорите да се притесняват ли от глоби?

В закона за движение по пътищата не е разписано, че може да има гратисен период. Това, към което ние от столичния КАТ, се стремим и се опитвам всеки ден да втълпя в поведението на пътните полицаи, е, че ние сме на улицата, за да помагаме на хората. Всеки полицай носи отговорност на пътя за своите решения. Има рязко спадане на пътнотранспортните произшествия - към момента тази година спрямо миналата имаме 2500 произшествия по-малко. Пускането на светлините дава своя резултат.

Всички нарушители ще бъдат наказани. Има ли някаква особеност при автомобилите на специални режими например?

На всички автомобили преди да излязат на работа беше извършен технически преглед именно за изправността на светлините, защото е много жалко и смешно полицаят да взима отношение и да проверява изправността на светлините на едно МПС, а на неговия автомобил те да не бъдат изправни. Така че можете да бъдете сигурни, че отношение ще се взима към всички водачи, чиито светлини имат технически неизправности. Имаме сигурно над 50 шофьора, които сме констатирали с техническа неизправност в осветителната уредба.

Все по-често наблюдаваме на пътя коли с модерните ксенонови фарове. Има ли някакви по-различни санкции за тях?

В момента назрява този проблем в София и преди да се разрасне в мащаби, в които не можем да го овладеем, трябва да вземем много бързи и конкретни мерки в тази посока. Проблем е, защото когато ксеноновите фарове не са оригинални или не са фабрични, а са купени от магазини, най-често това са китайски ксенонови крушки, те нямат една лупа отпред, която пречупва светлината, и те светят право в очите на шофьорите в насрещното движение и по този начин създават предпоставки за пътнотранспортни произшествия. Това е една от причините да изкараме нашите уреди, с които можем да проверяваме силата на светлината на фаровете и да взимаме съответното отношение, на което законът ни дава право. В момента се разработва методика и начин, по който да можем да действаме, за да можем да спираме от движение тези автомобили.

Омбудсманът Константин Пенчев оспорва невъзможността да се обжалват наказателните постановления, фишовете. Виждате ли някакъв вариант, който едновременно да може да защити правата на шофьорите, но все пак да бъде ефективна тази система за събиране на глоби?

За нас няма никакъв проблем да се обжалва абсолютно всичко.

Ако съдът все пак отмени този текст, как ще се отрази това на ефективността от събиране на глоби?

Законът в момента е така направен, че хората имат възможност да забавят плащането на глобите с тези жалби години наред. Ние трябва като общество да вземем решение какво искаме. Дали искаме когато има нарушение на закона за движение по пътищата, да има бързо наказание или искаме две години да има възможност един нарушител да обжалва глоба от 50 лева. Накрая съдът да я потвърди, само че да са изтекли всички давностни срокове и той пак да не я плати. Просто трябва да се вземе решение. Аз не бих искал да го коментирам.

Имате ли данни колко от случаите на произшествия на пътя са по вина на пешеходците? Събират ли се глоби и санкционират ли се те?

Тази година имаме с шест по-малко убити пешеходци, спрямо миналата година. Въпреки всичко имаме 17 убити до момента, т. е. миналата година са били 23. Страшно много пешеходци загиват в нелепи ситуации, от невнимание. Грубо казано отговорността е 50/50 - колкото по вина на шофьора имаме случаи, толкова и по вина на пешеходеца. От лятото досега над 3000 пешеходеца сме глобили за неправилно пресичане. Пешеходците нямат никаква култура на поведение и движение, включително и ние, когато сме водачи на МПС, след това като пешеходец всеки един от нас се стреми да спести 10 метра или две минути време, да пресече напряко, да не мине по пешеходната пътека. От 1 октомври посещаваме всички училища и разговаряме на тази тема с децата от първи до четвърти клас.

В едно интервю преди месец казахте, че сте сигурен в това, че хората, които карат след употреба на наркотици са много повече от тези, които карат пили.

Предполагам, че е така. Моите предположения идват на базата на това, че в тази посока не е работено. Ние за алкохол проверяваме постоянно. Хората го знаят. Ако започнем по същия начин да проверяваме за наркотици, резултатите сами ще говорят. Това е мое предположение от това, което наблюдавам, което се случва по пътя.

Какво ви спира да правите тези проверки?

Това, което ни пречи да започнем масирано тези проверки, е липсата на консумативи, които се надявам съвсем скоро да имаме.

Как може да се случи това? Ако един човек е зад волана и е употребил марихуана, кокаин или друг наркотик, как може полицаят да направи проверка?

Тук преценката на полицая е много субективна. Затова имаме едни тестове, с които можем да тестваме водачите. Просто консумативите за тези тестове в момента са свършили и това е една от причините. До момента имаме трима водачи, хванати с дрегера за наркотици, който имаме. Съответно са им отнети шофьорските книжки и са докладвани на прокуратурата.

Колко са камерите в столицата до този момент? Преди време Вие изключително наблягахте на ролята на тези средства за наблюдение. Какъв е резултатът от тяхната работа? Какво планирате в бъдеще?

Една трета от всички нарушители за деня, които установяваме, са установени с нашите камери. Това прави около 200 водачи всеки ден, които биват санкционирани и получават своите глоби, заснети от нашите мобилни и стационарни камери. Стационарните камери са ни три, мобилните са пет. Имаме нужда от още няколко мобилни и стационарни камери. Надявам се да ги получим, за да можем наистина 80-90 процента от нарушенията, които констатираме в София, да бъдат само с мобилните камери. Това вече ще реши и проблемът с корупцията, с който ние толкова сериозно искаме да се преборим.

Откакто Вие сте на този пост колко санкционирани, глобени или уволнени полицаи има?

В началото постъпваха на месец по шест-седем жалби за корупционно поведение. За корупция сме хванали, доказали и сме уволнили дисциплинарно само един служител. Това е много сложен и труден процес - да докажеш, да хванеш някой точно в момента, в който взима парите. Също така за всеки, за който нашият вътрешен контрол, който създадохме, установи поведение, което не отговаря на правилата за работа, които сме създали, ние го отстраняваме, като го преместваме на други места.

Какъв е ефектът от ротацията на патрулите на КАТ в това противодействие точно на корупцията? Имате ли реални данни за намаляването на рушветите на пътя?

Истината е, че смятаме, че още има какво да се направи в тази посока, така че ще продължим. Тепърва предстоят изненади. Тепърва разработваме различни методи, с които да можем да се справим с този проблем.