Е. Поптодорова: Това е самата истина, но вижте, нали всички разбираме, и нашите слушатели дори, които не са в тая професия, разбират, че едни отношения не са спорадични, те не са с мандат, какъвто може би всеки от нас има на своето работно място. Това са отношения, които се правят за десетилетия напред и в този смисъл тези двустранни отношения, които наистина имат едно много щастливо развитие през последните години, имат нужда от препотвърждаване и от доразвитие. Аз само ще кажа, че стигнахме дотам да подпишем три много важни документа във Вашингтон. Не случайно се връщам към тази визита, защото тя е буквално само преди седмици се състоя. Визите - основен въпрос за България. Няма съмнение, че този въпрос ще бъде поставен и по време на тези разговори, този кръг разговори. Тук може би да вметна нещо, което също е важно, за да разясним целите и стойността на посещението. Кондолиза Райс не беше участник в разговорите в Овалния кабинет. В това време тя беше в Близкия Изток. Така че тя своите разговори като държавен секретар не е водила и реално не е имало разговори с държавния секретар на САЩ, независимо че тя беше много успешно замествана в това време от своя първи заместник Джон Негропонте. Тъй че нека да гледаме тази визита първо като втора нейна самостоятелна визита в София, и като нейна. .. всъщност визита,която попада в контекста на неотдавна завършилото посещение. Казах визите. Във Вашингтон беше подписано междинно споразумение, все го наричам споразумение, защото такова му беше работното име. Това е декларация фактически, междинна декларация по включване на България в безвизовата програма. Нека да кажа нещо много важно, което също не стана известно тук. Значи, България е в група с четири държави общо, т.е. всички сме заедно четири. Това са Полша, Румъния, Хърватия и България. Само на България беше предложено това, тази междинна декларация. Нито на Полша, нито на Румъния, нито на Хърватия. И изрично беше подчертано от секретаря Чертов, че това е материалното доказателство за напредъка, който е извършила страната. Не значи, че сме покрили всички критерии, остават електронните паспорти, остава още мъничко сваляне на отказите.
Ние трябва да стигнем 10 процента. Но така или иначе България беше избрана да подпише тази декларация. Тук ще продължим разговора с държавния секретар за възможностите да бъде подписан меморандумът като заключителен етап от гледането в Конгреса вече на кандидатите за безвизова програма. Ето ви пример, конкретен пример за това защо говорим, че тези отношения стават все по-добри. Други два документа, които с изненада установих, че минаха, така, много небрежно в общественото внимание.. .
Какво не сме забелязали? Е. Поптодорова: Е и това са, и това са, сега веднага ще ви кажа, и това е споразумението за сътрудничество в областта на оръжията за масово унищожение. Това прави България практически ежедневен партньор в борбата срещу тероризма. Това споразумение е съпътствано от второ споразумение, което се нарича споразумение за втора линия на отбрана. Споразумението предвижда защита от всякакъв вид радиоактивни рискове по границите на страната. То ще вкара 20 милиона долара в България от гледна точка на подготовка на специалисти и от гледна точка на високи технологии, които да осъществяват пък, кака да кажа, техническата защита, техническата броня на страната по границите й. И това стана също неотдавна във Вашингтон. Тези споразумения предвиждат обмен на информация. Най-щекотливата тема обаче си остава според мен визите, така че и двете ви ще попитам. Госпожо Поптодорова, първо вас, разбира се, и госпожа Михайлова. Прогнозата ви, специално за вас, госпожо Поптодорова, това е каузата ви, една от каузите ви като посланик. Кога визите за Съединените американски щати ще отпаднат и ще можем безвизово да пътуваме? Е. Поптодорова: Понеже ние неведнъж сме си говорили по темата, аз просто ще повторя това, което и в ефир е звучало от моя страна. Вие ще постъпите дипломатично. Е. Поптодорова: Значи, нашата амбиция трябва да бъде да приключим административния процес. Но подписването на меморандума не означава фактическо включване, защото поради политическата система в Съединените щати такъв тип споразумения, такъв тип договори минават през Конгреса и там започва по-трудната фаза. И като ме питате кога, аз не мога да се ангажирам със срок и винаги съм предупреждавала за по-внимателен подход, по-внимателно отношение към сроковете. Ние не печелим, ако лекомислено сами слагаме срокове на една чужда политическа, друга политическа система, която работи съвършено различно от нашата. Можем най-много да раздразним с прекомерна. . . по-скоро прекомерен оптимизъм и прекомерно бодрячество. . . Може би и смелост, да. Е. Поптодорова: Не, то не е и смелост, бодрячество ми беше думата, но тя, така, не е най- може би ефирна дума. Така или иначе за нас целта трябва да бъде да се вкара процесът в Конгреса. Очевидно, че това е. . . тази следваща фаза няма да е лека поради един период, който настъпва от ноември нататък, това е преходният период за администрацията, но това има своето отношение и в Конгреса, когато грижите на политиците в САЩ ще бъдат насочени към вътрешни въпроси и най-вече конструиране на новото правителство, новата администрация. Би ми се искало да напреднем колкото можем повече, защото, пак напълно откровено ще кажа, ние все още не знаем къде в системата от приоритети на евентуална нова администрация, която и да е тя, подчертавам това, републиканска или демократическа. Все пак мисля, че е важно да чуете какво става там, така че ние не можем отсега да знаем къде ще е по подредба на значение. По-сложният въпрос остава за г-жа Михайлова. Америка под, как да кажа, с кой президент по-лесно ще улесним нашия въпрос и ще отпаднат визите - Америка на Джон Маккейн или Америка на Барак Обама? Къде е уловката?Н. Михайлова: Аз съм улеснена, защото не съм дошла тук като дипломат, а съм дошла като политик и ще кажа, че. . . понеже г-жа Поптодорова ни запозна много подробно с много важни елементи от посещението, но по-важната част в случая е какво доверие България буди в своите партньори и оттам ще произтекат всички останали неща - както свалянето на визите, така и другите ползи, които хората очакват, защото в крайна сметка хората не се интересуват от това какво сме подписали. Това интересува политици, дипломати, хората, които са в администрацията. Хората се интересуват действително от степента на доверието и аз неслучайно подчертах, че една от темите в разговорите ще бъде по какъв начин Съединените щати и НАТО, партньорите в НАТО, могат да съдействат за преборване с корупцията. И тук дължа да кажа, че този проблем обаче е чисто български и наш въпрос, защото когато ние говорим за сигурност на границите, когато говорим за организирана престъпност, когато говорим за високо ниво на корупция, ние не можем да очакваме да получим доверие, което автоматично да доведе до отпадането на визите. Разбира се, има математически изчисления, в които ако броят примерно на отказаните визи е примерно в определени граници, тогава може да се говори за отпадането на визите за българските граждани. Това е математиката или това е дипломатическият език, но истинският език това е политическият и в този смисъл аз искам да кажа, че най-важното в случая с посещението на Кондолиза Райс в България е доказателството за това, защото знаете и конкретния повод за нейното посещение, и това е награждаването с орден "Стара планина", а българските граждани ще видят отново на практика, така както беше със съпругата на Саркози, така както беше с Бенита Фереро-Валднер какво означава партньорство, какво означава приятелство, какво означава да бъдеш член на НАТО и на Европейския съюз и да те третират като равен, и да могат да съдействат хората, с които ти си в една общност, за решаването на твоите проблеми. Защото вие си спомняте, че по случая с Либия имаше много политически спекулации и се оказа, че нито едно българско правителство не беше по силите му да се справи с този изключително трагичен за България случай.
Наложи се всичко да бъде решено на голямата международна сцена, наложи се усилията на големите фактори в политиката, каквито са Европейският съюз, Съединените щати, Русия, т.е. много пъти са ми задавали на мен хората, когато съм била министър, въпроса каква е ползата в крайна сметка от членството ни в Европейския съюз и НАТО. Разбира се, ползите са много, но ето една - когато си в нужда, има реално кой да ти се притече на помощ. Надявам се да нямаме други такива случаи, но аз го давам този пример, защото и поводът е такъв. Същото се отнася и по отношение на визите. Защото когато има взаимно доверие, когато не се възприемат Съединените щати или пък Европа, или Русия, няма значение кой, но когато тези фактори не се възприемат като хора, които идват в България да ни свършат проблемите, ето, да ни решат проблемите, ето, идва Кондолиза Райс в България и ние се питаме ще ни свали ли визите. Това не е Дядо Коледа. Значи, ние трябва да решим много сериозни проблеми вътрешни в държавата, за да може нивото на доверие към нас да бъде такова, че да позволи взимането на правилното решение, което очакват всички български граждани. И това е много сериозен политически въпрос. И затова моите очаквания по отношение на тази визита са именно в тази посока - дали ще е в състояние българското правителство да даде доказателства не просто за намерения, а за реално справяне с корупцията. Защото от това, което беше казано и неотдавна от американския посланик, вече който замина от България.
Реплика по темата за корупцията - ще фигурира ли тя в дневния ред на разговорите на Кондолиза Райс тук, на българска земя, с нашите държавници?Е. Поптодорова: Моето очакване е, че, говорим за предположения, защото в крайна сметка участниците в разговорите избират какво и до каква степен да сложат на масата, но моите очаквания ще са Кондолиза Райс да остане в рамките на темата по начина, по който тя бе зададена от президента Буш. Значи, президентът Буш възприема за разлика може би от Брюксел друг подход. И това беше също предмет на голямо любопитство от страна на колегите ви, на журналистите, защо така, нали, ни бият през пръстите от Брюксел, а пък ето, американският президент и Америка казват браво, имате напредък,не сте съвършени, но виждаме, че се върви напред. Значи, това, което президентът Буш каза в разговора си с българския министър-председател, беше следното - ние много добре знаем, че корупция има навсякъде. Корупция има и в Америка. И това беше много интересно изявление на президента Буш. Каза - всички смятат, че ние загубихме вторите, последните избори заради войната в Ирак. Истината е, че ги загубихме заради случаи на корупция в Републиканската партия. И той даде примери, които аз ги знам отлично, но също някак си остават малко встрани тия примери, с лидери от собствената си партия. И аз мога да ви кажа веднага, че това беше лидерът на републиканското мнозинство в Сената, който отиде на съд, на републикански съд в Тексас, щата, от който е президентът. Значи, за какво става дума? Става дума да има прилагане на закона. За това говорим. И в този смисъл такова е и отношението, такова е и посланието, да речем, което идва от Съединените щати. Да, те много добре знаят какво означава корупция на практика, където има много пари и където има хора, такава има. Въпросът е да имаш система да я преследваш. И те имат още един друг много здрав подход. Това го разбрахме по времето на посещението на главния прокурор в Съединените щати. Значи, принципът, а и законът при тях е, следвай парите.
И тук вече навлизаме в дебрите на улики, на доказателства, достатъчно доказателства, недоказани деяния и т.н. Там е просто и ясно - следвай парите. И ако нямаш доказателство за произхода на тия пари или за начина, по който те се употребяват, оттам нататък то това не е проблем, оттам насетне за правоохранителните органи да действат.
Ще ви помоля да приключим с темата за корупцията. Е. Поптодорова: Тя да, отново да даде насърчение на България. Защото аз искам да кажа, че това не е въпрос само на един, на едно правителство и на един мандат. Насърчение на България да се справя общо, тук има общество, което също трябва да реагира. Н. Михайлова: Аз само искам една реплика да кажа, че. . . по повод на това, което говорим. .. Бившият вицепрезидент на Щатите Ал Гор по време на една визита, която имахме в Белия дом, точно това каза - че корупцията е като инфлацията, ти винаги имаш корупция. Но държавите се различават в отношението си по този проблем, т.е. в начина, по който го решават, в ефективността на законодателството, в правоприлагането. Това е, което всъщност в България е проблемът - правоприлагането. Ние имаме достатъчно закони, но няма воля за тяхното прилагане. Е. Поптодорова: Така е. Значението на сътрудничеството, само да добавя, абсолютно съгласие, това е най-важното, което е постигнала България - да има свои съюзници и партньори. Аз слагам Съединените щати на специално, много важно място. Добре. Да поговорим и за противоракетния щит, защото ясно е, че Кондолиза Райс ще пропусне Полша, тъй като днес не бе постигнато споразумение за разполагането на десетте ракети - прихващачи в Полша. Много любопитно, днес един руски политолог, Дмитри Евстатиев, твърди, че нашата страна може да се разглежда като позиционен район от противоракетната отбрана на Щатите, който е далеч по-адекватен от Полша. Г-жо Поптодорова, да очакваме ли новини в тази посока?Е. Поптодорова: Това не е за първи път, в който руски източници спекулират на тази тема. Няма, не е темата на сегашния ни разговор да анализираме причините защо. Но аз поне най-малко за трети път го виждам това в руски източник. Значи, очевидно е, че темата за ПРО не се свежда само и единствено до тези две споразумения, които Съединените щати искат да подпишат с Чехия и с Полша. Нека да кажа нещо друго, също не може би достатъчно известно - от самото начало, и това го зная от Даниел Фрийд, който ще бъде част от делегацията на Кондолиза Райс, от самия първи миг на действие по ПРО и в Чехия, и в Полша американската администрация се консултира с руската страна, с руското правителство. Това е важно. Самите американци смятат, че е много важно Русия да не бъде антагонизирана по темата, и се търси подкрепа и разбиране, включително с предложения за участие на руската страна в ПРО.
Сега, как вървят техните преговори, пак казвам, това не е наша тема, но другият ъгъл, по който се движат тези разговори, е система в рамките на НАТО. Тъй че ние говорим в момента, да, за американски противоядрен или противоракетен щит, но той няма да остане в никакъв случай изолиран. И България като член на НАТО, като намираща се в района си, и аз смятам, че ние страдаме от една много тежка, много трудна география, е изцяло заинтересована от постигане на такова всеобщо решение, което да води и до защитата на България. . .
Може ли утре да получим подобна оферта? Е. Поптодорова: Не, не, не. Това, затова ви казах още в самото начало - чета с нарастващ интерес всички интерпретации, които се получават във вестниците. . . И най-вече руските. Е. Поптодорова: Да. Н. Михайлова: Аз също ще кажа, че има много спекулации по тази тема. И неотдавна по време на моя визита в Щатите, по време на разговорите с Хенри Кисинджър, който междувпрочем излезе с една много добра статия, която публикува вестник "Сега", струва ми се, говори за развитието на отношенията и задълбочаване на доверието между Съединените щати и Русия в момента с новия руски президент. Така че аз смятам, че нещата не могат да се гледат толкова опростенчески и Съединените щати, и Русия ще намерят решение в контекста на дългосрочните си стратегически приоритети и по борба с тероризма, и по новите заплахи, и смятам, че подобни спекулации, които излизат в пресата, в никакъв случай не могат да бламират и да разрушат доверието между двете големи държави. И в това отношение България едва ли би могла да бъде използвана или по-скоро се опитват да я използват наистина като място, където да се разиграват подобни спекулации.