Депутатът от левицата и бивш правосъден министър Младен Червеняков призна, че е имало изненади сред имената на кандидатите за министри в проектокабинета „Орешарски". В интервю за Дарик Червеняков посочи обаче, че не вижда основания за коментарите, които свързват някои от номинираните за министри с партия ГЕРБ.
Червеняков призна, че сред изненадите за него са били Зинаида Златанова, предложена за вицепремиер и правосъден министър, и Цветлин Йовчев, издигнат за вътрешен министър.
„Цветлин Йовчев - той беше малко или много изненада. Все пак това е човек, на който цялата му кариера е минавала и в системата на МВР в една по-специфична служба като контраразузнавач и се поставя въпросът доколко добре познава системата и има своите виждания за необходимите реформи", коментира депутатът от Коалиция за България.
И вие ли вчера на пленума чухте имената на предлаганите за министри или знаехте състава предварително? Изобщо имаше ли изненади за нас?
Имаше изненади, въпреки че съставът на правителство започна да се появява след 14.00 чеса в електронните медии. И най-бегла представа по отношение на конкретните имена някъде към 16.00 часа вече имаше. Но въпреки това някои от конкретните имена чувам за първи път.
БСП всъщност има една от най-демократичните вътрешнопартийни уредби като процедури. Не трябваше ли тъкмо заради това първо да се дискутират имената, да има санкция на националния ви съвет и след това да се обявяват пред медиите?
От медиите никой не е успял да избяга. Колкото и усърдно да се крие една информация, тя рано или късно се появява в медиите и то значително по-рано, отколкото някои предполагат.
Говоря, че така може би щеше да се избегне и тази история с оттеглянето на арх. Калин Тихолов, ако вътре бяхте обсъдили резервите към това име, обществените настроения и най-малко да не се се случи това, което стана днес. Не знам оттегли ли се той, оттеглиха ли го.
Официално той се оттегли, написа отворено писмо до медиите. Каза каквото имаше да си казва човекът. Беше посочен друг на неговото място - господин Данов, и вървим напред. Вижте, струва ми се, че има най-различни варианти за водене на преговори за формиране на един състав на кабинет. Всеки един от тях има своите плюсове и своите минуси. Но за мен това, което се случи, беше запазването на един оптимален вариант между съхраняването на определен брой имена и същевременно предварително обсъждане и то широко, публично на други.
За да изчистим този казус, изобщо с вас бяха ли водени разговори да заемете пост в това правителство или името ви само беше пускано в публичното пространство?
Струва ми се, че по-скоро второто. Не знам поради какви съображения, но когато се отвори някакъв пост в тази страна, медиите редовно спрягат моето име. Не знам с какво съм го заслужил, но така се получава.
Вид оценка, както се казва.
Дано да е така.
Казахте, че е имало изненади за вас сред имената, които чухте. А сред големите изненади ли се оказаха, както и за някои от вашите съпартийци, имената на Цветлин Йовчев на вече оттеглилия се арх. Тихолов и на Зинаида Златанова?
До голяма степен да. Зинаида Златанова я познавам достатъчно добре от работата й като представител на Европейската комисия в България. Тя безспорно има своя опит и авторитет във взаимоотношенията с Европейската комисия. И най-вероятно това е надделяло в нейния избор - необходимостта от прекратяване на механизма за сътрудничество и оценка, който вече повече от пет години действа по отношения на нашата страна. А, както виждате, при нова страна членка като Хърватия, която от 1 юли ще се присъедини, такъв механизъм не се предвижда. И именно желание да се преодолеят негативните тенденции в развитието на този механизъм, а може би и за необходимостта от по-бързото ни приемане в Шенген, се е потърсил този вариант.
Що се отнася до Цветлин Йовчев - да, той беше малко или много изненада. Все пак това е човек, чиято кариера е минала и в системата на МВР, но в една по-специфична служба като контраразузнавач и се поставя въпросът доколко добре познава системата и има своите виждания за необходимите реформи. Вие виждате, че и Сергей Станишев, и Пламен Орешарски обявиха държавността като водещ приоритет на бъдещата политика. Очевидно е, че съдебната реформа и реформата на сектора сигурност, и установяване на така нареченото в ЕС пространство на свобода, сигурност, правосъдие е сред водещите теми. Явно е, че в тази посока трябва да се положат не малко усилия, първо, за да се преодолее едно съществуващо вече 23 години положение, което с почти нищо не беше подобрено през годините и второ, за да се извършат онези реформи, които да направят по-ефикасна и борбата с престъпността, и съдебната система.
Да де, но тази номинация наистина изглежда доста любопитна. Първо, защото за първи път партия дава МВР не на свой, както казва и Лютви Местан, второ, той, както вие казахте, не е човек от системата на МВР, а има своя опит и в ДАНС, и в контраразузнаването. Кое от двете крие повече рискове? Даже всъщност въпросът е като не давате на свой МВР, чий е Цветлин Йовчев? Мнозина казаха ето, това е човек на ГЕРБ пък.
Той е човек на министър-председателя, който го е посочил. Министър-председателят носи своята отговорност за състава на кабинета, който предлага и Народното събрание избира. Така че въпросът „Чий е Цветлин Йовчев?" едва ли стои в днешно време. Явно, че господин Орешарски е преценил, че на него може да възложи своите надежди за една реформа в системата на МВР и въобще в сектора сигурност. Защото тук освен промени в закона за МВР, където трябва да се утвърди като структура, занимаваща се само с полицейски и охранителни функции и всичко останало да отпадне като задължение на министерството, така и като реформа на останалите служби. Първо, с един рамков закон, който веднъж завинаги да разпредели на управленско ниво правомощията в сектора между МС, НС и президентството, второ, на изпълнително ниво да каже какви структури съществуват и най-малко да обособи две нови агенции - агенция „Разузнаване" и агенция „Охрана", а защо не и агенция и за специалните оперативно-технически операции. И най на последно място да реши какви ще бъдат териториалните звена на тази система за сигурност. Веднъж завинаги тя да има своята трайна уредба и да не се влияе от промяна на подзаконови нормативни актове, каквито са обикновено правилниците и да започнем да изграждаме тази система така, че тя да започне да функционира по-ефективно. Мисля, че окончателно се разделихме с периода в нашата история, в който автоматично считайки, че сменяйки лошия с добрия, нещата ще бъдат разрешени. Ясно е, че трябва да има системен подход и да се променят системите, правилата за тяхното функциониране, да се установяват правила, да се установява ред и законност в дейността на цялата държава.
Ако правилно съм ви разбрала, това, което чертаете като задачи за извършване в системата, се изпълнят, би означавало справяне на Цветлин Йовчев с този пост, но пък не виждам да сте особен оптимист, че точно това е правилната фигура или греша в коментара?
Тепърва ще преценяваме по действията на господин Йовчев доколко той отговаря на тези изисквания, които в момента има. На мен ми се струваше, че по-скоро трябваше да се отиде към едно по-рязко разграничение между политическите и професионалните фигури в министерството. Министър повече да не се изявява или изживява в ролята на Рамбо, който е на всяко местопрестъпление и меко казано, като слон в стъкларски магазин унищожава горещи следи за разследването, а да бъде човек, който ще определя политиката, стратегията, ще определя необходимите структурни, организационни, кадрови, материално-технически промени; ще подготвя законодателната база и ще я внася в Народното събрание, а професионалното ръководство ще бъде това, което ще извърши конкретната оперативна работа. Това беше и продължава да бъде моето виждане за развитието на министерството. Но е ясно едно - без реформи няма може да има резултати. Разбира се, тези реформи не са самоцелни, тоест да се правят реформи заради самите реформи. Те трябва да допринесат за по-висока ефективност на министерството и по-добри резултати в противопостовянето на престъпността. Няма лека, няма тежка, няма средна престъпност. Има престъпност, която тормози българските граждани. И така наречената от някои битова или конвенционална престъпност е много тежък бич, защото трудно може да си обясним как допреди десетина години близо 20 на сто от българите са изкарвали своите доходи от домашното си стопанство, а днес са по-малко от 2 на сто. Това не се дължи на някакъв мързел, изневиделица връхлетял българското население, а защото те ни виждат смисъл в това домашно стопанство, след като плодовете на техния труд биват присвоявани от други.
Това със сигурност ще трябва да е една от важните задачи пред новия екип в МВР, но ако ви върна към политическия прочит на номинациите, общото впечатление у част от публиката е, че част от тези имена - две-три основно се спрягат - са мост тъкмо към ГЕРБ.
Аз не бих търсил такава връзка. Това, че някои хора са работили и по времето на ГЕРБ на съответните постове като шефа на варненското пристанище и като Цветлин Йовчев, и като някои други хора в правителството, по никакъв начин не ги прави привърженици на тази политическа сила или хора, които възприемат философията на управлението на ГЕРБ.
Понеже винаги в основата на всичко, което се предлага, стои въпросът „Кой го предлага". Вие имате ли отговор на въпроса откъде са дошли тези три предложения примерно - на Йовчев, на Зинаида Златанова, арх. Тихолов. Дали по-скоро от Станишев...
И да имам своите предположения, според мен не е сега моментът те да бъдат споделяни.
В смисъл не би било градивно ден преди гласуването ли?
Не, напротив. Сега основният въпрос пред страната е да имаме работещо правителство и то да започне да решава проблемите на хората.
Да, но кадрите и хората в това правителство също са важни.
Естествено.
Затова се задава въпросът доколко Орешарски сам свободно е действал като бъдещ премиер в подбора на хората, доколко Станишев е имал думата.
Това може да ви го кажат господин Орешарски и господин Станишев. Едва ли може да искате от мен да ви дам рецептата, по която са водени преговорите.
Да, убедена съм обаче, че това е било тема на обсъждане по време на вчерашното ви заседание и затова...
Технологията на провеждане на консултациите не е била тема за обсъждане. Имаше най-различни подхвърляния или реплики за това откъде и как е дошло едно или друго предложение, но те останаха по-скоро в фазата на въпросителните.
Вие лично нямате смущения и във връзка с информациите, които подозирам и ваши съпратийци са изнесли, за да затворим темата с господин Цветлин Йовчев, припомнянето за ролята му в делото „Галерия" през 2009-а, различни доклади, които е имало и срещу лидера на левицата Сергей Станишев в ДАНС.
Господин Йовчев получи доста ласкави оценки от наши съпратийци и в електронните медии, имаше оценки за него и от професионалните структури или поне от някои техни представители. Така че каква оценка ние ще даваме, зависи от всеки един от какъв ъгъл гледа на нещата. Може би не е най-добрият начин да се ходи по определени партийни централи и да се агитира за един или друг или против един или друг кандидат-член на кабинета, но така или иначе това са неизменни игри, които стават, когато се съставя правителство. Аз нямам кой знае какви притеснения относно начина, по който е формирано правителството. Но пак казвам, оценката трябва да се дава по това кой какво е вършил, а не по това, което се декларира или по отношение на това, което някой мисли за една или друга кандидатура.
Затварям тази тема с Цветлин Йовчев, но споделяте ли, че БСП трябва да извади на светло онова, което е ставало през последните повече от три години и смятате ли, че появата на едно или друго лице в проектокабинета ще спре този процес или няма да доведе до обещанието и всъщност БСП няма да закача никой от ГЕРБ.
Вижте, една десета от това, което се говори в последните дни, да се е случило по време на управлението на ГЕРБ, то има много неща, които трябва да се вадят - как определени крупни бизнесмени са се разделили с части или едва ли не с целия си бизнес, по какъв начин се извършва тази контрабанда, която не осигуряваше доходи над 5 млрд., защо приходите в бюджета като процент от БВП значително спаднаха - от 23,5 на сто през 2008 година на около 18 на сто през миналата година, защо и къде отидоха тези пари, които се генерират в така наречената сива или черна икономика. Това са все въпроси, на които трябва да има отговор. Откъде беше този мощен ресурс на ГЕРБ по време на отминалите парламентарни избори за купуване на гласове? Аз съм от хората, които биха желали да получат отговор на тези въпроси не толкова заради себе си, колкото заради българското общество, което трябва да бъде наясно какво управление е имало и какво е целяло.
Идеята ми беше дали сте по-голям оптимист, че това ще се случи и ще излезе наяве, след като чухте кандидатите за следващия кабинет?
Аз пак ви казвам, аз ще правя своите оценки въз основа на това, което се върши.
Разбрах ви. Въртях и суках, но това е отговорът и той е коректен. Няма как преди старта и преди дори гласуването на този проектокабинет да се правят подобни догадки.
Аз съм отдавна в политиката и едва ли бихте искали от мен в момента да се ангажирам с някакви предположения с по-голяма или по-малка степен на вероятност.
Със сигурност обаче ще имате нагласа към предстоящото създаване на временната комисия по правни въпроси. Ще уважите ли искането на лекарите за спешно приемане на поправките в НК, които трябва да криминализират нападението над медици?
Първо, трябва да има внесено предложение в Народното събрание под формата на законопроект, за да може да го гледа правната комисия. Правната комисия не е орган, който пише законите, а който дава преценка на вече внесени законопроекти. Ако има внесен законопроект, тогава, разбира се, ще го разгледаме.
Разбирам, склонен сте да се отнесете най-малкото отговорно към това искане, за да не се окажем с ефективен протест в средата на юни.
Разбира се, самият аз произхождам от лекарска фамилия, така че съдбата на лекарите ми е изключително близка.