/ БГНЕС
Министърът допълни, че не се предвижда цялостно преминаване на училищната система в електронна среда
"Свърши времето на занижените изисквания в университетите, вече няма да има масовизация на студенти и ключовият фактор ще бъде качеството на обучение", каза във Варна министърът на образованието Красимир Вълчев.

Вълчев: Изцяло онлайн обучение при бум на заразени в училище

По думите му, висшите заведения трябва да направят бакалавърските си програми мултидисциплинарни, защото професиите на бъдещето ще изискват по-широк комплекс от умения.

Преподавателите трябва да накарат студентите да учат целегодишно, а не само по време на сесия или между два изпита, допълни Вълчев. Според него, за да се повиши качеството на обучение, трябва да има целогодишен контрол и ежеседмично да се възлага на младите хора да работят по различни проекти. "Българските преподаватели са добри, но трябва да бъдат по-взискателни, а обучението да стане с по-практическа насоченост", посочи министърът.

"Промените в закона за висшето образование са факт, изработени са стратегически цели и задачи на всяко висше училище", каза още Вълчев. По думите му, от изпълнението им ще зависи и възнаграждението на ректорите, което вече няма да се формира само от тяхната преценка или чувството им за благоприличие.

Кр. Вълчев: Без грипни ваканции, при бум на заразени ще се учи в електронна среда (ВИДЕО)

Тяхна отговорност е какво и как учи в съответния университет, свързаността с други висши училища, как се инвестира в млади преподаватели и се развива научната дейност, обясни Вълчев.

Според него, трябва да се мисли и в посока оптимизацията на най-ниските заплати в системата на висшето образование, за да бъдат привлечени млади преподаватели. "Много от университетите поддържат губещи магистърски програми, самоцелни бакалавърски специалности, ниска норма на преподавателска работа, което трябва да бъде променено", допълни още министърът.

За системата на средното образование Вълчев посочи, че най-голямо отпадане от училище има при децата след 7 клас. "Ако в шести за седми клас 500 деца не продължават обучението си, след 7-и клас броят им се увеличава на 1500-2000", обясни министърът.

Красимир Вълчев: Няма да затваряме училища през октомври (ВИДЕО)

По думите му, това е причината за налагането на механизма за съвместна работа за връщане на учениците в клас, макар че тази година заради пандемията работата ще е малко по-затруднена. "Проблемът е, че лесно връщаме и записваме децата, но трудно ги задържаме в училище, защото тяхната ангажираност с образователния процес е много ниска", посочи Вълчев.

Министърът допълни, че не се предвижда цялостно преминаване на училищната система в електронна среда. "Към вчерашна дата броят на заразените с коронавирус учители е 68, без новите 16 случая в Габрово", отчете Вълчев.

По думите му, в старопланинския град предстои институциите да направят проучване какво е довело до бума на заразени преподаватели. "Целта е не хората да бъдат наказвани, а да бъдат изяснени и отстранени причините", допълни Вълчев.

Вълчев: Училищата да не събират пари от родителите

"В момента среднодневните стойности са 4 от 1000 паралелки да учат в електронна среда", каза министърът. Неговите очаквания са, че през зимата заболеваемостта ще се увеличи заради сезонните грипни вируси, но ваканции няма да има, а ще се преминава на обучение в електронна среда. "В момента обаче не може да се каже, че имаме повишаване на заболеваемостта заради отварянето на училищата", каза още Вълчев.

Във Варна, министърът на образованието откри модернизираната сграда на Търговската гимназия. Проектът е на стойност близо 1,2 милиона лева, като работата по изпълнението му започна през 2019 г.

Около 500 ученици и 40 учители са под карантина

След посещението си в гимназията министър Вълчев ще открие реновираното студентско общежитие блок 2 на Икономическия университет в града.

В късния следобед той ще участва в заседанието на местния координационен център, който следи съвместната работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца в задължителна предучилищна и училищна възраст.
БТА