ВМРО: Мераците за майчин език от детската градина са провокация
ВМРО: Мераците за майчин език от детската градина са провокация / Sofia Photo Agency, архив
ВМРО: Мераците за майчин език от детската градина са провокация
32742
ВМРО: Мераците за майчин език от детската градина са провокация
  • ВМРО: Мераците за майчин език от детската градина са провокация

ВМРО определи като провокация предложението майчиният език и религията да бъдат въведени като задължителни учебни дисциплини в учебните планове, като изучаването на майчиния език заедно с българския да започне от детската градина.

Както съобщи Дарик в четвъртък такова предложение към проекта за нов закон за училищното образование са направили от Сдружение за културно взаимодействие, в което влизат интелектуалци, интересуващи се от местната турска култура. Председателят на организацията - ректорът на Висшия ислямски институт доц. Ибрахим Ялъмов, обясни пред Дарик част от идеите с аргумента, че в момента турският език не се усвоява ефективно като задължително избираема дисциплина.

Новият закон според Сдружението за културно взаимодействие трябва да се основава на признатата и от ЮНЕСКО доктрина за интеркултурното образование, което залагало на етническото и културното разнообразие и учело децата на толерантност. Освен майчиният език и религията да станат задължителни предмети в учебните планове, сдружението с председател Ибрахим Ялъмов предлага още: „Законопроектът според нашата преценка не се основава на най-новата педагогическа доктрина - интеркултурното образование. Според ЮНЕСКО това е най-перспективната образователна система. От гледна точка на нашето сдружение то създава предпоставки на децата от малцинствените общности да се запознават със своята култура, история, своята религия, да усвояват своя език. Интекултурното образование дава възможност на децата и от мнозинството да се запознаят с културата на малцинствата в нашата страна. Ние предлагаме няколко неща. Първо, майчиният език и религията да се въведат в учебните планове като задължителни учебни дисциплини. Майчиният език трябва да се изучава не само в училищата, но и в детските градини заедно с българския език. Аз приемам идеята за билингвизъм, тоест децата трябва да знаят и майчиния език, и официалния език. В съвременните условия трябва да владеят и един западен език. Второто нещо, има такива райони, където училищата или паралелки учат само децата ромчета или турчета. В тези паралелки да се въвеждат допълнителни учебни дисциплини, свързани с тяхната култура, техния език, литература, с тяхната история. Сега имаме следното - майчиният език, религията, английският език, компютърната грамотност са включени в една група избираеми предмети и се казва на детето да избере или английски, или турски, или религия, или компютри".

В декларация от ВМРО реагираха остро като нарекоха предложенията провокация и поредни опити за разделяне на обществото ни. Войводите напомнят, че образованието у нас е светско и гражданско, а не религиозно или етническо. Сред заместник-председателя на ВМРО Костадин Костадинов има нужда изучаването на български език да започва възможно най-рано, защото голяма част от децата в смесените райони не успявали да се социализират, защото не владеят добре български: „Бяхме в село Голеш, в община Кайнарджа, в което живеят 1500 души, от тях само 15 души са българи, дори няма и толкова. В него единственото място, където детето може да говори на български, е училището. Защото то не среща българи по улицата, вкъщи му говорят на турски, гледа турска телевизия и когато на едно такова дете започнеш да му говориш и в училище на майчиния му език, когато то излезе рано или късно от Голеш с какъв език ще се пробва да си намери работа и какво ще получава тогава. Чия държава ще бъде тази, в която повече от 50% от хората няма да знаят да говорят официалния ни език".