/ / Gulliver/Getty Images
Първи спънки при новите правила за личните данни
97528
Първи спънки при новите правила за личните данни
  • Първи спънки при новите правила за личните данни
Още в първия ден от действието на Новия регламент за защита на личните данни, у нас възникнаха проблеми. За затруднения сигнализираха лекари и пациенти. В някои здравни заведения прегледите се бавят, заради попълването от пациентите на декларации, че са съгласни болницата да ползва личните им данни.
 
В Националната кардиологична болница са поискали от пациент от провинцията първо да дойде лично да попълни декларация за съгласие да се ползват личните му данни, след което ще му насрочат час за друга дата, което означава да пътува до столицата отново.

Новите правила за защита на личните данни – права на гражданите, задължения на фирмите
 
Новите по-строги правила за защита на личните данни свариха неподготвени и някои банки, където за да извършиш превод или плащане също трябва да попълниш лично декларация за ползването на личните ти данни. Според банкови служители такава декларация ще се попълва и при всяка следваща операция.
 
Председателят на Комисията за защита на личните данни Венцеслав Караджов заяви, че възникналите затруднения не са заради правилата на регламента, а заради тяхното неразбиране и неправилно тълкуване. Болниците могат да изискват подписването на декларация само в случай, че личните им данни се използват за дейности, които не са свързани със здравеопазване. А банките, веднъж взели съгласието ви да ползват личните ви данни, не трябва да ви ги искат при всяка нова операция.

Нови по-строги правила за защита на личните данни (ВИДЕО)
 
За проблем с новия регламент за защита на личните данни първо ни сигнализира възрастен човек със сърдечни проблеми от Кюстендил, който се опитал да си запише час при специалист в Националната кардиологична болница в София. От там му обяснили, че първо ще трябва да дойде в столицата, за да попълни лично декларация, че е съгласен да ползват личните му данни и чак тогава ще могат да му запишат час. Това означава, че прегледът му ще се забави значително, освен това ще трябва да пътува два пъти до София и съответно ще му струва по-скъпо.
 
Обадиха се и пациенти от други болници, които обясниха, че прегледите се бавят значително заради попълването на декларации за личните данни. Болниците също са затруднени от новите правила.

Кой попада под ударите на новия европейски регламент за защита на личните данни?
 
Д-р Неделчо Тотев, директор на болницата в Чирпан и председател на Сдружението на общинските болници в България, каза: "Страшно много се затруднихме, защото се иска изцяло да пренастроим организацията на работа. Ние винаги сме имали изисквания, съгласно законовата уредба в страната, за защита наличните данни. Но сега нещата вече не са в такъв аспект, както бяха. Първо, глобите са страшно големи. Второ, всяко ведомство би трябвало да създаде собствена организация на работа, да се координират действията,защото ние предаваме информацията към НЗОК, към министерство, а данните за здравословното състояние на хората е чувствителна информация, която още по-жестоко трябва да се съхранява и да се пази от злонамерени действия".
 
Според председателя на Комисията за защита на личните данни Венцислав Караджов Законът за здравето регламентира ползването на личните данни на пациентите и не е необходимо те да попълват декларации: "Съгласието за обработването на техните лични данни е допълнително условие тогава, когато няма друго правно основание, предвидено в закона, да се обработват техните лични данни. Един пациент не е длъжен при всяко посещение в болницата да попълва декларация, освен ако не става дума за допълнителни дейности, които са извън регламентираните в закона за здравето".

Facebook добавя нови настройки за защита на личните данни
 
В банките също настъпи объркване. В някои от тях служителите обясняваха на клиентите си, че при всяка операция занапред ще трябва да попълват декларация за съгласие, че личните им данни ще бъдат използвани. Директорът  на "Кредит Център" Тихомир Тошев обясни, че съгласно новия регламент банките ще трябва да искат съгласие за ползване на лични данни само при избор на нов финансов продукт: "Защото различните продукти ще изискват различни данни, които да предоставяте. Тогава ще ви се искат, оттам нататък - не".
 
Според Тошев потребителите ще усетят новия регламент най-вече от таргетираната реклама. По думите му банки и търговци няма да могат да ни изпращат мейли с реклами за нови продукти, стоки и услуги. За да ни изпращат тази информация, ще е необходимо да получат нашето съгласие.

Какво е общото между GDPR и петте етапа на скръб?