В началото на март учителите от цялата страна се изправиха пред трудната задача да се запознаят с предимствата на интернет в рамките на по-малко от седмица. Този процес ги превърна в начинаещи в сфера, в която собствените им ученици могат да им станат преподаватели.
Експертите са категорични, че част от промените, които предизвика COVID-19 в образователната система, са станали необратими, а това ще увеличи изискванията към кандидат-учителите.
Вече се забелязват първите доказателства. Дигиталните умения станаха задължителни, защото самото кандидатстване за позицията вече е изцяло онлайн, а през последните три месеца и самото практикуване на професията. „Все по-често технологиите намират място в образователната система и това е нормално, защото тя трябва да бъде отражение на живота ни.
Вижда се, че в 21 век машините ще бъдат неразделна част от ежедневието ни, затова те трябва да имат място в учебните заведения, а децата да се учат как да ги използват“, коментира пред Economic.bg Петър Пройков, специалист привличане на участници в „Заедно в час“.
Компютърна грамотност
Днес познанията в сферата на информационните технологии се нареждат до педагогическите умения и са определящи при кандидатстването за работа. В частните училища дигиталните решения са станали нормална част от учебния процес и прогнозите са, че технологиите скоро ще намерят още по-удобно и видно място и в държавните образователни заведения.
Мнозина си задават и въпроса дали на един по далечен етап е възможно видео уроците да сложат край на присъствените занятия и класните стаи да изчезнат като социален феномен, защото достъпът до учебен материал в интернет е неограничен и се осъществява по всяко време.
Този сценарий предизвиква силно несъгласие, защото ролята на учителя е ключова за израстването на децата. Преподавателят в 21 век не спира да трупа нови знания и умения. Той мисли за бъдещето на своите възпитаници и се стреми да ги подготви за кариерните възможностите, които ще възникнат, когато стъпят на пазара на труда. Неговата задача е донякъде невъзможна, защото без да има кристална топка и да знае какво следва, трябва да научи подрастващите как да се справят с казуси, които ще бъдат актуални след 10-12 години.
Палитра от личностни и професионални качества
„За да бъдеш учител трябва, когато видиш един проблем, да можеш да откриеш решение за него и да се справиш с казуса, защото идентифицирането е само първата стъпка“, вярва Петър Пройков. Заради това „Заедно в час" има голям набор от критерии за учителите, с които работи.
Защо искат да станат преподаватели е сред най-важните въпроси в апликационната форма. Повечето от кандидатите ги привлича каузата. Те искат да помогнат на учениците да се превърнат в достойни и умни възрастни, които да допринесат за бъдещето на България и света.
Добрите комуникационни умения заемат ключово място сред изискванията и са напълно задължителни, също както и способността на кандидатите да се справят с неочаквани ситуации.
Днешните учители са и ментори за подрастващите и от тях се очаква да ангажират околните, да поемат лична отговорност, безрезервно да вярват в учениците си и да бъдат готови да дадат всичко от себе си, за да им помогнат.
Ако го няма, създай го
Проблемите в образователната система не са един или два, но креативните преподаватели не се отказват. По-малко от половината общообразователни училища в България имат оборудвани компютърни зали. Въпреки това възпитаниците им трябва да изградят алгоритмично мислене и основни IT умения. Точно тук изпъкват творческите личности, които са готови да решат всеки проблем и да дадат най-доброто на възпитаниците си.
„Когато говорим за иновативни методи на преподаване много хора мислят за интерактивни дъски, компютри и таблети, но реално това не е така“, споделя Пройков. Преподавателите имат пълната свобода да създават свои собствени стратегии, с които да въвлекат децата в учебния процес и да им помогната да разберат по-добре уроците си. Иновативният подход не е единственият начин, по които ги подкрепят.
По време на извънредното положение педагозите организираха кампании за набиране на средства и помогнаха на ученици, които нямат финансова възможност да се сдобият с необходимите технологии и да продължат да учат.
Според представители от сектора да бъдеш преподавател е по-скоро мисия отколкото професия. Добрият педагог е приел да се учи цял живот, да следи новостите и да предава знанията си на подрастващото поколение. Той е негов ментор, съветник и пример за подражание, затова преподавателите са спокойни, че няма да бъдат заменени от високите технологии и дори вярват, че машините са техни партньори в битката за по-добро образование.
Темата за ролята на учителя и технологиите в съвременното образование ще дискутираме задълбочено по време на Конференцията „Образование от А до #. Иновативното училище“ на 17 юли от 10:00 ч., която ще се излъчва и на живо във Facebook страниците на Economic.bg. Новините на NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg.
Експертите са категорични, че част от промените, които предизвика COVID-19 в образователната система, са станали необратими, а това ще увеличи изискванията към кандидат-учителите.
Вече се забелязват първите доказателства. Дигиталните умения станаха задължителни, защото самото кандидатстване за позицията вече е изцяло онлайн, а през последните три месеца и самото практикуване на професията. „Все по-често технологиите намират място в образователната система и това е нормално, защото тя трябва да бъде отражение на живота ни.
Вижда се, че в 21 век машините ще бъдат неразделна част от ежедневието ни, затова те трябва да имат място в учебните заведения, а децата да се учат как да ги използват“, коментира пред Economic.bg Петър Пройков, специалист привличане на участници в „Заедно в час“.
Компютърна грамотност
Днес познанията в сферата на информационните технологии се нареждат до педагогическите умения и са определящи при кандидатстването за работа. В частните училища дигиталните решения са станали нормална част от учебния процес и прогнозите са, че технологиите скоро ще намерят още по-удобно и видно място и в държавните образователни заведения.
Мнозина си задават и въпроса дали на един по далечен етап е възможно видео уроците да сложат край на присъствените занятия и класните стаи да изчезнат като социален феномен, защото достъпът до учебен материал в интернет е неограничен и се осъществява по всяко време.
Този сценарий предизвиква силно несъгласие, защото ролята на учителя е ключова за израстването на децата. Преподавателят в 21 век не спира да трупа нови знания и умения. Той мисли за бъдещето на своите възпитаници и се стреми да ги подготви за кариерните възможностите, които ще възникнат, когато стъпят на пазара на труда. Неговата задача е донякъде невъзможна, защото без да има кристална топка и да знае какво следва, трябва да научи подрастващите как да се справят с казуси, които ще бъдат актуални след 10-12 години.
Палитра от личностни и професионални качества
„За да бъдеш учител трябва, когато видиш един проблем, да можеш да откриеш решение за него и да се справиш с казуса, защото идентифицирането е само първата стъпка“, вярва Петър Пройков. Заради това „Заедно в час" има голям набор от критерии за учителите, с които работи.
Защо искат да станат преподаватели е сред най-важните въпроси в апликационната форма. Повечето от кандидатите ги привлича каузата. Те искат да помогнат на учениците да се превърнат в достойни и умни възрастни, които да допринесат за бъдещето на България и света.
Добрите комуникационни умения заемат ключово място сред изискванията и са напълно задължителни, също както и способността на кандидатите да се справят с неочаквани ситуации.
Днешните учители са и ментори за подрастващите и от тях се очаква да ангажират околните, да поемат лична отговорност, безрезервно да вярват в учениците си и да бъдат готови да дадат всичко от себе си, за да им помогнат.
Ако го няма, създай го
Проблемите в образователната система не са един или два, но креативните преподаватели не се отказват. По-малко от половината общообразователни училища в България имат оборудвани компютърни зали. Въпреки това възпитаниците им трябва да изградят алгоритмично мислене и основни IT умения. Точно тук изпъкват творческите личности, които са готови да решат всеки проблем и да дадат най-доброто на възпитаниците си.
„Когато говорим за иновативни методи на преподаване много хора мислят за интерактивни дъски, компютри и таблети, но реално това не е така“, споделя Пройков. Преподавателите имат пълната свобода да създават свои собствени стратегии, с които да въвлекат децата в учебния процес и да им помогната да разберат по-добре уроците си. Иновативният подход не е единственият начин, по които ги подкрепят.
По време на извънредното положение педагозите организираха кампании за набиране на средства и помогнаха на ученици, които нямат финансова възможност да се сдобият с необходимите технологии и да продължат да учат.
Според представители от сектора да бъдеш преподавател е по-скоро мисия отколкото професия. Добрият педагог е приел да се учи цял живот, да следи новостите и да предава знанията си на подрастващото поколение. Той е негов ментор, съветник и пример за подражание, затова преподавателите са спокойни, че няма да бъдат заменени от високите технологии и дори вярват, че машините са техни партньори в битката за по-добро образование.
Темата за ролята на учителя и технологиите в съвременното образование ще дискутираме задълбочено по време на Конференцията „Образование от А до #. Иновативното училище“ на 17 юли от 10:00 ч., която ще се излъчва и на живо във Facebook страниците на Economic.bg. Новините на NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg.
NOVA