За първи път България оглави класация и то по положителни критерии – страната ни е класирана от Световната банка на първо място по проведени данъчни реформи. Според изпълнителния директор на Националната агенция за приходите Мария Мургина това се дължи както на голямото намаление на данъците през последните години, така и с изграждането и започването на работата на приходната администрация.
Мургина призна, че въпреки положителната оценка на Световната банка заплатите на нейните служители на отговарят на работата, която те извършват.
В момента в данъчно-осигурителната администрация се работи по въвеждането на нов продукт, който да направи плащанията на задълженията по-лесно. След пълното внедряване на информационната система на НАП клиентите на администрацията ни ще имат онлайн достъп до тяхната така наречена данъчно-осигурителна сметка. Това ще им позволи да имат навременна информация за това какви данъци са платили и осигурителни вноски, разбира се, колко още дължат или какво са надвнесли. Планираме и доизграждането на услугата „Плащания на задължения”, която сега е достъпна чрез уеб страницата на НАП. След нейното обновяване клиентите ни ще могат да отбележат на екрана кои от неплатените си задължения искат да платят и в какъв размер – частично или изцяло. Това автоматично ще интегрира в системата за плащане на данъци, което означава, че системата сама ще генерира платежното нареждане, защото знае към коя териториална дирекция е нашият клиент, какъв е IBAN-кодът на банката и всички други реквизити, необходими за автоматичното попълване на платежното нареждане. Тогава нашият клиент единствено ще потвърди желанието си за плащане и така той ще изпълни задълженията си към НАП. Това е тези електронна система за изчисляване на данъчните задължения, която трябва да бъде въведена от средата на следващата година? Да, това е тази електронна система, която очакваме значително да подобри и улесни плащането на данъци. Националната агенция за приходите ще е и първата държавна администрация, която ще внедри система за управление на качеството. Какво представлява тази система и защо се налага нейното внедряване? Моделът, който ние избрахме, се основава на самооценка от служителите. Моделът e аналогичен на системата ISO, но това е система, която е създадена от Европейския съюз за държавната администрация и България ще бъде първата, която реално ще внедри тази система до края на 2008 година. За да приложим системата, в нея е предвидено да получаваме препоръки, мнения, предложения, подобрения от нашите клиенти, както и ние на база на анализа, който правим на всички детайлни наши действия, да установяваме слаби места, които разбира се, че са затрудняващи за нашите клиенти, да набелязваме тези мерки и дейности, чрез които те да бъдат отстранени и да предложим далеч по-добри услуги. Може би Националната агенция за приходите е и първата администрация, която приема чрез интернет сигнали за корупция. Вече имате ли постъпили? От началото на месеца стартира интернет приложението. От старта на това приложение до днес са постъпили 12 такива сигнала и те са в ход на проверка. Заедно с това интернет приложение, разбира се, имаме денонощен телефон за подаване на жалби, който е 811 77 55. Такива сигнали могат да бъдат изпратени по пощата. От началото на годината до септември сме получили над 250 жалби и сигнали за некоректно поведение у нашите служители. По всички са извършени проверки и са предприети съответните действия. Появиха се публикации, че в държавната администрация и най-вече в приходната ще бъдат получени по-големи премии. Доколко е вярно това и как бихте отговорили на тези публикации? Искам да отрека, че тази промяна ще доведе до някакъв вид репресии срещу граждани и фирми. Размерът на средствата, които се отчисляват не се променя, той остава 25 процента, така, както и в момента е регламентирано със закон. От събраните сума пи влезлите в сила актове от укрити или недекларирани данъци. Направената промяна има една-единствена цел – да се осигури по-голяма гъвкавост при разпределение на тези средства например за обезпечаване на материално-техническа база на агенция, осъществяването на обучение по определен повод. С промяната се прадлага управителният съвет на НАП да решава разпределението на тези 90 процента от тези 25 на сто как в съответното тримесечие да бъдат разходвани. Трябва да споделя, че възнагражданието, което получават служителите, не съответства на усилията, които те полагат. Средната брутна работна заплата в системата за 2007 година е 574 лв., а за 2006 година средното допълнително материално стимулиране на един служител в системата е било по 167 лв. на месец, така че преценете дали направеното предложение е в противоречие с усилията, които полагат служителите и това, което получават.