Предлагат при над десет дни некачествен ток в месеца да не плащаме сметката
Предлагат при над десет дни некачествен ток в месеца да не плащаме сметката / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Предлагат при над десет дни некачествен ток в месеца да не плащаме сметката
66003
Предлагат при над десет дни некачествен ток в месеца да не плащаме сметката
  • Предлагат при над десет дни некачествен ток в месеца да не плащаме сметката

Има случаи клиенти да получат писмо с известие, че със задна дата им се начислява такса за изразходвана електроенергия. Това обясни заместник-председателят на комисията по енергетика в парламента Явор Куюмджиев, който откри среща в Народното събрание с цел нови механизми за защита на потребителите от естествените монополи. Примерът, който червеният депутат даде, е за сума от над 2000 лева и то при условие че клиентът бил в чужбина. В текстовете на предложенията е заложена и идеята абонатите да не плащат сметка си за ток, ако в период от над 10 дни има нарушаване на качеството и надеждността на електроенергията.

В случаи на нарушаване на условията за качество и надеждност на снабдяването с ток или природен газ за период, по-дълъг от 10 дни през един месец, клиентът да не дължи заплащане за консумацията си през съответния месец. Това предвиждат промени в Закона за енергетиката, които бяха обсъдени на поредната работна среща с участието на НПО-то, организирана от зам.-председателя на парламентарната комисия по енергетика Явор Куюмджиев.

„Клиентът да има правото да не плати, защото на практика не е получил услугата, за която му се искат пари. От друга страна, ако се стигне до повтаряемост на това нарушение да се търси отговорност от съответния доставчик чрез стартиране на процедура за отнемане на лицензията. Защото не е възможно в 21 век в държава членка на ЕС да има места, където да трябват четири часа за готвене на котлона или хората да избират дали да пуснат телевизора или пералнята, защото двете не могат да работят заедно", обясни Куюмджиев.

Освен това се предлага разпределителните предприятия да дължат обезщетения за всички имуществени вреди, които клиентът е претърпял от некачествената услуга, като обезщетения могат да бъдат претендирани в срок от 3 години от настъпване на събитието. Според сега действащото законодателство срокът е 3 дни. От министерството на енергетиката и от ДКЕВР обаче смятат, че 3-годишният период е прекалено дълъг. Разумно е да е един или най-много три месеца, но ако е три години, ще стане страшно, посочиха експерти на ДКЕВР.