Китай се превърна в най-големия пазар на хранителни продукти в света, изпреварвайки САЩ. След три години страните БРИК ще влязат в групата на най-големите консуматори на храни.
Китайските потребители променят световната картина. През 2011 страната излезе на първо място в света по потребление на храни, изпреварвайки САЩ, показват данните на британската аналитична компания IGD.
В първата петица, освен Китай и САЩ, влизат още Япония, Индия и Бразилия. Най-големият пазар на продоволствия в Европа е Русия, която е шеста с продадени храни за 198 милиарда долара. Едва след нея се нареждат Франция, Германия и Великобритания.
През миналата година в китайските супермаркети са продадени храни на обща стойност 970 милиарда долара, докато в САЩ този показател възлиза на 913,5 милиарда долара. Основният фактор за растежа на китайския пазар са бързият икономически ръст, броят на населението и увеличаването на продоволствената инфлация.
Броят на американското население е четири пъти по-малък, отколкото в КНР. Но проблемът е не само в това, че американците се хранят повече, но и в това, че много храни са съществено по-евтини в Китай, отбелязва БГНЕС.
Анализаторите на IGD прогнозират, че скоро китайският пазар ще нарасне главоломно. През 2015 г. неговият обем ще възлезе на 1,47 трилиона долара срещу 1,08 трилиона в САЩ. При това от IGD отчитат очакващото се забавяне на икономическия растеж в КНР.
През 2015 г. в първата петица ще бъдат също така и страните от БРИК - Индия, Русия и Бразилия, които ще изтласкат Япония, третият по големина пазар на храни. Рейтингът ще напусне и Австралия, която е 15-та. Нейното място ще се заеме от Турция.