В българския застрахователен бизнес има непрозрачни практики, които са в ущърб на потребителя, обяви вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов. Той участва в дискусия на тема „за" и „против" маркирането със стикери при автомобилната застраховка „Автокаско". На форума участниците обсъдиха предложението законодателно да бъдат премахнати маркировката и лепенето на стикети като елемент от застраховането. Според Цветанов тази практика трябва да остане в миналото, защото противоречи на конкуренцията и натоварва потребителя с допълнителни разходи. Вътрешният министър уточни, че нормативните промени могат да бъдат внесени до 10 дни.
Между 40 и 50 милиона лева годишно е финансовият ресурс, генериран от допълнителните пари, които застрахователите събират, за да маркират автомобила след сключената застраховка „Каско", съобщи вътрешният министър Цветан Цветанов. Допълнителната услуга струва на клиента между 40 и 60 лева. Срещу тези пари той получава уверението, че неговата кола е по-добре защитена срещу кражби. Това всъщност дава сигнал на автокрадците кой е застрахователят на автомобила, като често самите крадци действат в услуга на застрахователните компании, обясни Цветанов. „Това насочва определените криминални групи, което беше казано и от представителите на застрахователния бизнес, които казват, че има компании, които работят с определени структури от криминалния сектор, които се занимават с противозаконното отнемане на моторни превозни средства и естествено, това създава неравнопоставеност и ненормална конкурентоспособност на българския пазар", коментира вицепремиерът.
Председателят на Асоциацията на застрахователите Орлин Пенев подкрепи забраната на пасивната маркировка. „Индиректно се създава впечатлението, че застрахователите, при които превозните средства не се маркират, предоставят услуга от по-ниско ниво на сигурност, в този смисъл и качество", каза той.
Някои компании, които прилагат практиката с маркиране на застрахования автомобил, изразиха недоволство от предлаганите промени. Петрозар Петков, директор на една от най-големите компании в сектора: „Смятаме, че пасивното маркиране на автомобилите до голяма степен предпазва нашите застраховани от посегателство от измами, които при премахване на тази мярка ще бъдат завишени".
Предложението маркировката да бъде забранена обаче получи подкрепата на повечето застрахователни фирми. Асен Христов от една от фирмите, които не предлагат пасивна маркировка при застраховката „Каско": „Впечатлен съм от изказването, че техническото средство лепенка е по-силно от техническото средство полицай. По някакъв начин техническото средство лепенка, лепнато на колата, я запазва. Не знам, сигурно има магически свойства тази лепенка."
По време на дискусията се чуха и предложения вместо да се въвежда тотална забрана на маркировката - лепенката върху автомобилите да бъде унифицирана за всички застрахователи.