Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до шефа на столичната топлофикация Александър Александров заради множеството жалби и сигнали от жители на кв. „Бъкстон“, в които хората се оплакват, че внезапно и без предварителна информация са останали без топла вода на 12 юни т.г., а съгласно информация, подадена от клиентския телефон на дружеството, това щяло да продължи чак до 7 юли 2023 г. Това съобщиха от пресцентъра на Омбудсмана на Република България.

Така на практика хората са поставени в патова ситуация да реагират на момента -  без битовото горещо водоснабдяване и то за цял месец.

Само за ден в институцията постъпиха над 100 жалби, с които възмутени граждани сигнализират омбудсмана, че „Топлофикация София“ ЕАД не ги е информирала предварително за плановото спиране на топлоподаването в установения 15-дневен срок. Подателите се жалват, че всички потребители от засегнатия район са разбрали, че няма да имат топла вода, чак след като тя вече е била спряна на 12 юни 2023 г., а първите съобщения от дружеството за спирането са получени в средата на същия ден.

КЕВР извършва проверка в „Топлофикация-София“ заради сигнали за високи сметки

Гражданите заявяват неудовлетворение от получените разяснения на служители, че съобщение за спирането на топлата вода е публикувано на сайта на „Топлофикация София“ ЕАД. От една страна те смятат, че дружеството не е направило необходимото, за да може информацията действително да достигне до потърпевшите клиенти. От друга страна потребителите нямат достъп до техническите данни кога наистина „Топлофикация София“ ЕАД е публикувало на своята страница в интернет съобщението за продължителния планов ремонт. Поради това възникват съмнения, че известието може да е поставено на сайта на дружеството със задна дата. Понастоящем то може да бъде намерено на страницата в интернет на две труднодостъпни места“, пише омбудсманът до Александров.

Проф. Ковачева подчертава, че хората с основание настояват за проверка, която да установи поради какви причини не са били информирани своевременно и по подходящ начин за продължителното планово прекъсване на битовото горещо водоснабдяване в кв. „Бъкстон“.

Тя настоява подаването на топла вода да бъде възстановено във възможно най-кратък срок преди 7 юли 2023 г., а потърпевшите домакинства да получат справедливи компенсации.

Съгласно действащата нормативна уредба правото на информация е едно от основните права на потребителите на обществени услуги. От друга страна съгласно чл. 73, ал. 2 от Закона за енергетиката, операторите на топлопреносни мрежи са длъжни предварително да уведомят и клиентите за времето и продължителността на прекъсването или ограничаването на снабдяването при извършване на ремонтни работи, оперативни превключвания, въвеждане в експлоатация на нови съоръжения и други подобни действия, които подлежат на планиране“ пише омбудсманът.

Омбудсманът поиска извънредна проверка на „Топлофикация София“ заради високите сметки

Общественият защитник настоява дружеството да направи проверка, която да изясни конкретно на коя дата и в колко часа съобщението за плановия ремонт на топлопреносните съоръжения в кв. „Бъкстон“ е публикувано на сайта на „Топлофикация София“ ЕАД към информацията за реконструкцията на топлопреносната мрежа в жк „Красно село“.

Очаквам Вашето становище дали плановият ремонт с голяма продължителност от 4 седмици е бил оповестен от дружеството по подходящ начин с оглед постигането на своевременна информираност на засегнатите хиляди потребители. Очаквам и Вашето становище дали в случая „Топлофикация София“ ЕАД е изпълнило задълженията си по чл. 73, ал. 2 от Закона за енергетиката и по чл. 5, т. 18 от ОУ“, категорична е проф. Диана Ковачева.