Една трета от всички сигнали, подадени на тел. 112, са фалшиви, каза на пресконференция шефът на службата в Бургас Наталия Николова. Не са редки и случаите, в които деца звънят на спешния телефон, ползвайки го за игра.Понякога има и обаждания от граждани, които набират номера и затварят. Това налага проверка от оператора, за да се убеди, че човекът не е в беда. Подобни случаи ограничават времето за работа по реалните сигнали, каза Николова.
Според Закона за националната система 112 за нерегламентирани обаждания глобата е от 200 до 1000 лева, а за фалшиви е от 2000 до 5000 лева. В случай на повече ангажирани екипи и по-голяма продължителност на проверката, тя може да скочи до 10-20 000 лв. Хората все още не знаят точните функции на телефона и го използват за информация.
Най-честите обаждания, нямащи отношение към функциите на тел. 112, са свързани с въпроси за режим на тока и водата, служби за плащане на сметки, изгубени лични карти, уточняване на адреси.
"112 е телефон само за спешни повиквания и на него трябва да се обаждат само хора, които имат нужда от компетентността на службите за спешно реагиране - полиция, пожарна, спешна помощ, планинска и морска спасителни служби", подчерта Наталия Николова.