/ iStock/Getty Images
Япония представи в петък плановете си за увеличаване на възобновяемата енергия, премахване на автомобилите, задвижвани с бензин, и намаляване на разходите за батерии, като част от стремежа за постигане на амбициозната цел към 2050 г. да бъде неутрална по отношение отделянето на въглерод.

Премиерът Йошихиде Суга обяви новата цел за 2050 г. през ноември, значително променяйки сроковете Япония за постигане на въглероден неутралитет.

В петък неговото правителство за първи път определи какво ще включва постигането на тази цел, включително да определи временна цел да генерира повече от половината електричество в страната от възобновяеми източници до 2050 г.

"Действията на правителството към околната среда отразяват убеждението ни, че е необходима значителна промяна в начина на мислене и че това не са ограничения за растежа, а по-скоро са двигатели на растежа", каза говорителят на правителство Кацунобу Като на редовен брифинг.

Япония, която е подписала Парижката климатична сделка, е определяна като неохотно гледаща на необходимостта да намали зависимостта си от изкопаеми горива, въпреки изповядваната си гордост като държава на енергоспестяващи технологии. Според Международната енергийна агенция страната е била шестият най-голям приносител на глобални парникови емисии през 2017 г.

Третата по големина икономика в света все още разчита основно на въглища и втечнен природен газ, като повечето от ядрените реактори са „замразени“ след катастрофата във Фукушима през 2011 г.

Япония очаква търсенето на електроенергия да нарасне с 30-50 процента до 2050 г., но консервативната управляваща партия в страната досега остава хладна по отношение на възобновяемите енергийни източници, въпреки че през последните седмици Суга промени тона.

Според плановете за стимулиране на възобновяемите енергийни източници, властите поставят нов акцент върху офшорното производство на вятър, като целта е да се произведат до 45 гигавата през следващите десетилетия.

Япония също иска да използва атомни и топлоелектрически централи с технология за улавяне на въглерода, за да покрие 30-40 процента от търсенето на електроенергия в страната.

В рамките на 15 години правителството също иска да прекрати продажбата на нови пътнически превозни средства, които се задвижват единствено с бензин. Япония планира да ги замени с хибриди, електрически автомобили и автомобили, оборудвани с двигатели с горивни клетки, като същевременно намали цената на батериите за тези превозни средства.

И докато длъжностните лица казват, че новият план е амбициозен, някои критици смятат, че той няма да се реализира.

Мика Обаяши, директор на Института за възобновяема енергия, каза, че данните са „лоша отправна точка за дискусии и (показват) липса на амбиция“.

Япония трябва да се стреми възобновяемите енергийни източници да покриват 50-60 процента от националните нужди от електроенергия до 2030 г., а не да чакат до 2050 г., заяви мозъчният тръст.
БГНЕС