Милена Драгийска, която е главен изпълнителен директор на Lidl България, разказва за изграждането на бизнес с добавена стойност
„Ние всички се уморихме България да е мръсна. Само че прозряхме, че да, трябва някой да чисти. Но и ние не бива да хвърляме боклуци и да се примиряваме с тази неестетична среда около нас. И в този смисъл и за мен е ключово как се държим в ежедневието. Това, което виждат нашите деца, нашите приятели, а и нашите колеги от екипите, с които работим. Говорим с децата за планетата, за това, че нашето щастие, дори в чисто философски смисъл, няма значение ако някак си около теб нещата не са по-добри, по-хубави“, разказва Милена.
В семейството си тя разчита на добрия пример, който дава на дъщерите си, но признава, че и те самите вече са защитници на устойчивия начин на живот.
„Не само вкъщи и малката ми дъщеря няма проблем да износи някой пуловер от голямата, но това и в нашия приятелски кръг. Това не се приема за признак на стиснатост или показност. Така че според мен българското общество върви с доста добри крачки в тази посока. Такова е моето впечатление. И то започва от дома, разбира се, продължава на работното място, и естествено се мултиплицира, ако има и по-големи обществени инициативи, каквито и има“, признава тя.
Една от инициативите, които търговската верига, ръководена от Милена Драгийска, стартира, е дългосрочната информационна и образователна кампания „Хранене с мисъл” с фокус върху устойчивото производство и осъзнатото хранене.
„Осъзнато хранене, мисля, че най-вече е момента, в който започваш да си даваш повече сметка за нещата, които ядеш, от момента на тяхното производство до момента, в който ги консумираш, че и след това“, сподели мнението си за инициативата шеф Тончев.
"Сега трябва да докажем, че качествените масово достъпни продукти трябва да станат и устойчиви. Ето това е скокът, който трябва да направим", допълва Милена.
Ето защо веригата насочва усилията си да предлага асортимент от устойчиви продукти като растителни алтернативи, пълнозърнести продукти, намалено съдържание на сол и захар, колбаси без механично отделено месо, контрол на пестицидите.
„Когато българските волейболни национали застават до нас в рекламната кампания за плодовете и зеленчуците, това може би звучи абстрактно. Но всъщност става дума за контрол на употребата на пестициди и остатъците от тях трябва да са сведени до много под законовия минимум, за да имаме здравословен продукт, а от друга страна произведен така, че да опазва биоразнообразието, климата и, разбира се, ресурсите на планета“, категорична е бизнес дамата.
Но дали стремежът към производство, което щади ресурсите на планетата, се отразява на крайните цени за потребителите?
„Всъщност от нас като отговорен бизнес се изисква да намерим толкова много места от суровината през производството, начина на опаковане на продукта, начина му на транспортиране до рафта, така че всяка спестена стотинка по един умен начин да бъде трансформирана в справедлива цена за потребителя и да запази устойчивия си характер. Намалихме размерите на опаковката, без да променяме грамажа, и така 32 тона за една година по-малко пластмаса отива в околната среда“, разказва Драгийска.
Към момента веригата работи с над 250 български производители, които доставят стоката си в 130 магазина в страната.
„За тях е важно да могат да получат мащаб за пласмент на стоката си. Но много по-важно е, че получават перспектива какво трябва да направят, за да сертифицират продукцията си, така че тя да отговаря на устойчивите критерии.“
За последните две години Lidl реализира над 190 милиона лева от експорт на български продукти на чужди пазари. Кампанията за осъзнато хранене е само част от цялостната стратегия за устойчивост. Сред другите проекти са опазване на водите и биоразнообразието, намаляване на въглеродните емисии, захранване на всички логистични бази и магазинна мрежа с фотоволтаични инсталации и автомати за рециклиране на пластмасови бутилки и кенове.
„Това, което събираме ние, се превръща във формата на рециклад на малки гранули, които се използват от производителите на напитки отново в тяхното производство, така че сме демонстрирали на практика бутилка до бутилка принципа, който всъщност е кръговата икономика в цялост.“
Устойчивостта е от ключово значение. Ето защо компанията поема отговорност навсякъде, където дейността ѝ оказва влияние върху хората и върху планетата.
„Ние развиваме асортимент, който отговаря на дефиницията за здравословен - от една страна за човека, и щадящ за планетата, и свързваме потребителите и производителите, ние всъщност показваме активна грижа за едно по-добро утре. С мисъл за хората и с мисъл за планетата.“
Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка събота в „Събуди се“ по NOVA