Уволненият шеф на Автомагистрали постави под съмнение експертността в АПИ
Уволненият шеф на Автомагистрали постави под съмнение експертността в АПИ / снимка, архив: DarikNews.bg, Петя Царевска
Уволненият шеф на Автомагистрали постави под съмнение експертността в пътната агенция
48863
Уволненият шеф на Автомагистрали постави под съмнение експертността в пътната агенция
  • Уволненият шеф на Автомагистрали постави под съмнение експертността в пътната агенция

Според уволнения в неделя изпълнителен директор на държавното дружество „Автомагистрали” ЕАД, което чисти част от аутобана, Антон Антонов, служителите на КАТ не са спирали навреме ТИР-овете и това е довело до километричните задръствания в петък и в събота на автомагистрала „Хемус”. „Тапите” по трасето пък правят невъзможно почистването на магистралата и така се попада в омагьосания кръг.

В интервю за Дарик Антонов постави под съмнение и работата на експертите в Агенция „Пътна ифраструктура”. Ето какво обясни за снежния хаос през почивните дни в Северна България Антонов пред Дарик:

Кажете защо се стигна до този развой на събитията? От десет години заемате тази длъжност и не за първи път попадате в подобни критични ситуации.

Причините са комплексни. Зима със зима не си приличат. Всички казват „Една педя сняг и зимата пак ни изненада”, но зима със зима, снеговалеж със снеговалеж не си приличат. Това трябва да се знае. Никой не обърна внимание, никой не каза „Това е стихийно бедствие едва ли не”. Аз не искам да го кажа пряко така, защото ще излезе че... Виждате и в други страни, където при четири пръста сняг, пет-шест сантиметра се обявява бедствено положение, затваря се магистралата, чисти се и тогава се отваря и никой не дава обяснения за това. В момента, в който първата снежинка падне на пътя, се прави превантивна обработка с химикал, в случая - сол, а когато е по-опасни ситуацията - течен разтвор калциев хлорид.

Вие направихте ли тези неща в почивните дни, които се оказаха кризисни за пътуващите по АМ „Хемус”?

Фирмата отговаря за „Хемус” - 70 км и за „Тракия” - 208 км, всичко това е направено. Но ако валежът на „Тракия” условно приемем, че е бил х, то на „Хемус” е бил . Още вечерта в петък, в 19.30 ч. моят човек там, началникът на базата се разбира с катаджийте да спрат ТИР-овете откъм Ботевград при бензиностанцията на Лукойл, там е равно място и там се спират, защото става опасно за тях. А те имат лошия навик, когато видят, че не могат да се движат дали от износени гуми, дали от претоварване, дали от нещо друго, той започва да боксува, да се кълчи, както казват, и застава напряко на пътя. И много добре знае, че в един или друг момент ще дойдат да го изтеглят. Седи на топло, грее се, повечето ТИР-ове имат изключителни отопления, легла, печки, радио, телевизори. И него си му е добре. Така или иначе закъсал е и ще чака и ще седи.

Защо се допусна тогава ситуацията няколко ТИР-а на няколко пъти да блокират движението и каква беше ролята в случая на „Пътна полиция”? КАТ свършиха ли си работата?

Цяла нощ бяхме с тях. Значи ситуацията започва от 11-12 часа на обяд в петък. Аз пристигнах към 22.30 ч. на „Хемус”, защото държейки контакти, разбрах, че там е по-критична ситуацията и отидох. И от този момент, в който минах от Ботевград, ТИР-овете стояха, не видях нито една полицейска кола. Попадам в тапата, защото не мога да прелетя. Седим, първия път ги изтеглиха, катаджийте стояха през няколко коли. Викам „Айде, бе, момчета, ходете, дръпнете ги настрани, да изтеглим леките коли, да пусна камионите напред”, около 2 км до тунела, защото не спира да вали. Имаше там един, ама той не знам какво свърши. Тръгнаха, преместихме се 500 метра и пак спряхме, защото тези по-нагоре пак закъсаха. Е, какво да направим?

Аз разбирам, че служителите на КАТ не са действали адекватно и според ситуацията?

Ами аз нямам достъп до обекта на работата ми. Мои камиони имаше пет или шест в тази тапа, постепенно попаднали. Защото те като карат, карат, видят кола и спират. Отзад се натрупват коли. Той не може да мръдне на никъде. Отивам моля се на леки коли, на автобуси, на ТИР-ове, казвам „Мръдни, място”. „Ами кога ще тръгнем?”. Казвам „Ако не се махнете, може и до напролет да стоим”. Нали трябва да мине камионът напред да почисти. Това е.

И в крайна сметка, след като се молихте на служителите на КАТ, те помогнаха ли ви след тези 500 метра?

Вкарах камиона, но снегът вече беше толкова голям. Нататък вече моят камион скъса въжета, защото дърпа първия път тези ТИР-ове. Те ги пуснаха да тръгнат, трябваше да останат, за да овладеем положението. Те не останаха, не спряха, за следващото вадене вече дойде „Гражданска защита” с едни слабички камиончета.

Т.е. КАТ нито са спирали всички ТИР-ове, нито успяха да ви помогнат с реорганизацията на движението?

След като ги извадих с моя камион, трябваше да ги озаптят, за да минат останалите камиони. Извинявайте, ама какъвто и да е камион, при 30 см сняг и то вече позатъпкан, трудно ще се движи.

Чувствате ли се изкупителна жертва в случая?

Ами, как да ви кажа: и да, и не. Трябваше да вдигна шум, бях притеснен. Никой не попита кой си, що си, има ли тук отговорник. Аз тогава можех да им кажа: вижте ги тези какво правят, седят по колите, не можем да мръднем, затова ще става още по-голям проблемът. Може би това щеше да ми спаси главата. Но не съм го направил, с тях съм работил над 20 години, сменили са се много хора.

Какво трябва да се направи оттук нататък, за да не изпадаме след две седмици в същата ситуация?

Вижте, никой не е гарантиран. Това да се каже „Оттук нататък няма да има подобна ситуация", както през 2007 г. декларира Веселин Георгиев, така нареченият Батко и Братко, това е, меко казано, глупост. В случая трябваше тотално да се затвори участъкът, да се подредят в едната лента всички коли, камиони, рейсове и да можем спокойно да изчистим, след това да ги пуснем, те трябва да са само в аварийната лента, за да може и около тях да се чисти.

Какво ще посъветвате министър Павлова? Оттук нататък как трябва да действа, за да управлява правилно и всички да бъдем спокойни, излизайки на пътя.

Аз не би трябвало да й давам съвети. На вас ще кажа, че който и да е по-висш ранг от мен трябва да получава информация и да бъде информиран, независимо че министърът е политическа фигура, но под него са експертите. Тези, които подават информация, трябва да са компетентни, трябва да са много компетентни.

Поставяме под съмнение доколко експертите са експерти в Агенция „Пътна инфраструктура”?

Определено може и така да се каже, да.

Това пред последните две години ли се забелязва като тенденция или и от по-рано съществуваше?

Това се забелязва от много години насам, откакто доста често се сменят екипите в агенцията. Тя беше Агенция Инфраструктура, ИА „Пътища”, НАПИ... Всеки нов управляващ като дойде, си назначава, меко казано, антураж. Не може, експертите трябва да са експерти.