Сергей Шматко: За бизнеса е по-добре, ако има по-малко политика
Сергей Шматко: За бизнеса е по-добре, ако има по-малко политика / netinfo

Президентът на „Атомстройекспорт” Сергей Шматко в специално интервю за предаването „Портфейл” по Дарик

Директорът на Федералната агенция по атомна енергия Сергей Кириенко заяви, че Русия планира да построи 42 нови атомни реактора до 2030 г. като част от амбициозната си програма да възроди атомната енергетика. Каква част от тези реактори ще са задача на „Атомстройекспорт”?

В момента „Атомстройекспорт” се специализира в строителството на атомни съоръжения зад граница. След подписването на споразумението в нашата програма ще бъдат включени седем блока. В тази връзка ние сме явни световни лидери, тъй като такива поръчки няма никоя компания.

До момента ние строихме атомни централни в Русия, но от друга страна, вие сте прави, защото това е много мащабна програма. И в днешно време „Атомстройекспорт” има голям опит в строителството и изграждане на атомни съоръжения в чужбина.

Най-главното е, че имаме голям опит в международни сътрудничества. Смятам, че този опит може да бъде полезен за изграждане на такива съоръжения в страната. В тази връзка с г-н Кириенко обсъждаме възможността „Атомстройекспорт” да построи няколко такива съоръжения на територията на Русия.

Надяваме се да вземем участие в реализирането на тази мащабна програма.

Извън Русия?

Имаме не по-малко мащабна програма и за строителството на такива съоръжения в чужбина, около 25-30% се оценява възможният пазарен дял на „Атомстройекспорт” в чужбина. За между 40 и 60 енергоблока може да се говори в близките 30 години.

В момента водим преговори със съвършено нови региони – с Обединените арабски емирства, Турция, Мароко, Египет и много други страни от този регион. Много ни интересува перспективата за латиноамериканския пазар, но естествено и нашите традиционни пазари. Това са Индия, Китай и Централна и Източна Европа.

Ние чудесно разбираме, че една компания не е в състояние да се справи с това. Виждаме нашата роля не само в непосредственото изграждане не блоковете, а по-скоро като организатор за изграждане на руски енергоблокове в чужбина и това предполага много широка и на световно ниво операция.

Активно ще работим с европейски фирми, с индийски компании, имаме интересни предложения за сътрудничество с Бразилия и Аржентина. Смятам, че ако имаме възможност да създадем различни консорциуми в различни региони на света, това ще ни помогне да изграждаме там руски атомни енергоблокове.

Защо смятате, че проектът АЕЦ „Белене” не се нуждае от държавни гаранции?

Работата е в това, че сега много сериозно се промени пазарът за строителство на атомни централи. По-рано атомни централи можеха да си построят големи държави или много богати държави, и като правило имаше и държавно финансиране. И тези обекти, които строим в момента в Индия и Китай, те се финансират за сметка на държавните средства.

Днес е друга ситуацията, появяват се много търговски компании, които искат на търговска основа да строят атомни централи. Аз много добре знам, че към проекта за АЕЦ „Белене” интерес проявяват солидни финансови групи. След като има такъв финансов интерес, след като те са готови да инвестират, защо правителството на България да поема върху себе си риска от такова строителство.

Да ви разбирам ли, че много лесно България може да намери финансиране за този проект?

Просто аз знам, че има много преговори с различни фирми и не може да се каже, че задължително за да се построи атомната централа „Белене”, ще е необходима държавна гаранция.

Това не отменя въпроса ми – смятате ли, че България ще успее да намери финансиране?

Мисля, че този въпрос ще се реши в близките няколко месеца. И може ще трябва да има интегрирано решение, когато ще се наложи да се задействат различни източници на финансиране. Знам също така, че някои руски банки са заинтересовани да осигурят кредити за такова финансиране.

Имената им…

Газпром Банк, Банк Москва и други.

Как да се тълкува информацията, че има вероятност Русия да отпусне държавен заем на България и вашите думи – че срещу това страната ни ще трябва да изпълни определени ангажименти?

Държавен заем – това е от една държава предоставен кредит на друга държава. Да, ако българското правителство пожелае, действително руската държава е готова да даде кредит на правителството за строителството на атомната централа. Просто не е необходимо след като този проект е интересен и изгоден, българското правителство да поема този риск.

Какво може да ви забави в тези срокове – шест години и половина за изграждане на първия блок?

Сложно е да кажа, тъй като българските надзорни органи, българският възложител много добре познават нашата технология. Тъй като те познават тази технология, тук всякакви въпроси, свързани със съгласуване и изясняване, в процеса на работа ще преминават значително по-бързо отколкото в страни, където тази технология не е позната преди това.

В момента изграждаме подобна, аналогична централа в Индия. Там вече са ни познати всички проблеми, които могат да възникнат при такъв проект. Мисля, че ако съвместно се решат проблемите по финансирането, няма да има други проблеми.

Но нашият бизнес винаги е свързани с геополитическата обстановка. Сложно ми е да оценя вероятния политически риск. За бизнеса е по-добра такава ситуация, в която има по-малко политика.