Стартира кампания за повишаване на информираността на гласоподавателите
Стартира кампания за повишаване на информираността на гласоподавателите / снимка: Sofia Photo Agency, архив, Надя Коцева

Централната избирателна комисия е направила проучване за информираността на гражданите за избирателните им права, извършено от соицологическата агенция НЦИОМ. Това съобщи на брифинг говорителят на ЦИК Ралица Негенцова.

Според представените от НЦИОМ резултати от национално представително проучване между 1000 пълнолетни граждани 86 населени места, българският гласоподавател в по-голямата си част не е информиран достатъчно и не знае избирателните си права.

По думите на Елена Дариева, главен експертен сътрудник в НЦИОМ, за масовите обществени нагласи трябва да се говори и то много преди деня на изборите.  Анализът от проучването сочи, че с избирателните си права напълно запознати са 44 на сто от хората. Същият процент са и отчасти запознатите, а 12 на сто изобщо не знаят какви са избирателните им права.

С реда за включване или изключване на избирателя от избирателните списъци напълно запознати са 34 на сто от избирателите, отчасти -  39 на сто и 27 на сто изобщо не знаят нищо по въпроса. Изследването на НЦИОМ показва още, че една пета от избирателите все още не знаят с какъв знак се отбелязва вота.

Проблем с информираността за местонахождението на избирателната секция, в която трябва да гласуват имат основно хората в столицата. Най-голям  процент от гражданите - 36 на сто, черпят тази информация от избирателните списъци, а най-малко - 4 на сто, от интернет.

За правата си като избиратели гражданите се информират основно от телевизията - 21 на сто, и от предизборните информационни блокове - 12 на сто, а най-малко - до 2 процента, от медии като радиото, общините, изборния кодекс, от РИОК, ОИК или СИК. Най - голям - 47 на сто, обаче е процентът на хората, които въобще не проявяват интерес и не се информират за тези си права.

Ралица Негенцова каза, че това няма да е последното социологическо проучване и процесът е отворен за идеи в тази област. Според участниците в срещата е необходима разяснителна кампания сред населението. Тежестта от нея трябва да се поеме основно от ЦИК. Първата стъпка към повишаване информираността на гражданите е издадената от ЦИК брошура за гласуване при нови и частични избори за общински съветници и кметове, припомниха от комисията.

Проектът за изменение на Изборния кодекс ще промени правилата на изборите, но не в такъв обем, който да засяга правата на гражданите и това как да гласуват, коментира говорителят на ЦИК. Тя подчерта, че за разлика от досегашната практика, когато ЦИК е работила с 20 отделни комисии, сега тя е първата с мандат от пет години и съставът й ще бъде един и същ при всички предстоящи избори.

Сабрие Сапунджиева, зам.-председател на ЦИК, информира още, че до края на 2013 г. ще бъде удължен договорът със сградата на парламента, където се помещава ЦИК. В отговор на журналистически въпрос тя изрази и личното си мнение, че като независима власт и орган ЦИК не следва да се помещава в близост до никоя политическа партия.