/ Красимир Свраков
79 са иновативните училища в София
Усложнената ситуация във връзка с пандемията промени коренно училището. Възможности и цели, които си поставяхме от години, започнаха да се реализират по неволя много бързо. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова по време на конференцията „Образование от А до #. Иновативното училище“.
 
 
Kонференцията "Образование от А до #. Иновативното училище"

Kонференцията "Образование от А до #. Иновативното училище"

Публикувахте от Новините на NOVA в Четвъртък, 16 юли 2020 г.

Тя поздрави учителите и министъра на образованието за положените усилия и оцени високо тяхната работа.

По-голямата част от училищата и детските градини се справиха чудесно. Каква да бъде оценката на системата, е сложен въпрос. Системата се състои от отделни образователни институции и е силно децентрализирана и така трябва да бъде. Повечето училища и детски градини се справиха перфектно, а има и такива, които не отговориха на очакванията и изискванията. Потърпевши в такава ситуация са учениците“, допълни Фандъкова.

Дигиталните технологии бяха успешно средство, за да не се загуби темпо и цели. Министър Вълчев удържа, защото имаше доста сериозни дискусии за това как и дали ще приключи учебната година. Знам, че на децата не им е било лесно, но учениците и учителите се справиха. Учителите заслужават голямо поздравление. Извънредната ситуация ни показа важността на информационните технологии и виртуалното общуване и се превърна във важна предпоставка за развитие на онлайн и дистанционното обучение. Тя показа още веднъж и каква трябва да бъде посоката на реформата в средното образование – реформа, която се развива от години. Никой не може да отрече, че в последните години върви напред. Иска ми се реформата да бъде по-ускорена, но знам, че нашата система е консервативна и то не само в лошия смисъл на думата. Не трябва да си правим бързи експерименти се децата“, отбеляза Йорданка Фандъкова.

По думите ѝ най-голямото богатство на столицата, което е позволило икономическото развитие в последните години, са високообразованите хора и младите, които са избрали да работят тук, включително в IT сектора. 

Йорданка Фандъкова обясни, че смисълът на иновативните училища е не само в създаването на STEM кабинети, а да се реализират успешни модели, които да постигат образователните цели. Тя посочи, че 79 са иновативните училища в София.

„Работим с фокус към иновациите в сферата на образованието повече от 3 години. Тогава стартирахме проекта за умните класни стаи и изграждането на Wi-Fi мрежи”, коментира Ивелина Петрова, старши специалист „ Управление на специални проекти, М2М решения и иновации” във VIVACOM.

„Дигиталният скок на българското образование е нещо, за което са трупани мускули още преди години. Технологията, която използваме от 3 месеца, базово е била достъпна и преди. През 2018 г. стартираха първите цели паралелки в общински училища по модела "1 към 1". Това означава, че всеки учител и ученик има устройство и се движи с него”, коментира Боян Томов, управител Медия Икономика България, Бранд Медия България. Той допълни, че по дигитални умения младите хора у нас са на предпоследно място в Европа.

„Моделът "1 към 1" дава възможност за синхронно и асинхронно обучение. Около 1000 ученици ще учат по него. Подменя се ролята на учителя. Той става ментор, а учениците - дизайнери на обучението”, каза Станислав Христов от Центъра за творческо обучение, който е единственият официален партньор на Google за образованието в България. 

„Преди 15 март около 35% от учителите от моето училище имаха умения да се справят с виртуалните класни стаи. Да, но дойде извънредното положение и им казах, че имат задача до понеделник да изгледат видеата, за да се обучат", каза директорът на 51 училище "Елисавета Багряна" Асен Александров. 

Иновативното училище